torsdag 7 oktober 2010

HJÄLP!!!!!!



Häromdagen lyckades jag fynda gamla fina bestick igen, även den här gången var de i stort sett gratis. Glad i hågen bestämde jag mig för att diska dem när jag kom hem, för de var väldigt smutsiga och hade en fet beläggning. Den sista anledningen gjorde att jag tänkte att de kunde få ligga i diskvattnet en stund...

Matgafflarna var i nyskick och såg helt oanvända ut, precis som matskedarna jag hittade för några veckor sedan. De fyra STORA knivarnas blad såg slitna ut, men det var inget som jag tänkte mer på innan jag lade ner dem i vattnet. Efter en bra stund råkade jag gå förbi diskhon och såg då att vattnet såg brunt ut. Hmm??? Jag diskade alla bestick och märkte då att knivbladen var fulla av svarta prickar!

Eftersom jag skulle iväg och hade bråttom, lade jag alla bestick på en diskhandduk för att de skulle få torka och det har aldrig varit några problem förut. Tills nu! När jag kom hem var knivarna totalt rostangripna och vad som var värre, flera andra bestick hade fått "rostvatten" på sig och i min enfald trodde jag att det i alla fall skulle gå lätt att få bort. Men icke!!!

Knivarna verkar vara bortom all räddning, men jag tycker att det är konstigt om det inte skulle gå att få bort rosten från de andra besticken (som ju egentligen inte är rostiga). Är det någon som har några bra tips?

Många kramar
Beatrice

6 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det här var inte bra, måste ha varit på gång när du la ner dom. Och vattnet utlöste processen. Den enda jag vet som kan sånt här är Pia/Atelje Skogslyckan, fråga henne.
Kramar
AnnaMaria

Country Hill sa...

Hallå där!
Dina knivar har blad av kolstål som lätt blir fula dom måste torkas direkt när dom diskats tyvärr. För att få dom fina kan man använda Autosol finns att köpa på macken. Bladen går också att slipa för att få dom vassa. Rosten på dom andra besticken borde gå att få bort med silverputs. Hoppas det ordnar sig.
Kram Lena

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Autosol har jag använt på smutsigt svart silver, och så silverputs efter för och blanka ytan. Det blev jättebra. Och angående min lilla gris-tallrik så har jag ingen aning om hur gammal den är. Har aldrig sett en sån förut, och det verkar som ingen annan gjort det heller. Men den är stämplad kockums.
Ha en fin kväll
Nu ska jag snart se finalen i superstars.
Kramar
AnnaMaria

Bea sa...

Oj, det var tråkigt med de vackra besticken! Hoppas råden du fått räddar dina fynd!
Kram /Bea

Fröken Tindra sa...

Hoppsan! Inte bra! Hoppas att det ordnar sig.
Kram!

Allis sa...

Så trist med dina bestick! men du verkar ha fått en del tips så jag hoppas de går att rädda.
Ha en härlig fedag!
Kram Allis