måndag 11 oktober 2010

En strålande helg



Jag som trodde att jag mer eller mindre skulle bli sittande inomhus hela helgen medan regnet strilade utanför, blev positivt överraskad! Hösten visade sina allra vackraste kläder och solen spred värme som om den aldrig gjort annat! :-)

H var på älgjakt hela helgen och yngste sonen ockuperade datorn, vilket kanske var tur, för det innebar att Mollie och jag inte hade så mycket annat för oss än att ge oss ut i den vackra hösten. Jag tog med mig kameran på våra promenader så jag tog ett och annat kort som jag tänkte visa er framöver. Därför spar jag lite på de utlovade sol- och badbilderna till en regnig dag i stället ;-).



Första anhalten på vår promenad var domkyrkan. Av alla vackra hus i vår lilla stad, måste jag nog säga att domkyrkan är "juvelen i kronan". Dessutom är den Sveriges minsta och enda vita domkyrka! Den uppfördes 1842-1846 efter ritningar av arkitekt John Adolf Hawerman och i samband med byggstarten revs den gamla kyrkan som var återuppbyggd efter ryssarnas härjningar 1721.

När ryssarna närmade sig staden 1721 för att plundra och bränna, sprang stadsborna "man ur huse" för att rädda kyrksilvret. Alla som kunde hjälpa till, hjälptes åt att snabbt tömma kyrkan på alla skatter och man lyckades till och med hinna lyfta ner de gigantiska ljuskronorna i silver från innertaket! Allt sänktes sedan i kanalen. Tack vare denna rådighet hänger idag de vackra ljuskronorna i kyrkan och resten av kyrksilvret är intakt :-).



Kyrkan har en nyklassicistisk karaktär som har bevarats, särskilt exteriört. Den praktfulla orgelfasaden hör till den gamla orgel som byggdes 1731 av Johan Niclas Cahman och finns alltså fortfarande kvar i originalskick. Kyrkbänkarna har i omgångar varit på väg ut ur kyrkan, då de anses vara för hårda och obekväma, men jag hoppas att de ändå får vara kvar!!! Hur skulle det se ut om man placerade ut stolar i kyrkan i stället?



Hela parken/området runt kyrkan är egentligen stadens allra äldsta kyrkogård (vilket inte många vet), men gravstenarna finns inte kvar. När jag som ung konfirmand fick veta det, tyckte jag att det lät otäckt, men numera tänker jag aldrig på det. Jag njuter i stället bara av de vackra och välskötta grusgångarna, de gröna gräsmattorna och de gamla träden som skiftar färg allt efter årstiderna :-).

Kyrkan har tre torn - ett större och två mindre, och i ett av de mindre är klockspelet placerat. Varje dag spelas vackra psalmer och visor från det och tonerna förs vidare av vinden och trädens löv och sprids över staden. Jag bara älskar det! :-)



Så länge jag kan minnas har jag åtminstone någon gång varje höst strosat runt i domkyrkoparken bland alla nedfallna höstlöv och så även denna höst :-). Mollie och jag vandrade sedan vidare mot stadsparken, men de bilderna får ni se en annan dag!

Många kramar till er
Bitte

9 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Nu blev det lite På spåret, och jag tror vi är i Härnösand...jag kanske har fel. Det är en jättevacker kyrka, jätteintressant och läsa det du skriver. Hoppas kyrkbänkarna får vara kvar, går ju och lägga i mjuka klädda dynor.
Idag är jag ledig, tog ut 6-juni-dagen, som landstinget kompenserar oss med om den infaller på en helg.
Maken är också på älgjakt, hela veckan. Så jag plockar och grejar för fullt nu.
Varm kram
AnnaMaria

Helen sa...

När hösten är som allra bäst!

Så fina bilder du visar. Och vilket handlingskraftigt folk som räddade kyrksilvret på detta finurliga sätt!

Rolig läsning!

Ha en fin måndag, kram!

Synnøve. sa...

Vilken spännande historia den kyrkan har.
Det är intressant med historia för man får veta saker man egentligen inte hade en aning. Då menar jag lokalhistoria. Inte de vi läste om i skolan.

Hoppas att det är bra med Mollie och dig. Har maken fått någon älg ännu?
Här hänger det väl 8 stycken på potetlagret nu.
Det blir gott att ha i vinter det.....

Nu väntar sängen.
Tidigt upp i morgon.
Kramen Synnöve.

Viola sa...

DU...bilderna dom är oxå strålande!!! Är så svag för kyrkor..så vackra byggnader och denna var ju verkligen underbar i sin form och vita färg...

Är så glad i min granne...kyrkan som lyser upp så fint de mörka kvällarna, hoppas du haft en fin start på veckan, kramen

Mamma C sa...

Fina bilder på en vacker kyrka och en kul läsning.
Kram mamma C

Nyanser av vitt sa...

Vilka otroligt vackra färger i dina bilder. Ha en fin dag
Kram Agneta

Marie//Tekla Maräng sa...

Härligt inlägg med historiska vingslag.
Kram:)

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Åh, vad många fina inlägg jag missat hos dig nu när jag varit "borta".....

Härliga höstbilder!
Må så gott!
Kram Therese

Möllebacken sa...

Vilket inlägg! Älskar sådana där man får känna historiens vingslag.
Mysig höstpromenad.
Det var ett tag sedan jag var inne hos dig ( jo, jag har kikat förbi som hastigast)
Ha det så bra.
Kram Pella