tisdag 5 oktober 2010

En rundvandring i stan



Jag tänkte visa några foton från vår promenad i lördags. Jag har länge tänkt fotografera några av de många vackra 1800-talshus som finns här i vår lilla stad och visa dem här på bloggen, men det har inte blivit av. Förrän nu ;-).

Först ut i min lilla huskavalkad är ett underbart rosa hus som ligger längst upp i en brant backe, mitt emot det gamla folkskollärarseminariet. Just när det gäller det här huset saknar jag uppgifter om exakt byggnadsår, men det är uppfört någon gång under 1800-talet. Fasaden är putsad, men som ni ser på bilderna så är ett hörn av huset av trä. Det är en vacker detalj tycker jag!



Huset inrymmer flera större lägenheter och som i de flesta äldre hus är takhöjden ENORM och fönstren är stora och ger bra ljusinsläpp. Varje lägenhet (förutom på bottenplan) har en vacker liten balkong och ingen balkong är den andra lik. Längst upp på taket finns en rikt dekorerad vindflöjel som är formad som en fisk.



En vacker, lummig och välskött trädgård omgärdar huset och häcken är så tät så att man knappt kan se igenom den. Rabatterna är välskötta och i trädgården finns både äppelträd och bärbuskar. I det här huset skulle jag gärna bo... :-).

Ha en fin tisdag!

Många kramar
Bitte

6 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Där skulle jag också vilja bo, vilken lycka och få en lägenhet där. Har bott med liknande takhöjd inne i stan, och golvlist som nådde till knäna. Väldigt charmigt och bo så.
Ha en fin dag
Kramar
AnnaMaria

Nyanser av vitt sa...

Så fint. Vem vill inte bo så :O)
tack för dina fina ord hos mig. ha en fin dag.
Kram Agneta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det ser jättefint ut! Där skulle jag också kunna tänka mig att bo...
Men jag får väl nöja mig med att titta på det på bild :)
Kram
Marie

Viola sa...

Kommer ju inte riktigt ihåg var du bor..men jag kommer ihåg att det är rätt många mil emellan oss..vilka hus ni måtte ha...man blir ju alldeles stum ...hoppas du har en fin höstdag, här är vi kvar Otto och jag ännu en dag i vårt vattenhål och bara är...kramen

milla sa...

Ojojoj... det finns hus, och det finns HUS...!!!

Härligt att promenera där!:)

Kram

Rummet för välbefinnande sa...

Tänk så charmigt att bo så där. Vackra hus med detaljer väcker verkligen sinnena till liv.

Jag känner igen så mycket av det du skrev sist. Visst är det väl ändå märkligt hur andras människors rädslor kan påverka. Det är starkt gjort av dig att lyssna och känna efter, att VÄLJA och faktiskt anse sig själv värdig något bättre. Att må bra! Det är så viktigt att vara sann mot sig själv och du är STARK! Dina rader gjorde mig så glad ska du veta.

Ha det riktigt bra nu och var rädd om dig!
Många kramar Mia