söndag 17 oktober 2010

Alice i Underlandet



Hoppas att ni har haft en skön och avkopplande helg och att det INTE har snöat hos er ;-). Vi har sluppit mer snö, tack och lov! Idag hälsade jag och Mollie på mamma och pappa och vi blev kvar där större delen av dagen och kvällen. Vi fick fjällröding till middag, mmmm säger jag bara! Fast... det allra bästa är att bara träffas och umgås med ens nära och kära :-).

Tack så mycket för alla fina kommentarer ni lämnar här, de gör mig alltid lika glad och varm i hjärtat! Jag ska visa fler bilder från resan framöver, det blir väl en regnig eller gråkall dag skulle jag tro ;-).

Nu till något helt annat! Jag tänkte visa er vad jag pysslat med på sistone! Allt började med att jag hittade så fint papper med motiv från Alice i Underlandet, där man använt sig av original-illustrationerna som John Tenniel gjorde till boken 1865, men gjort en Halloweenversion av dem. När jag såg dem var det som att jag direkt föll ner i kaninhålet och in i sagan! Tjipp, tjopp, så hade jag plötsligt knåpat ihop några saker utan att jag riktigt hann med i tanken.



Först dekorerade jag några större tändsticksaskar, såna som innehåller långa brasstickor. Motiven i sig för såklart tankarna till sagans värld och jag ville förstärka det "knasiga" i Alice i Underlandet genom många "knasiga" små detaljer, som till exempel de små klockorna. I sagan är ju Alice hela tiden sen :-).

För att föra tankarna till den viktorianska eran när boken skrevs, har jag slösat med gammal skir spets och jag har också försökt få askarna att se ut som böcker - gamla sagoböcker.



Jag dekorerade också flera mindre tändsticksaskar, inte den minsta sorten, utan de som är snäppet större och innehåller långa stickor. Dem försökte jag också få att se ut som små böcker och "bokryggarna" täckte jag med gammal virkad spets. Askarna finns med flera olika motiv, som t.ex. Alice ( med eller utan flamingo), kaninen, hattmakaren, Cheshirekatten, drottningen Hjärter Dam, Tweedledee ochTweedledum och så vidare.



Jag gjorde också några bokmärken och på bilden ser ni två av dem. De består av dubbla papper, flera av dem har också en tag och ett litet höstlöv eller liknande och så har jag knutit gammal spets längst upp. Fantasin fick spela fritt, men min tanke var att bokmärkena ska föra tankarna till höst, Halloween, gångna tider och gamla sagor, samtidigt som de ska vara lite knasiga som just den här sagan är... :-).

Jag kommer att lägga ut allt till försäljning i bloggshopen inom de närmaste dagarna. Jag gör också bokmärken och askar efter önskemål, om man t.ex. vill ha någon speciell figur eller färgskala på dem (det finns fler bokmärken i andra färgskalor). De stora tändsticksaskarna kostar 45 kr, de små 20 kr och bokmärkena 25 kr.

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut för ikväll och jag måste nog sova nu ;-). Sov gott alla rara!

Många kramar
Bitte

16 kommentarer:

Bea sa...

Hej vännen!
Precis som du gjort skall jag åka iväg idag för att hälsa på min mamma :)
Det är riktiga höstvindar som råder idag hos mig och jag hoppas snön håller sig borta ett tag ännu.

Oj, så sött du pysslat - gillar både tanken och dins söta askar i bokform.

Hoppas du får en fin arbetsvecka!
Kram / Bea

Allis sa...

Åhh så vackra!!
Hade väl passat hos mig? Får ta mig en titt i din blogbutik också tror jag ;))
Ha en skön måndag!
Kram Allis

Nyanser av vitt sa...

Åh vad fint du pysslat. Tack för grattishälsningen
Kram Agneta

Marie//Tekla Maräng sa...

Hej vännen!
Vad fint papper du har hittat och så fint du har gjort utav det.
Tändsticksaskarna ser verkligen ut som böcker.
Vad kul att du vill vara med i min tävling, lycka till.
Kramar:)

Marie//Tekla Maräng sa...

Halloj!
Köp suget har slagit till.
Jag skulle vilja köpa en tändsticksask stor med braständstickor, ett bokmärke och gärna sådana där glasögon som är med på bilden med bokmärken såg att du antagligen har något par kvar i din webbutik men är inte säker på vilken:)
marie_trnis@yahoo.se

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var länge sen jag läste Alice i underlandet, det är ju lika mycket en saga för vuxna. Finns många finurliga ordväxlingar där som man minns. Så jättefina askar du gjort, jag kollade i din shop men dom hade inte dykt upp där än.
Ska allt hålla utkik.
Kramar
AnnaMaria

Viola sa...

Vilket underbart pappaer..tändsticksaskarna är ju helt bedårande , ser ut som små böcker, ha en skön kväll, kram

Lilla Kullan ♥ sa...

Det är Hemma på Landet som gäller nu för Maja och mig.
Den andra är borttagen och bara ville krångla med allt möjligt.;-)
Kram stina

Huset vid ån sa...

Åh, Så fint du gjort, du är så duktig att pyssla!

Hoppas att du får en fin vecka!
Här har vi tyvärr en grå o mörk tisdag men det måste bli en skogspromenad med vovven iallafall.....Finns inga dåliga väder!

Må så gott!
Kram Therese

Synnøve. sa...

En spännande saga och vilka spännande saker du gjort.
Klart man ska tillvara på sånt.

Gott med röding. Nu blev jag sugen på fisk. Men det finns ingen i frysen....
Måste införskaffas genast.

Här är det gråmulet idag med. Men det är ok för mig det.
Gillar höstens alla skiftningar.

Ska ta på mig mina gula gummistövlar och gå ut och hämta posten nu.
Ta med ett nybakat bröd upp till grannen och så hem och sätta på lite kaffe. Maken sover, efter en natt bakom ratten i postbilen så är det gott att få sova.

Ha en skön dag du där du är.
Kramar Synnöve.

idémakeriet sa...

Hej goa du,
oj det skulle vara roligt att ha dig på kurs men tyvärr som du säger vi bor lite långt ifrån varandra.
Jag bor i Skåne.
Så ni har redan haft snön däruppe, ofattbart det låter för oss här nere.
Vilka söta pyssel du har knåpat ihop, jag gillar de färgerna.
Ha en skön kväll.
Kram Gerda

Sjabbig men chic sa...

Men vilket underbart mönster! Och vad mycket fint du har gjort. Röding... mums!!!
Ha det finast!

Kramis Lisa

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så mycket fint och kul du har pysslat! Det var jättefint papper, och de där borde gå åt som smör...
Kram
Marie

Mamma C sa...

Vilka fina tänsticksaskar du gjort.
Rödin lät inte alls fel att få i magen.
Kram mamma C

Tulipa sa...

Vad du är duktig!!!

Värsta proffset!

Ser verkligen sagolikt fint ut!!

Kraam Mariette

Fröken Tindra sa...

Först vill jag börja med att tacka för din rara hälsning! Den värmde.

Vilka fina småtoliga saker du pysslat ihop! Väldigt charmiga tycker jag. Kul! Jag llängtar så efter att pyssla men får nästan aldrig ändan ur vagnen utan svimmar i soffan efter jobbet. Och hur kul rä det? Egentligen?! Nej, jag måste göra en uppryckning! Igen... Hur bra har det gått förut??

Ha en skön torsdag!
Kram!