tisdag 21 september 2010

Loppisfynd och kantareller



Hejsan i regnet!

Hoppas att ni finns kvar, trots de skyfall som rasat över oss den senaste veckan. Här har det regnat så mycket så flera nätter trodde vi nästan inte att taket skulle hålla för krafterna ovanifrån. Men, det gjorde det, som tur var :-). Trött blir man av allt regn och rusk, jag vet inte riktigt vad jag har gjort de senaste dagarna förutom att känna mig SEG!

Jag tänkte visa ett av de loppisfynd jag gjorde häromveckan. Som en del av er kanske vet så älskar jag gamla kaffeserviser och har väldigt svårt att lämna dem åt sitt öde om jag nu skulle ramla över några ;-). När jag såg den här vackra gamla servisen, fick jag först en flashback från mitt besök i Wien som artonåring. Den påminde så väldigt mycket om kaffekopparna på ett kafé som hette Maria Therése och jag kunde nästan känna doften och smaken av Sachertårta och nybryggt kaffe :-).

Det fanns också så många som elva koppar och fat, alla i perfekt skick (dock fanns en liten lagning på en kopp). De kan aldrig ha varit använda! Det är sällan man hittar så många delar som har haft turen att "överleva", men ibland har man tur! Den roströda randen på faten och kopparna fick mig också att tänka på trevliga kafferep så här i hösttider och jag kunde precis se framför mig hur jag skulle duka med servisen och blommor i olika roströda nyanser :-).




Man skulle kunna säga att det blev ett mindre ramaskri när jag kom hem med kopparna och det beror på att jag redan har FLERA kaffeserviser i skåpen ;-). Dessutom har jag alltid varit dålig på att använda dem, både för att jag har varit rädd för att någon eller några delar ska gå sönder, men också för att jag bara har velat använda dem vid "speciella" tillfällen. Är det någon som känner igen det där? Vad då för "speciella" tillfällen? Är inte varje tillfälle speciellt när allt kommer omkring?

H har varit ute i skogen en del de senaste veckorna då det varit älgjakt och hittade då JÄTTEMYCKET kantareller. Vi har också varit ute med Mollie några gånger för att hon skulle få försöka nosa upp en hare och då hittade vi ännu mer. När vi gick där och plockade, kom vi på att vi faktiskt har kvar torkade kantareller från ifjol och till och med från ännu förra året!!! Och varför? Jo, man vill spara för att kanske ha kvar lite till något "speciellt" tillfälle... hmm...

Förra veckan blev det därför kantareller i maten både var och varannan dag och jag ska bara spara liiite den här gången. Pappa fyller år idag så han ska bland annat få det vi plockade igår (hoppas inte mamma läser det här nu för då blir det ju ingen överraskning ;-). De vackra "österrikiska" kaffekopparna har jag under hemska kval bestämt mig för att skiljas från och jag kommer att lägga ut dem till försäljning HÄR inom kort. De kaffeserviser som redan bor i mina skåp ska få komma fram i ljuset lite oftare och inte bara vid "speciella" tillfällen...

Ha en fin tisdag!

Många kramar
Beatrice

4 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Men har det varit såna skyfall hos er? Det har det inte varit här. Jättefin servis! Och vad roligt att hitta en massa kantareller!

Kramis Lisa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Inget kul och vara hund när det spöregnar, hoppas ni har finare väder nu. Det ser ut och vara en jättefin servis, måste vara svårt och skiljas från den. Bra att du ska använda dina koppar nu, det är ju extra gott och få kaffe i en fin kopp.
Ha en fin tisdag
Varm kram
AnnaMaria

Marie//Tekla Maräng sa...

Det är tur att man kan simma för himmel vad det regnar.
så läcker servis du har köpt.
Jodå jag känner igen mig har alldeles för många kaffeserviser och för att inte tala om udda koppar som faller mitt sinne i smaken.
Härligt med kantareller...MUMS.
Hur mår Mollie nu för tiden?
Kramar:)

Rummet för välbefinnande sa...

Så rätt du har.....
Visst är det lätt att tänka att man ska ha vissa saker vid just speciella tillfällen. Men, om man vänder lite på tänket så kan man istället göra varje dag till ett speciellt tillfälle.
Men, man får som sagt påminna sig själv och njuta lite mer av tillvaron.
Gick det bra med spetsarna?
Jag har jobbat så mycket sista tiden så jag hinner inte med riktigt, men det är så fantastiskt kul och jag tror att det lugnar sig lite, lite snart. Så att jag kan få någon stund då och då för att landa lite.
Ha det gott och ta hand om dig i regnet.
Kram från Mia