måndag 27 september 2010

Rosa liljor och björnbärsmaräng



Tack alla rara för fina födelsedagshälsningar, både här och på telefon! :-) Gårdagen blev en härlig (födelse)dag som bjöd på strålande sol och sommarvärme, samt fina hälsningar, presenter OCH besök.

Jag började ju dagen bakom ett loppisbord, men jag tror att det vackra höstvädret gjorde att många "fångade dagen" och tillbringade den utomhus i stället. De som kikade in på loppisen strosade mest runt, så jag och de andra som sålde hade MYCKET lugna timmar... :-). Nåja, jag hade nog själv valt att vara ute om jag inte hade bokat in mig på loppisen!



Jag bestämde mig till slut för att göra det lite enkelt för mig när det gällde tårtan, så den blev långt ifrån så tjusig och "arbetad" som tårtan i förra inlägget, men den var rätt god i alla fall ;-). Jag gjorde marängbottnar och varvade dem med grädde blandad med lemon curd, så ett tjockt lager med grädde ovanpå tårtan och massor av björnbär på toppen. Björnbär är både goda och vackra!



Idag skiner solen lika underbart vackert som igår och min lilla solstråle Mollie är i skogen med husse för att försöka nosa upp en hare. H har införskaffat en pejl, men den är alldeles för stor och tung för hennes lilla minihals. Hon är inte så glad för den, så vi får se hur det går ;-). Själv valde jag att ta sovmorgon idag men ska ge mig ut i det vackra vädret så småningom även jag. Hoppas ni alla får en fin start på veckan och att solen skiner hos er!

Många kramar
Beatrice

14 kommentarer:

Förgätmigej ♥ sa...

Mums! Så vackra bilder.:-) Kram Stina

Helen sa...

Ett litet försenat grattis till dig, vännen!! Hoppas att dagen blev bra!!

Tårtan såg i alla fall supersmaskig ut!!

Många kramar!

Marie//Tekla Maräng sa...

Tårtan ser jätte mumsig ut.
Vad skönt att ni har sol som lyser är finns den då inte.
Ha det så gott:)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så duktig hon är Mollie som är ute och spårar hare. Jag mötte en stor, riktigt stor "varghund" i skogen när jag plockade svamp. Trodde ett bra tag att det var en varg, sen såg jag sändaren. Det var en jättesnäll hund, han slutade spåra och tänkte gå med mig istället...så kan det gå. Och vilken tårta, så god den ser ut. Just maräng och lemon curd är så gott ihop. Jättevackra liljor har du fått också.
Ha det gott
Varm kram
AnnaMaria

Allis sa...

Vilka vackra bilder - och Grattis!!
Och det vackra höstvädret verkar hålla i sig så det är bara att njuta ;))
Må gott!
Kram Allis

Country Antiques sa...

Hej och grattis i efterskott!♥

Den där tårtan ser verkligen smarrig ut.=)

Nu ska jag ut i skogen igen. Känner att jag bara måste plocka lite mer svamp innan frosten tar allt. För precis som du sa, det finns massor!!

(Håller på att försöka lära mig lite nya sorter i år också, då blir det ännu mer spännande att vara ute på svampjakt!)

Kramar, Matilda♥

Synnøve. sa...

Nu ramlar jag in, några dagar för sent. Men ser att du har bild på den goda björnbärstårtan så jag drar lite försiktigt ett bär i grädden och stoppar i munnen.....
mmmm så gott.

Ett stort, men försenat grattis far genom luften och landar i din dator.
Hoppas att din dag blev fin.

Ja det är jakttider. Här har folket varit iväg på jakt uppåt i landet. Snart börjar den här med.
Då får både Erri och Mats på sig pejlare och jakten är i gång.
Ser fram emot det.
Hoppas det gick bra för Mollie utan pejl.

Ha nu en skön tisdag.
Kramar Synnöve.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag har missat att du fyllt år, men jag kan väl gratulera i efterskott! Så ett stort Grattis till födelsedagsbarnet!
Kram
Marie

Fröken Tindra sa...

Försökte göra ett inlägg igår men det ville sig inte. Nytt försök!
De där liljorna är underbara! Grattis i efterskott! Hoppas att födelsedagen var bra. Tårtan verkar iallafall ha varit helt i min smak. =0)
Kram!

Bea sa...

Åhh..den tårtan ser läcker ut!
Jätte vackra liljor!

Fånga dagen har jag också gjort idag, eftersom det varit oerhört vackert höstväder. Passat på att städa upp bland krukor och annat bråte som blir liggande än här och än där.

Må gott!
Kram/Bea

lugnet sa...

Åhh, GRATTIS till dig i efetrskott!! Hoppas dagen var toppen! Tårtan ser läcker ut!!
Min dotter ville inte ha kalas i år utan det blir tjejkväll med övernattning på fredag:) Vi får se hur det går! Kanske jag snor ditt tips på tårtan! Hoppas du mår bra!
Kram//ulrica

milla sa...

Grattis i efterskott!!

Synd att jag inte stod på andra sidan bordet när du sålde...:)

Den enkla tårtan ser helt makalöst god ut!!

Kram

Galleri Hönshuset sa...

Grattis i efterskott =) och du, gästerna måste ha varit supernöjda,
tårtan ser riktigt god ut.

ha det gott. Kram Pirre

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Hoppas allt är bra med dig!
Ett stort Grattis i efterskott.
Här rinner bara tiden iväg, känner att jag knappt hinner runt till er alla goa bloggvänner!

Födelsedagstårtan ser väldigt mumsig ut, jag brukar också varva maränger o björnbär när jag bakar tårta....

Må så gott!
Kram Therese