fredag 27 augusti 2010

Hej alla!



Hoppas att ni har det bra och att det fortfarande är soligt och varmt hos er! Här är det soligt igen efter några dagars regn, men nog är det höst i luften alltid. Jag vill egentligen inte erkänna det, men löven i björkarna börjar sakta men säkert ändra färg....

Jag lovade ju att visa fler bilder från vår lilla "semester" i lapplandsfjällen och här kommer de! Vårt andra stopp blev strax söder om treriksröset och fjällen som omringade oss gav en otroligt vacker inramning till vårt läger. Men... vädret var otroligt växlande! Jag vet inte om det beror på alla höga fjällmassiv, men dagen kunde börja med strålande sol och så på bara någon timme hade mörka moln dragit fram och det började spöregna samtidigt som nordanvinden rev och slet i oss.



En dag började Mollie skälla på något och det visade sig vara en liten arg lämmel. Hon hade väl råkat väcka den och den visade sig ha ett hiskeligt humör! :-) Den fräste och gjorde utfall mot henne, men då den inte kunde hoppa så högt, tog hon det med ro och flyttade sig bara så lite som behövdes. Båda undrade nog vem i herrans namn den andra var :-).



Här är bloggerskan herself in action, jag vet inte om jag hade en fisk på kroken när H tog bilden eller om jag bara hade fastnat ;-).



Eftersom vädret var minst sagt växlande, blev vi under våra sex dagar "instormade" i ca 35-40 timmar under två tillfällen! Det var såklart lite långtråkigt att inte kunna gå ut ur tältet på så lång tid, men det gick rätt bra ändå. Vi hade som tur var två böcker med oss, som vi läste så saaaakta vi kunde :-) Mollie var jätteduktig och sov bort den mesta av tiden. Vi hade tagit med en egen sovsäck till henne (en gammal och sliten som barnen hade när de var små), men Mollie tyckte att H:s sovsäck var MYCKET skönare... :-).



Då vi var så långt norrut fanns det inga träd och nästan inga buskar så långt ögat kunde nå, men trots kyla och isande vindar växte det små blommor precis överallt... det tycker jag är fantastiskt!



De sista dagarna kröp temperaturen neråt och den sista natten var det till och med minusgrader! Brr, vad jag frös, trots att jag sov med kläder på och hade en varm sovsäck. Jag "tvingade" Mollie att sova med mig och det blev i alla fall liiite varmare där i sovsäcken :-).

Fisket blev såklart därefter för så fort det började blåsa nordan, var det som att fisken "försvann". Ja, vi kunde ju iofs inte ens gå utanför tältet ibland, så det är klart att vi inte fick någon fisk ;-). Därför blev det bara några få (och små) öringar under de sex dagarna, men som tur var hade vi mat med oss så vi slapp svälta :-). Jag tror att både jag och Mollie drömde om fisk och större fiskelycka på nätterna... den kväll när fotot togs, kurrade det i våra magar och jag bestämde mig för att göra ALLT för att få upp en öring eller harr. Som Mollie flög fram över fjällhedarna, som hon kastade sig ut i fjällbäckarna och sprang uppför bergssluttningarna, skulle hon ha behövt tredubbla portioner mat varje dag, vilket vi tyvärr inte hade med oss :-(. Den här kvällen sken dock solen och turen var på vår sida, så vi hade tre öringar med oss hem som H lagade till över lägerelden...



Jag skrev ju i mitt förra inlägg att det var skönt att vara hemma igen och att jag skulle hålla mig på hemmaplan nu. Hmm... ni kommer inte att tro mig när jag berättar vart jag har varit de senaste två veckorna... :-). Men det kommer i nästa inlägg!

Många kramar
Beatrice

5 kommentarer:

Helen sa...

Vilka ljuvliga bilder!! Mina två favoriter blev den på Mollie och lilla lämmeln, gusis så gulligt! Den andra är den där Mollie ligger och sover i sovsäcken och visar sina mysiga trampdynor. Mmm, älskar att krama mina djurs trampdynor...

Och av mina bildval att döma är jag nog mer en djurälskare än fjällvandrare ;-).

Och var har du varit senaste veckorna, då? Nu blev jag nyfiken.

Kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Måste ju hålla med Helen här, Mollie är så söt. Tänk att dom är så gulliga när dom sover. Så fina bilder du visar, och så roligt och läsa vad du gjort. Skulle inte bli förvånad om du varit väldigt långt österut igen...
Ha en fin helg
Kramar
AnnaMaria

Nyanser av vitt sa...

Vilka otroligt vackra bilder. Den på Mollie och den ilskna lämmeln är ju underbar.
Ha det gott
Kram Agneta

Viola sa...

Vilka vackra naturbilder, kan tro att det var en upplevelse att vistas i denna underbara natur, vilka rara bilder på Mollie, hoppas allt är bra med dig, här är man hemma och jobbar nu för tiden, nära...bara över gårdsplanen och så skönt att lämna skolan i a f för ett år, kramen

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Beatrice!
Det ser verligen vackert ut på bilderna... men hua så kallt det vekade vara...
Och Mollie och lämmeln var ju en underbar bild!
Men nu blir jag nyfiken och undrar var du varit och rest nu?
Kram
Marie