söndag 18 juli 2010

Gällivare och Fjällnäs Slott


Foto: http://vglsrv.kommun.gellivare.se/upload/Fjallnas_esterno@.jpg
Övriga foton mina egna

Hej alla!

Hoppas att ni har det bra och njuter av sol och sommar och tack för alla fina hälsningar jag har fått medan vi har varit på resande fot! Vi är nyss hemkomna från vår "norrlandsturné" och även fast det var härliga veckor så är det såklart skönt att komma hem igen :-).

H skulle först åka till Gällivare och jobba en vecka, för att sedan jobba några dagar i Kiruna. Jag och Mollie följde med såklart, jag kan ju snart titulera mig som H:s personliga assistent och allt-i-allo. Snart får han baske mig anställa mig på heltid ;-).

Gällivare är en mysig liten ort och människorna där är så vänliga och trevliga. I år tittade vi lite närmare på Fjällnäs slott som man inte kan undgå att se när man närmar sig Gällivare. En kväll åkte vi dit och strosade runt slottet och tog lite bilder, och eftersom de har ett omtalad restaurang också, åkte vi dit en annan kväll för att äta middag. Det blev fjällröding... mmm...



Slottet är otroligt vackert, såväl exteriört som interiört. Enligt uppgift från personalen så uppfördes det 1888 av överste Carl Otto Bergman (som öppnade Malmbergets gruva), och slottet var hans sommarhus (!). Slottet är byggt med vitmålad träpanel i schweizerstil, och har otroliga detaljer, utsmyckningar och snickarglädje, som delvis är målade i sandstensfärg. Huvudbyggnaden har två kraftiga utskjutande gavlar som innesluter loftgångar i två våningar därimellan. Taket kröns av två spetsiga tornhuvar.

Slottet uppfördes också för att imponera på de riksdagsledamöter och andra höga tjänstemän som då och då besökte gruvområdena vid Malmbergets gruva. År 1894 kom till och med kung Oscar II på besök! Slottet har haft många olika ägare efter Bergman och under många år stod det tomt och förföll sakta men säkert. Varken kommunen eller privata intressenter kunde tänka sig att lägga ner de pengar som skulle krävas för att renovera det. 2004 köptes slottet av italienska investerare som renoverade det för 20 miljoner kronor och därmed omvandlade slottet till hotell och restaurang. Slottet har idag många utländska och långväga gäster, och man får betala flera tusen per natt för ett dubbelrum... det var därför vi bara åt middag där ;-).

Den vackra trappan som leder från foajén upp till rummen på andra våningen:



Detaljer i taket på andra våningen:



Några av de många och ovanligt formade fönstren:



Det vackra verandaräcket:



Några av de många vackra detaljerna under taket på verandan:



Efter att ha stannat några dagar i Kiruna, flög vi med sjöflyg ut i Lapplands vildmark. Det var första gången jag åkte sjöflyg, och vilken utsikt! Det var fantastiskt att få se Lappland ovanifrån och jag tänkte att piloten måste ha ett av Sveriges härligaste arbeten :-). I nästa inlägg ska jag visa några bilder från vårt första stopp i vildmarken!

Nu ska jag börja kika runt hos er! :-)

Många kramar
Bitte

11 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hejsan mitt i sommaren.
Ser att du har det bra, fast ni jobbar på rejält tror jag. Det slottet har jag läst om, hade planer på och åka dit. Då tror jag inte det fanns bilväg, man var tvungen och åka ett litet flygplan.
Jättefint ställe, måste ha varit en upplevelse och äta där.
Jag är hemma och tvättar och maken klipper gräs, men semestern fortsätter ett tag till.
Ha det gott
Stor kram
AnnaMaria

lugnet sa...

Hej Beatrice!!
Här är allt bra i sommarvämen!! Min man jobbar på utan en enda dag ledigt, men jag försöker iallafall koppla av med barnen. Vi är mest hemma, på bryggan, eller i vattnet! 27grader i sjön är rekord!!
Vilket härligt slott!! Är uppvuxen i Strömsund i Jämtland men har aldrig varit till Gällivari!! Redig tripp ni gjort!! Du får ta och förhandla anställning:)!!

Hoppas du får en fortsatt toppensommar!! Kram/Ulrica

Lilla Kullan ♥ sa...

Hej gumman!

Jo, du är i den privata bloggen:-)

stinahemmapalandet.blogspot.com

kram

Bea sa...

Hej vännen!
Vilken vacker byggnad och förstår att det var ett nöje att betrakta den byggkonsten och låta sig väl smakas av en god middag i den underbara miljön är väl en guldkant på tillvaron.
Hoppas du har en fortsatt skön sommar och hinner unna dig lite vila lite avkoppling.
Tyvärr, har jag haft en ngt hektisk juli månad med jobb osv hoppas min semester månad augusti ger mig den välbehövliga avkopplingen.
Nu har jag i alla fall tre lediga dagar, gissa om jag skall NJUTA bara göra trevlig saker!

Ha en fortsatt skön sommar!
Kram /Bea

Viola sa...

Jag blev helt hänförd utav denna byggnad, helt underbart, vilken snickarglädje,,,här kan torpverandorna slänga sig i väggen..:D

Är i vattenhålet några dagar i veckan och sedan hem för att oftast jobba 4..en bra mix som passar mig som handsken, ha en fortsatt skön sommar, kramen

Country Antiques sa...

Hej Beatrice! Vilka underbara bilder! Det där sommarslottet måste jag resa till någon gång. Tänk att hämta detaljer från det när man ska renovera sitt eget lilla torp i framtiden...=)

Nu ska jag snart iväg på heldagsfest med grannarna, femkamp, mat och dans. Ska bli så kul!

Många kramar, Matilda♥

Huset vid ån sa...

Hej vännen!

Hoppas att du har det bra.

Tack för din rara hälsning inne hos mig. Jag har inte varit så flitig med bloggen i sommar. Men snart kommer hösten och då tar jag nya tag.

Vilka härliga bilder du bjuder på, ser helt makalöst vackert ut!

Önskar dig en fortsatt fin o trevlig sommarvecka!

Sommarkramar till dig från mig. Therese

Lilla Kullan ♥ sa...

Hoppas att du mår bra du gumman.:-) Kram Stina

Sjabbig men chic sa...

Vilket underbart hus! Eller slott då... Ja, det imponerar minsann. Tänk vad mycket jobb och snirklar och grejor. Hur mycket som helst att titta på. Hoppas att du har det helt underbart!

Kramis Lisa

Synnøve. sa...

Hej i stugan. Eller ska man säga slottet.
Vilken byggnad! Helt enorm. Där kan man tala om snickarglädje alltså.

Du är i farten ser jag. Skönt det, att ha nått att göra alltså hihi.
Här är det så där mitt emellan lugnt.
Har haft besök. Väntar mera besök. Får sen när de kommer...

Fortsätt njut av sommaren nu. Smörj dig med myggstift, plocka bär och njut.
Hoppas att allt är bra med Mollie oxå.
Kramen från ett blåsigt Digernes.

Galleri Hönshuset sa...

Hej,allt väl?

Oh så vackert slott. Ser fram emot dem andra bilderna =)

ha det gott. Kram Pirre