onsdag 21 april 2010

Wabi Sabi-onsdag



I vårt vardagsrum ligger en gammal och mycket älskad indisk matta på golvet. Den är så stor så den nästan täcker hela rummet och jag tror att mattan är en av anledningarna till att vi allihopa trivs bäst i just det rummet. Det känns varmare och mer ombonat där än i de andra rummen.

Mattan har blivit rätt sliten i just det hörn som ni ser på bilden ovan och det beror till stor del på att jag aldrig vänt den, utan för att vi trampat på just den delen av den i snart femton år. Det beror nog också på att jag dammsugit den, vilket jag inte är helt säker på att man bör göra...

I hörnet i motsatt riktning har vi sofforna och där är mattan i stället rätt välbevarad. Färgen i det hörnet är mycket mer intensiv också, för där skiner inte solen in på samma sätt. Den röda färgen är ursprungligen mörkt röd, men på delen av mattan som syns på bilden har solen blekt det röda till en mer roströd nyans.

Även fast mattan nu är sliten, tycker jag fortfarande lika mycket om den. Jag tänker på all glädje vi haft av den, alla legoskapelser som byggts på den, alla barnfötter som sprungit över den och hur den har värmt oss under många bistra vintrar. Den har använts och älskats, precis som den var avsedd för :-).

Ha en fin onsdag!

Många kramar
Beatrice

10 kommentarer:

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det var en härlig matta! Och mjukt och skönt att gå på...
Vi har inte så mycket mattor hemma, men vid sängen har jag en sån där härlig som man vill borra ner fötterna i... och det är så mysigt.
Kram
Marie

Synnøve. sa...

Presis så ska det vara.En härlig varm matta som verkligen fått tagit del i vardagslivet hos er. Den är så vacker. Ännu vackrare blir det med tanke på alla minnen ni har till den.
Kramen.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är jättefint med stora mattor, rummet blir så ombonat. Jättefina färger, fast du säger dom är lite blekta. Det tror jag bara är charmigt, en sån matta kan man ha hur länge som helst.
Ha det gott
Stor kram
AnnaMaria

Viola sa...

Förstår din kärlek till den mattan, verkligen så vacker, har oxå ett par gamla mattor som jag är så förtjust uti, hoppas dagen din varit bra, i skruttvädret, kramen

Lilla Kullan ♥ sa...

Så fin matta ni har. Härliga färger.:-) Kram Stina

Mamma C sa...

Förstår att du är superförtjust i den vackra mattan.
Kram Mamma C

Möllebacken sa...

Äkta mattor har verkligen ett värde. Från att det sitter en människa och lägger ner sin själ på att den ska bli vacker. och att den hamnar som hos er och nöts med tiden. Tänk vad mycket minnen en sådan matta rymmer.
det är verkligen något speciell med dessa mattor.
Hoppas att du får uppleva mer vår nu, även idag har det snöat i Skåne och jag fick flytta in pellisarna från växthuset. Vågar inte chansa.
Kram Pella

idémakeriet sa...

Ja vissa saker skulle man aldrig blir av med även om den är liten sliten och solblekt
mattan är liksom historia för er.
Kan förstår att det ger en ombonat känslan med mattan.
Vi trodde också att den mattan som vi köpte för några år sedan skulle ge oss värmen men den gav oss bara irritation.
Gud vad mattan fällde, inte roligt alls, det var något ull matta men varje dag kunde man hitta ulltussar av mattan i huset, jämnt kunde man dammsuga.
Inte att vi alltid ha det så välstädat men när man kommer in och bli bemött av tio dammråttor dag in och dag ut är inte jag drömmer om.
Den mattan blev inte historia kan jag säga hemma hos oss.
Ha det gott.
Kram gerda

lugnet sa...

Tack söta du!!!
Älskar handvävda mattor!! Jag tycker dom är snygga fast dom är slitna!!! Hoppas du får en skön helg i det vackra vårvädret som ska komma!!! Kram//Ulrica

Helen sa...

Så vackert...både själva mattan och historien den bär på.
Jag förstår att du inte vill göra dig av med den, vissa saker tröttnar man aldrig på, tvärtom.

Ha en härlig dag, vännen! Kram!