onsdag 14 april 2010

Wabi Sabi-onsdag



I Wabi Sabi hyllas den ofullkomliga skönheten - den patina och de "skönhetsfel" ett föremål får med tiden. Saker och ting med nostalgiska kopplingar spelar en viktig roll i ett Wabi Sabi-hem.

Om jag var tvungen att endast behålla några få saker, skulle morfars gamla tekoppar vara några av dem. När min morfar dog i slutet av nittiotalet efter ett långt och händelserikt liv, blev det så att jag bland annat fick ärva hans tekoppar. Han hade inte haft dem i så många år så de var relativt nya, men på grund av att han alltid använde samma kopp och sällan diskade ur den (då det var onödigt ;-), är just den koppen med tillhörande fat otroligt missfärgade. Jag skulle inte kunna ställa fram den om jag fick främmande, så att säga :-). De andra fem kopparna i teservisen är i betydligt bättre skick.

Jag har så otroligt många positiva minnen av morfar och varje gång jag öppnar köksskåpet ser jag hans gamla tekoppar och tanken går då såklart till honom. Den här positiva spiralen uppstår flera gånger per dag! Men det är också så att allt eftersom åren går, saknar jag honom bara mer och mer. För att använda Astrid Lindgrens ord, så fattas han mig... väldigt, väldigt mycket.

Även fast jag ibland känner en enorm saknad, känner jag mig på samma gång fylld av en stor lycka och rikedom. När jag ser tekopparna, förflyttas jag snabbt i tanken till mormor och morfars hus, till alla somriga barfotadagar bland blåklockor och smörblommor eller bistra vinterdagar när morfar bäddade om mig med fårskinn och plädar innan vi gav oss iväg till skogs med häst och släde.

Jag dricker inte så ofta te, men när jag ibland gör det tar jag fram den speciella, missfärgade koppen. Morfars kopp. Den han alltid drack ur. Och då går tankarna till honom. Jag ska alltid minnas dig, morfar! Tack för allt du gav.

Många kramar
Beatrice

12 kommentarer:

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så fint du skriver om din morfar! Och härligt att du har kvar något som får dig att minnas... Det är ju ofta så de lever kvar omkring oss... med något som påminner om dem.
Kram
Marie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag är säker på att din morfar ler i sin himmel, du skriver så fint. Saker man ärvt betyder jättemycket, så var rädd om dina fina koppar.
Ha en solig bra dag
Kramar
AnnaMaria

Mamma C sa...

Visst är det så att saker man har ärvt har en viss betydelse för en. Har lite saker hemma här från mina mor och farföräldrar. Alltid dyker det upp något minne när man använder eller ser på sakerna.
Ha en solig och skön dag.
Kram Mamma C

Lilla Kullan ♥ sa...

Gulligt om morfar. Mysigt ändå med hans missfärgade kopp. Då vet du vilken som var hans.:-) Kram Stina

Jenny sa...

Det där är verkligen wabisabi. Mycket Feng shui också skulle jag säga! Att omge sig med saker som man älskar och som man blir stärkt av. Verkligen fint skrivet! Tack goa du för dina rader till mig, värmer verkligen! Stor KRAM

Nyanser av vitt sa...

Hej vännen
Vackra ord om din morfar. Fina koppar. Jag har rosenkaffekoppar efter min mormor.
Kram Agneta

Möllebacken sa...

Vilken hyllning till din morfar. Vackert minne som finns hos dig. Du har verkligen fångat känslan. Jag har ju min farmor och hennes antikvitetsaffär inom mig när jag skriver mina inlägg, och det är ju berikande.
Hoppas att du får en bra kväll.
Kram
Pella

Viola sa...

Fina koppar du fått ta hand om och påminner dig om en kär morfar, varje gång du ser dom...hoppas du haft en härlig vårdag, vi har haft underbara vårdagar, flera i rad, kramen

Allis sa...

Vackra koppar efter en vacker människa som skänker vackra tankar - underbart!
Spännande att läsa om Wabi Sabi som för mig är helt nytt.
Kram Allis

NataljaOblonskaja sa...

Vilka härliga minnen du har av din morfar och så himla fint att ha hans "gamla" kopp att ta fram och minnas av. Har liknande minnen av min farmor som gick bort 97 år gammal för några år sedan. Tänk vad mycket de hade att berätta, det känns verkligen som att en länk till det förflutna är helt borta sedan hon gick bort.
Ha det bra.
Camilla

Country Antiques sa...

Vilket inlägg..så vackert och så rörande. Det du skriver träffar verkligen rätt i hjärtat och, precis som du skriver, så är det ju exakt det som wabi sabi handlar om.

Hoppas du haft en riktigt fin vecka♥

Ps. Är trött och har hur mycket som helst att göra så jag är lite dålig på att skriva just nu, men...I´ll be back!

Kram, Matilda

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Tusen Tack för dina omtänksamma ord inne hos mig dom berör mig verkligen. Jag har sagt det förut men säger det igen att jag är så glad att ha dig som bloggvän! Så otroligt fint du skriver om din morfar! Han sitter nog på ett moln o tittar ner på dig o ler....Många kramar till dig från mig. Therese