söndag 18 april 2010

Voluspá - Valans spådom


Foto: Reuters

Jag vet inte hur det kom sig, men till en början förstod jag inte riktigt omfattningen eller konsekvenserna av vulkanutbrottet på Island. Det gick några dagar innan jag började fundera mer kring det. Några nära vänner sitter fast i Sydafrika och kan inte komma hem, men ändå har de det bra som har gratis boende och mat. Igår kväll pratade jag och yngste sonen om alla unga resenärer runt om i världen som kanske har en mycket begränsad reskassa och som inte har råd att ta in på hotell eller köpa mat. Vad händer med dem?

Jag funderar också på vad som händer med alla människor och djur på Island som andas in den giftiga vulkanaskan dag efter dag?

Trots att ett vulkanutbrott kanske inte har något att göra med växthuseffekt och liknande, kan jag inte låta bli att tänka på Oren Lyons ord om att jorden en dag kommer att svara på vår aggressiva livsstil. Och då kommer hon att göra det med våldsam kraft och vi som trodde att vi hade kontroll, kommer då att få möta den sanna auktoriteten....

Och så tänker jag på delar ur Valans spådom ur Eddan, som skrevs redan under 1200-talet eller till och med ännu tidigare:

"Sol svartnar -
jorden segnar i hav,
strålande stjärnor
störta från himlen;
lågor fräsa
mot livets värn,
högt flammar hettan
mot himlen själv".

Valan spår livets och jordens undergång, men hon ser också hur jorden återuppstår för "andra gången" och hur allt ska grönska igen :-).

Ha en fin söndag, var rädda om varandra!

Många kramar
Beatrice

8 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hemska tanke, jag fattade inte heller först att dessa askmoln kunde ställa till så mycket. Hoppas nu inte att Katla får för sig och dra igång också, då kan det bli inställd sommar! Ser en bild i din högerkant som höjer pulsen på mig, den med alla hästarna...i like
Ha en mysig söndag
Stor kram
AnnaMaria

Allis sa...

Visst gör dessa "rörelser" från vår jord att vi blir påminda om att människan faktiskt inte har kontroll över allting och att vi får annat att tänka på ett tag.
En av mina bästa vännen bor på Island sedan några år tillbaka och hon är lite ledsen över att européerna bara verkar tänka på sig själva och mest är arga på Island i detta läget. Fast jag tror media, som vanligt, styr mycket över den allmäna uppfattningen genom sin vinklade rapportering.
Må gott
Kram Allis

Huset vid ån sa...

Tänk vad mycket konstigt som händer med vår jord....Hoppas att du haft en trevlig o skön helg vännen! Vårkramar till dig! Therese

Synnøve. sa...

De som bor där får gå med mask på sig för att inte andas in askan som faller ner. Har en väninna som bor på Island. Den gården du har bild på är en av Islands största mjölkgårdar. Bonden har blivit evakuerad med sin familj. Djuren är kvar. Bönder får lov att fara hem en gång under dagen för att utfodra, mjölka och se till sina djur.
I närheten av vulkanen ligger det ett asktäcke på ca 15 cm just nu. Det kommer bli mera.
Jag är mer orolig för de som bor där än de som är ute på resande fot. De kommer hem till slut. De får hjälp om det krisar sig med pengar. Men de som bor på Island i närheten av vulkanen riskerar att förlora hela sitt grundlag för att överleva.
Det tycker jag är värre än att bli fast på en flygplats någonstans. Även om jag förstår att det är illa om man inte har penger eller övernattningsmöjligheter.
Men jag tycker nog att vi borde tänka lite mer på de som bor granne med denna vulkan. Hur de har det idag.
Jag gör det i alla fall. Är orolig för min väninna och tänker på henne hela tiden.
Får rapport från henne flera gånger om dagen så jag vet vad som händer med dom.
Men nog om det här nu.

Hoppas att din söndag blir bra. Här regnar och snöar det lite. Inget skönt att vara ute då. Borde gå ut och kratta lite på framsidan. Men det får vi ta när solen skiner.

Sköt nu om dig och ta det lugnt idag.
kramen Synnöve.a

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, man får sig verkligen en tankeställare.
Moder jord har fått stå ut med mycket......
En stor söndagskram till dig!
Mia

Galleri Hönshuset sa...

Ja du, du är alldels inne på rätt spår. Hade inte en susning om att askan kan ställa till det så, även så långt bort från Island... Vi har bokat en resa till på fredag nästa vecka, men vi får se om vi blir tvugna att avboka eller om vi ens får tillbaka pengarna om vi inte kommer iväg =(

ha det gott. Kram Pirre

Viola sa...

Ännu en gång blir man påmind om hur sårbar den lilla människan är, hoppas helgen varit bra, kramen

Möllebacken sa...

Stark dikt. Den lämnar mycket till eftertanke. Naturens makter rår man inte på. Nu senast läste jag att djuren kan ta skada av askan, men det kommer ju nya rapporter hela tiden. Vi får hoppas på det bästa.
Kram
Pella