onsdag 31 mars 2010

Wabi Sabi-onsdag



Hej allihopa!

Idag blir det ett inlägg om Wabi Sabi. Jag bestämde mig förra veckan för att hänga på Pellas initiativ att blogga om Wabi Sabi på onsdagar. Har ni inte besökt Pellas fina blogg än, gör det! Där får ni en rejäl dos vårkänslor; tänk tranor, vårbruk, nässelfjärilar, you name it :-). Klicka HÄR så kommer du dit!

Wabi Sabi är liksom Feng Shui en mycket gammal asiatisk filosofi och det japanska ordet "Wabi" betyder att ett föremål har en slags enkelhet och renhet i all lågmäldhet, medan ordet "Sabi" beskriver den harmoni, skönhet och patina som ett föremål får med tiden.

Som många av er vet så har jag länge varit intresserad av österländsk filosofi, kanske mest Zen och Feng Shui. Wabi Sabi är ett relativt nytt begrepp för mig och skiljer sig en del från de tankar man har i Feng Shui om nötta och stötta föremål, vilket känns intressant! I Wabi Sabi menar man att det man kanske har sett som en slags "brist" hos ett föremål, (t.ex. att det är skadat, färgen har flagnat o.s.v), ska man i stället se som en tillgång. Det är naturligheten som är viktigast!

Enligt Wabi Sabi gör bara väder, vind och tidens tand ett föremål vackrare. För att illustrera den tanken visar jag en del av en mycket gammal dörr från Kina, tillsammans med en gammal trädgårdsstol som båda stått utomhus i alla väder och trotsat såväl gassande sol som isande vinterkyla, en i Sverige - en i Peking. Även fast de båda är åldrade och slitna, blir jag alltid lika glad av att se dem :-).

Ha en fin onsdag!

Många kramar
Beatrice

5 kommentarer:

Möllebacken sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Möllebacken sa...

Råkade skicka samma kommentar 2 ggr.
/Pella

Marie//Tekla Maräng sa...

Låter som en härlig grundläggande tanke med Wabi-Sabi. Ska läsa mer om det.
Kap Verde var en helt ny erfarenhet för mig har knappt vetat om att den ögruppen låg där den låg, ja man lär sig alltid något nytt.
Glad Påsk önskar Marie:)

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej!
Ojj vilken respons jag fick av skyltarna. De såldes slut på en gång. Men jag har suttit i flera timmar och fått tag i fler. Med andra franska gatu och hotell namn. Det är flera på kö, men om du vill köpa en kan du mejla mig din mejladress så skriver jag när de kommer i helgen? Då finns det flera nya namn att välja på. Frakten är 150:- och skyltarna kostar 200:- Men tveka inte för länge för det går i turordning...

Kram Viveka

Wenche sa...

Så mycket vackert du har på din blogg, underbara saker.