fredag 5 mars 2010

Loppisfynd och award



Hejsan! Jag vill börja med att tacka för alla rara krya-på-dig-hälsningar ni har lämnat, jag tror det var dem som fick huvudvärken att försvinna till sist! :-) Många av er trodde att det var migrän jag drabbats av och det är nästan så att jag börjar tro det också. Det var nog den värsta huvudvärk jag har haft i hela mitt liv! Eftersom så många trodde det var migrän, googlade jag lite och läste om det och jag måste säga att allt stämmer. Idag börjar det i alla fall kännas lite bättre och i morse behövde jag inte börja dagen med att ta en värktablett.

Jag tänkte visa några loppisfynd jag gjorde för en del veckor sedan. Tallrikarna köpte jag iofs inte på loppis, men fyndade dem för bara 10 kr styck! Jag har länge sökt efter rejäla vita lantliga tallrikar, men de jag hittat har varit väldigt dyra... det blir ju rätt dyrt också om man ska köpa alla tallrikar på en gång. Så när jag hittade de här fanns det ingen tvekan! De är stora och tunga och ingen är den andra riktigt lik, och jag fick med mig sex mattallrikar, sex assietter och sex djuptallrikar hem :-).



På en loppis vi besökte strax efter nyår fann jag det här bordet (som ni iofs bara ser lite grann av). Jag har länge sökt med ljus och lykta efter ett gustavianskt bord, men det är samma sak där, de brukar vara ruskigt dyra. På den här loppisen stod det bara där... gammalt och otroligt slitet (ni ser märket i skivan, det finns hur många som helst av dem), det hade stått på en loge med en massa bråte på, vilket lett till att skivan blivit väldigt skadad. Men vad gör det? Jag bara älskade det från första stund! :-)

H tittade väldigt konstigt på mig och frågade flera gånger om jag verkligen ville ha det, både för att det var så slitet, men också för att iläggsskivorna saknades. Han menade att bordet är ganska litet, speciellt om man är fler än fyra personer. Men här fanns ingen tvekan, jag SKULLE BARA HA bordet med mig hem! Så till sist fick jag det, det kostade mig bara 150 kr (!!!), men kostade H några svettdroppar för att få in det i bilen ;-).



Jag har inspirerats av alla vackra vårblommor på olika bloggar och tänkte att en vårblomma på bordet nog kunde få huvudvärken att försvinna. Så jag köpte en pärlhyacint häromdagen som jag planterade i en skål på fot från Indiska (också ett fynd för några tior).

Nu ska jag börja rensa lite i skåpen, för mamma och jag ska ha loppis i morgon och det finns ett och annat som jag kan ta med mig dit ;-). Men först ska jag visa en fin award jag fick igår av Pella som har den fina bloggen The Mill on the Hill. Tack så mycket goa Pella! Jag vill ge awarden till alla er som kikar in här och alltid lämnar så fina kommentarer, de värmer i den här evighetslånga vintern vi befinner oss i :-).



Många kramar
Beatrice

14 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Härliga fynd du har gjort. Bordet är ju fint och man brukar ju känna direkt i magen och hjärtat att det där vill jag ha. Fast jag kan se blicken med undran i ögonen ifrån din man.
Hoppas du får en underbar helg och slipper huvudvärken för migrän är inte att leka med.
Kramisar:)

Nyanser av vitt sa...

Vilka fina bilder (som vanligt). Önskar dig en mysig helg. Titta gärna in till mig. Har startat en liten utlottning
Kram Agneta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till awarden. Och skönt att huvudvärken försvann, hoppas nu den inte kommer tillbaka alls. Fina fynd, både tallrikar och bord. Dom var värda och vänta på.
Ha en toppenhelg och lycka till på loppisen.
Goa kramen
AnnaMaria

Country Antiques sa...

Hej och tack för den oerhört fina kommentaren/komplimangen.=)
Det värmer i hjärtat när man får höra så fina ord om sina texter.

Nu bara måste jag säga OJ! vilket loppisfynd du har gjort! Jag trodde knappt att det gick att komma över såna fantastiska prylar till så låga priser längre, det var verkligen tur att du var så bestämd gällande om du skulle ha bordet eller ej...kvinnlig vishet kallas det.;)

Många kramar, Matilda♥

Mamma C sa...

Grattis till award som du fått. Det var fina saker du fått för en billig penning. Det var bara gubben, jag och brorsan som var och kollade på lägenheter till mamma och pappa. Vi hittade en som föll i smaken, och nu håller vi tummarna att den blir vår.
Kram Mamma C

Viola sa...

Sköt att du mår bättre, vet ibland att min migrän kan sitta in 3-4 dagar...det är tuffa dagar det, bordet så vackert, bra att du stod på dig och fick med dig det hem...:0) ha en skön helg, kram

idémakeriet sa...

Skönt att det känns lite bättre.
Migrän är inte skönt, har haft det själv också.
Härliga tallrikar du har hittat,det var verkligen ett fynd.
Grattis till awarden.
Ha en skön helg med mycket sol att njuta av.
Kram Gerda

Huset vid ån sa...

God morron vännen! Ett stort Grattis till din award, den är du väl värd för dina alltid så rara o omtänksamma ord du delar med dig. Vilket fynd med bordet, det ska bli kul att få se lite mer av det....Fniss! Jättefin pärlhyacint du bjuder på! Önskar dig en skön lördag med solsken o fågelsång! Skönt att du är bättre nu också...Många Kramar till dig från mig./ Therese

Lilla Kullan sa...

Jag har migrän ibland, och det är hemskt.:-(
De där tallrikarna har jag med. Superfina och bra.:-) Kram Stina

lugnet sa...

Stackars Dig, hoppas huvudvärken släppt så du kan njuta av det vackra vädret!! Vilka underbara tallrikar och bordet..Wow! Visst är det härligt att gå på loppisar! jag är i princip uppväxt på auktioner som liten då mina föräldrar åkte runt i Jämtlandstrakten!! Intresset består!! Varm Kram//Ulrica

Bea sa...

Skönt att din huvudvärk gav med sig tillslut, men förstår att det inte är lätt om det möjligtvis är migrän.

Medan jag läste din vånda över loppis inköpen, dyra, något slitna och nå beslutsamhet i frågan, köpa eller låta bli, så välbekant. Ditt vita porslin var väldigt vackert och fräsch i vitt.
Att dessutom vålla bekymmer för männen som skall försöka stuva in de rara "små" fynden, de är värda all uppskattning med sin tålmodighet!!

Trevlig kväll!
Kram /Bea

Gårdsromantik sa...

Bordet ser underbart ut - är också på jakt efter ett.

Tallrikarna var superfina - var har du fyndat dem?

Kram Maud

Huset vid ån sa...

Tack för dina goa hälsning inne hos mig. Hoppas allt är bra med dig. Blev det något lördagsfika med semlor? Jag frestade väl dig igår..Fniss! Ha en sköön söndag vännen! Många Kramar till dig från mig./ Therese

-Mia- sa...

Nydelige bilder du viser! Håper du har en fin søndag, her har sola vært fremme og gjort jobben sin: smeltet snø! :-) Klem