lördag 27 februari 2010

Vinterträdgården



God morgon! Jag hoppas att ni forfarande sover gott och att ni har möjlighet att ta det lugnt så här på lördagsmorgonen :-). Här snöar det för fullt och jag börjar allvarligt fundera på att emigrera!!!

Nåja, jag ska visa några bilder från Vinterträdgården i Förbjudna staden innan jag riktigt går igång om vädret ;-). Vinterträdgården påminde lite om en japansk trädgård, men ändå inte. Det som fick mig att tänka på Japan var kanske att det främst fanns barrträd i trädgården och i och med att vi var där vintertid fanns det inga löv i träden så allt såg väldigt naket ut. Ja, iofs som man tänker sig en vinterträdgård... :-).



Överallt i Vinterträdgården fanns vackra små byggnader och paviljonger och de var verkligen som små konstverk! De var som "kinesiska lusthus" och jag kunde precis se framför mig hur kejsarinnorna och alla hovdamerna i sina vackra sidendräkter slog sig ner där en stund och drack en kopp te innan de fortsatte strosa runt i trädgården. På den tiden var trädgården såklart mycket mer levande och full av påfåglar och andra vackra varelser.

Något av det jag minns mest från Vinterträdgården är något som kineserna kallar "man-och-fru-träd". Guiden i örat berättade att det är två träd som tidigt börjat slingra sig runt varandra och under åren växt ihop. Jag har aldrig sett något liknande tidigare, men trädet var otroligt vackert! Det var som att de här två träden inte kunde leva utan varandra :-).



Vi strosade runt i Vinterträdgården en bra stund och njöt av lugnet och den blå himlen. Det var riktigt avkopplande och hittills en av de vackraste platser jag sett inne i själva Peking. Jag skulle GÄRNA vilja återvända, men kanske under en varmare årstid nästa gång :-).

Som västerlänning född i slutet av 60-talet kan man nästan inte förstå de kinesiska kejsarnas "storhet" och makt, men de sågs verkligen som gudar. Det var fantastiskt att gå runt i Förbjudna staden och fantisera och tänka sig hur allt såg ut en gång. Jag funderade på hur de tusentals konkubinerna hade det, instängda för resten av sina liv utan att ens kanske få träffa kejsaren, de många eunuckerna som var slavar och blev berövade sin manlighet för att det inte fick finnas andra "män" i Förbjudna staden än kejsaren, och kejsarinnorna som tvingades tävla med ett antal officiella kejsargemål om vem som först kunde föda den son som kejsaren skulle utse till tronarvinge. Vilka livsöden!

Innan vi gick hemåt, värmde vi våra genomfrusna händer genom att köpa varsin kopp kaffe i palatsmuséets café och där köpte jag två små magneter som minne. De var formade som två rockar som en av Kinas kejsare bar en gång och med dem följde en liten text som var ett citat av samma kejsare:

"I got an order from the Sacred Heaven to own the yellow robe reserved for the emperor, the whole world therefore must be dominated by my untouchable holy body".

Ha en fin lördag!

Kramar
Beatrice

10 kommentarer:

Huset vid ån sa...

God Morrron vännen! Åh, Jag bara njuter av dina vackra bilder o fantastiska text, alltid lika kul att kika in till dig! Önskar dig en sköööön lördag! kram Therese

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var en fin reseberättelse, gulligt med dom sammanväxta träden. Här har vi mulet och plusgrader! Snön har börjat sjunka ihop.
Ha en fin lördag
Kramar
AnnaMaria
Ps, bordet på plats, ska nog ta foto idag på mina fina nya saker.

Viola sa...

Vilka resor du gjort, verklige fantastiska upplevelser för hela livet..här har det varit hårdkörig hela dagen och nu väntar jag på att mannen ska fixa middagen,idag har det snöat men det blev bara blaska av detta, hoppas du haft en fin lördag, KRAM

Synnøve. sa...

Härligt att följa med en tur i Vinterträdgården.
De är så faschinerande att följa andra kulturer och se hur de levede. Tror inte vi kan föreställa oss hur det var.

Härliga träd som kramas.
Ordet trädkramare får en helt annan innebörd när man ser det där.

Här snöar det ännu. Det är ok.
Vill inte ha töväder än. Vinter i mars är bäst. Sen kan det blir vår och vackert ute.
Kramen Synnöve.

idémakeriet sa...

Ja den där hemsnidade rosetten kommer nog från det hållet.
Helt otroligt att man kan snida så fint ur en bit trä.
Jag skickar dig en stor bunt med vår, hål ut ett tag till, här töar det som in i bomben.
Kram gerda

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Vackra och exotiska bilder och vilken spännande och fantastisk text!
Jag som aldrig har varit någonstans i världen, känner mig nu väl berest i fjärran öster ;)

Kram Anita

Bea sa...

Men vilken fin resa du tar os med på i din text och man häpnas och förundras av alla olika kulturer som finns att ta del av på vår jord.
Sammanvuxet träd, kul och tillika lite romantiskt vackert.

Nu skall jag ta mig ut och få lite frisk luft i det ngt vårlika vädret som råder, blött, töväder och plusgrader, det är verkligen på tiden att kylan avtagit.

Ha en fin dag! /Bea

-Mia- sa...

Flotte bilder!! Ha en fin søndag! Kram

Huset vid ån sa...

Tack för din hälsning inne hos mig. Hoppas att helgen varit trevlig. Önskar dig en bra start på den nya veckan! Kram Therese

Sjabbig men chic sa...

Tänk vilka underbart vackra platser du har varit på. Jag blir helt betagen.
Och du, du har absolut rätt; Man får INTE häda. Det var big no, no hos oss mer. Men mer för att som sagt hålla sig på den säkra sidan.:)

Kram Lisa