lördag 20 februari 2010

Välkommen till An Mei



Hej allihopa!

Hoppas att ni har det bra, trots snöoväder och kyla! Här är vi än så länge förskonade från snön, men det sägs att den är på väg. Var rädda om er tills ovädret bedarrat och ge er inte ut på vägarna i onödan!

Bilden ovan är en vy från Förbjudna staden i Peking och den tog H när vi var där 2008. Den här bilden är förknippad med vackra minnen, för efter att i dagar bara sett skyskrapor, avgaser och SMOG, började jag undra vart det RIKTIGA Kina hade tagit vägen. Ni vet, de där vindlande smala gränderna, alla gamla vackra byggnader man sett på bild och röda lyktor utanför varje hus. Den här dagen fann vi en del av det jag drömt om att någon gång få se!

Dagen började bra med strålande sol och en klarblå himmel, bara det gjorde oss glada ;-). Sedan gav vi oss iväg till Förbjudna staden och på vägen dit hamnade vi i det ena äldre kvarteret efter det andra och plötsligt fanns allt som jag letat efter! Trots isande vintervindar och halvt förfrusna fingrar tillbringade vi mer än en halv dag i Förbjudna staden och ändå såg vi bara en bråkdel av den. Den här dagen kommer alltid att vara ett kärt minne, för den blev så bra och fin på alla sätt och vis :-).

Klockan 12.00 kan ni klicka på bilden längst upp i högerspalten, då kommer ni direkt till An Mei och förhoppningsvis ska ni känna åtminstone en liten fläkt av Mittens rike.

Ha en fin lördag och välkommen till An Mei!

Många kramar
Beatrice

17 kommentarer:

Inspiration i vitt sa...

Hej Beatrice, vilken underbar resa ni gjort med minnen för livet. Ha en goo helg och kram på dig/Ingela.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej. Vad glad jag är att det kommer en fläkt hit till Värmland, både från Kina och Bali. Ska bli så kul och se sakerna live. Har målat och fixat och slog på datorn nu igen, jippie tänkte jag när det var mail från dig. Du har sett mycket av världen som inte jag har, så roligt och läsa dina berättelser.
Ha en toppenlördag
Goa kramen
AnnaMaria

NataljaOblonskaja sa...

Hej,
jag har alltid velat åka till Kina, förstår att ni hade en helt underbar resa dit.
Ha en underbar helg.
//Camilla

Lilla huset på prärien sa...

Vad spännande med din nya bloggshop (tror jag att det är) jag ska genast klicka mig vidare och surfa in o kika :) Önskar dig all lycka!

Kram Jenny

Synnøve. sa...

Tänk att få åka dit och se det vackra på plats.
Men det blir nog aldrig av.
Får njuta av dina bilder och text istället. Då känns det som man är där iallafall.

Kramen Synnöve.

Huset vid ån sa...

Kikar in o önskar dig en skön söndag! Många kramar till dig! Therese

Annika sa...

Hej Beatrice! om du googlar på Moster Hulda kommer du till sidan som säljer trasan o den utomordentliga äppelskalaren....:)
Läser med spänning om din resa.... En farbror till moig var i Kina på 70-talet.... han o en vän var båda närmare 80 när de for iväg... har en del saker kvar som han köpte tillmig då.... solfjäder, guldsandaletter o halsband.... en söt liten pärlväska tror jag att jag fick också.... ett äventyr har du gjort o vilket minne att spara på i framtiden.... Kram Annika

Mamma C sa...

Det låter så underbart när du beskriver era resor som ni gjort. Nog fick ni väl snö som oss andra igår. Här var det förskräckligt
Kram Mamma C

Sjabbig men chic sa...

Som vanligt en härlig bild och en härlig liten reseberättelse.

Kram Lisa

MARLENE sa...

Så underbara minnen och bilder du visar här. Hör många som gjort liknande resor och har en önskan att så småningom få gör den samma.
Inne hos mej finns en tackgåva om du vill ha den ;)

Allis sa...

Kul att du lämnade ett spår på min blogg så att jag fick möjlighet att hitta dig och kika på dina fina bloggar.
Ha en härlig söndag!
Allis

Viola sa...

Älskar att läsa om dina reseupplevleser, hoppas helgen varit skön, vår har bestått utav takskottning och takskottning och takskottning, både här och i vattenhålet, kram

Julie sa...

Hello Dear Beatrice - thank you for sharing the Forbidden City with us, it's magical and I would love to visit. Maybe someday.... stay warm. I'm off to visit your new blog...xo Julie

Huset vid ån sa...

Tack för din hälsning inne hos mig!Hoppas att du haft en trevlig helg! Önskar dig en bra start på den nya veckan! Måndagskramar Therese

Country Antiques sa...

Hej Beatrice och tack för de fina kommentarerna.=)

Nu har jag kikat runt på båda dina bloggar och jag måste säga att jag älskar dem. Vilka underbara bilder och vilket otroligt spännande intresse du har!

Är så glad att du hittade till mig.♥

Kram, Matilda.

Jenny sa...

Verkligen härlig bild. Måste vara underbart att göra en sån spännande resa! Kram

milla-andante sa...

Nu har jag kikat in och jisses så mycket fint och spännande du har!!
Vilken häftig resa ni gjort... det närmsta jag kommit Kina är när jag såg Otsindiefararen sjösättas i Göteborg... bara det var häftigt..:)
Kram