onsdag 10 februari 2010

Tanah Lot



Tanah Lot betyder "Land in the Sea" på balinesiska och tros ha byggts redan under 1400-talet. Templet är byggt på en klippa i havet och är ett av sju "havstempel" utanför Balis kust. Liksom de andra havstemplen byggdes de först och främst för att vara heliga platser där man kunde tillbe de balinesiska havsgudarna.

Det finns en hel del giftiga havsormar runt templet, men när vi besökte Tanah Lot var det lågvatten (som ni kan se på bilderna i förra inlägget) och ormarna drar sig då tillbaka till alla grottor och håligheter på stranden. Förr i tiden trodde man att ormarna skyddade templet från onda andar och inkräktare. Vem vill vada i knähögt vatten som är fullt av giftormar?



Vi var många turister som trängdes på klippan mitt emot för att ta foton av solnedgången. När det är vackert och klart väder kan det tydligen se ut som att hela himlen brinner och sprakar av färg, men vi fick uppleva en vacker rosa sol som sakta sjönk medan kvällshimlen mörknade.

Brudparet som gav varandra sina löften medan havet letade sig upp mot strand, var något av det allra vackraste med kvällen. Doften av frangipani och cempaka blandade sig med doften av hav och tång och det rosa klotet på himlen dröjde sig kvar och log mot de unga två som lovade att älska av hela sitt hjärta.



Till slut sänkte sig mörkret, havet omslöt brudparets fötter och brudens sagolika klänning flöt på vattnet som om den vore skum på vågorna. H och jag drog oss tillbaka från klippan där vi tillsammans med många andra njutit av kvällen, och på vägen tillbaka dröjde vi oss kvar bland vindlande gränder och prång och inhandlade några vackra saker som minne.

Vi frågar aldrig efter livets mening
när vi älskar
Bhagwan Shree Rajnees

Ha en fin onsdag! :-)

Kramar
Beatrice

12 kommentarer:

Synnøve. sa...

Vackert slutord där.
Ska komma ihåg det.

Så vackra bilder.
Förstår att du mådde gått där.
Vem hade inte gjort det.

Men det där med giftormarna var inte så kul...
De kan vara ettriga kan jag tro.

Nu ska jag fixa middag här.
Sen blir det slappa en stund innan jobbet.

Ha en fin dag min vän.
Kramen Synnöve.

Julie sa...

What a magical place...I would think that the snakes would give you a heightened sense of wonder...

I always say a quiet thank you whenever I see something so simple yet so incredibly beautiful...it brings a tear to the eye.

Thank you for sharing and reminding me of how fortunate I am to live in this wonderful, magical world - so much yet to see.

Love to you and Mollie - Julie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Åh så vackert! Behövs nu när snön återigen singlar ned utanför fönstret...

Men giftormar är ju inget att leka med, så jag förstår att de var skyddade.

Kram
Marie

Nyanser av vitt sa...

Vilka vackra bilder men fy för giftormarna. Tur att de höll sig borta när du var där
KRAM Agneta

Huset vid ån sa...

Men vilka otroligt vackra bilder.....Förstår att ni trängdes där med kameran! Idag har jag varit ute med vovven o busat i snön så nu är jag såååå trött! Ha en fortsatt bra kväll! Onsdagskramar Therese

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken himmel, förstår att det var ett magiskt ställe. Det där med ormarna var inte så magiskt, jag är livrädd!! Tur för brudparet att det var lågvatten.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Gunilla sa...

Otroligt fina bilder.
jag tror att jag skulle ha avstått från att vara i vattnet där när det finns ormar.

Du skriver det så fint med brudparet så att jag kan riktigt se de båda framför mig.

Ha en riktigt fin kväll
Kramen/Gunilla

Mamma C sa...

Vad läbbigt med giftormar, men bilderna är jättevackra. Skicka din adress till mig på loddby@telia.com. Så skickar jag din vinst.
Kram Mamma C

Sjabbig men chic sa...

Men huga! Jag kan lova dig att jag skulle aldrig sätta ner ens en järnskobeklädd tå på den där ön! Never!!! Jag kan titta på de vackra bilderna istället. Det var väl det allra läskigaste jag har läst på länge. Typ sånt som jag brukar drömma mardrömmar om. Jag hatar ormar!!! Hade ni serum med er va?! Och det där brudparet... det hade visst kunnat bli typ världshistoriens kortaste äktenskap om någon av dem hade blivit ormbiten. Hur sjutton vet man att exakt varenda orm drar sig tillbaka. Tänk att det kan vara som en skräckfilm (för mig då;)) på en sån otroligt vacker plats!

Oj,oj, oj....;)

Kram Lisa

-Mia- sa...

Ååå, så nydelig!! :-) Drømme, drømme... Ha en fin kveld! Klem

C sa...

Otroligt vackert. Jag längtar tills jag kan åka på smekmånad med min man. Vi har varit gifta i 5 år men har ännu inte kommit iväg. Så jag suger liksom åt mig av alla vackra platser & tips på vart man kan åka.

Åh over-knee-strumpor är både varmt, mysigt och superfint!

Ha en fin dag du med!

Helen sa...

Otroligt vackra bilder och du skrev så fint om dofter och brudpar att det riktigt kändes som att jag var där tillsammans med er...

Härligt!

Kram!