torsdag 11 februari 2010

Miljötorsdag



Idag är det dags för ett miljöinlägg igen och efter att ha börjat promenera med Mollie så smått på stadens gator och torg, var det inte alls svårt att veta vad jag skulle skriva om idag! Jag HÄPNAR över vad mycket skräp som slängs på backen. Under gårdagens promenader såg jag förutom kilovis med hundskit i snödrivorna, tomma pizzakartonger, tomma petflaskor, tomma drickaburkar, hur mycket godispapper som helst och några plastpåsar som blåste omkring i vinden. Plast som lämnas i naturen eller i havet finns kvar i ÖVER 100 ÅR innan den bryts ner och under den tiden släpper plasten hela tiden ifrån sig icke miljövänliga ämnen. Metall rostar förvisso, men bryts den någonsin ner helt?

Det är inte bara skräpigt i vår lilla stad. När vi var på Langkawi i höstas strosade vi på en av världens antagligen skräpigaste stränder. Det är inte klokt hur mycket skräp och sopor som låg där! Ändå var det en av de mest "turistigaste" stränderna där och det kanske var anledningen till allt skräp, när jag tänker efter. I somras när vi var vid Sourvamagasinet och det var dags att paddla hemåt, tog vi med oss två proppfulla ICA-kassar med skräp i vår redan proppfulla kanot för att det var av material som inte gick att elda upp. Och... det var inte vårt skräp!

Jag är helt övertygad om att det inte är äldre människor som skräpar ner efter sig på det här viset, utan att det är yngre människor som vi av någon anledning har glömt att lära hur viktigt det är att lägga saker på sin rätta plats. Vi vuxna, är vi då bättre själva? Förhoppningsvis är vi det och vill inte lämna efter oss en sopstation till kommande generationer.

När jag var liten fanns det gröna sopkorgar överallt med texten "Håll Sverige rent". Minns ni dem? Jag kommer ihåg att vi pratade om nedskräpning i skolan och att vi fick i uppgift att plocka upp skräp från marken närhelst vi såg det och sedan lägga det i sopkorgarna. Kanske är det dags att införa miljökunskap som kärnämne i skolan? Jag tror att jag ska fråga skolministern om han inte tycker att det vore en bra idé ;-).

Hjalmar Söderberg skrev följande rader för många många år sedan:

Tidens tand, som läkt så många sår,
skall säkert en gång låta mossa växa över detta.

I det här fallet, tror jag tyvärr att han hade fel...

Kramar
Beatrice

12 kommentarer:

meas vardag sa...

Miljökunskap vore nyttigt! Jag jobbar med de minsta barnen och i förskolan så finns mycket miljötänk nu så i framtiden kanske det blir en förändring till det bättre? Vi får hoppas det i alla fall!
/Anna

Viola sa...

Nu när man har egen tomt som går ända ner till vägen så muttrar jag över alla hundägare som inte orkar ta upp efter sig, vi bor i utkanten av ett litet samhälle och här går hundstråket förbi..men jag ska väl ut och härk´ja och göra mig populär framöver..tål inte när man inte ids ta upp efter sig i snön..det som göms i snö kommer upp i tö...kram

Rummet för välbefinnande sa...

Det där med skräp har jag också tänkt på. Tycker det är så slarvigt och faktiskt arrogant att slänga i naturen. Det är viktigt att lära barnen att ta ansvar för sitt eget skräp.
Hoppas du tyckte om hemsidan ;)
Ha en fin kväll. Själv sitter jag och jobbar för fullt, men var tvungen att ta ett litet break. Hoppas jag hinner få in miljöinlägget ikväll bara.
Ops, det är lite mycket nu *ler*
Kram Mia

Alviken sa...

Hej! Vilket bra inlägg! Saknar också de där skräpkorgarna =) Sen minns jag texten bakom Juicy Fruit tuggummipaketen, där stod det "Keep your country tidy" och så en bild. Det glömmer jag aldrig!
Kram Maria

Möllebacken sa...

Det är urtrisst med hundskit, men bättre att det ligger så än att man tar upp det med bajspåse och sen lägger påsen på marken i naturen eller i parker.
Synd att soptunnorna försvann för jag tror att de faktiskt gjorde nytta.
Kram pella

Synnøve. sa...

Goafton.
Hundelorten kan jag väl acceptera, men inte om det ligger mitt på trottoaren eller utanför portar.
Det försvinner ju trots allt tillslut.
Men jag blir så heligt förbannad när jag ser folk som kastar skräp runt sig. Det värsta jag vet är när folk köpt mat på Mc Donalds drive thru och sen kastar ut allt skräp genom rutan INNAN de far från parkeringe.
Cigarettfimpar och annat äckel gillar jag inte heller.
Vad är det som gör vissa människor till natursvin?

Hur går det med Mollie?

kramen på er.
Synnöve.

Ammi sa...

Det kanske finns en "förlorad generation" som skräpar ner mycket, för mina killar (6 & 8 år) pratar jättemycket om miljön på dagis/i skolan. Det är verkligen bra! Och så har de ett helt ekologiskt skolkök.
hälsar http://houseofjammi.blogg.se/
(som inte fick Open ID att funka)

Helen sa...

Ja, jag håller med. Att det ska vara så svårt att kasta sitt skräp i soptunnorna?!

Och att sopsortera känns ju mer än nödvändigt, så jag förstår inte de som tycker att det är onödigt och jobbigt.

Ha en härlig helg!

Kram!

Julie sa...

Right On! What's up with the littering? This seems to be a universal problem...a good start would be for less packaging on merchandise...and biodegradable packaging. In the states we had a commercial in the 70's of an American Indian with a tear in his eye after seeing the amount of trash left behind... thanks for sharing, in my travels it's a global problem...

lugnet sa...

Tittar in för att önska dig en underbar helg!! Visst blir man bedrövad av detta sopberg...och skräpighet..
Bra att väcka tankar i tidig ålder till barnen absolut!!
Varm Kram//Ulrica

Huset vid ån sa...

Hej svejs! Vill börja med att Tacka dig för dina fina ord inne hos mig, dom glädjer mig mycket! Visst är det tråkigt när dom skräpar ner så, men ännu värre tycker jag det är när man ser krossat glas som ligger på gatorna, då tänker jag på våra kära husdjur som kan skadas så svårt på grund av det! Önskar dig o vovven en skön lördag! Kram Therese

Granne med Selma sa...

Oj, vilket bra citat du hittat! Kommer också ihåg alla kampanjer som var när man var liten - Håll Sverige rent t.ex. Och man lärde sig! Har tutat i mina barn att inte slänga skräp ute i naturen och kan bara hoppas att de tagit det till sig såpass att de inte slänger fast mamma inte är med och ser efter ;-)
Kram Sussie