onsdag 24 februari 2010

Förbjudna staden



Hej alla!

Idag tänkte jag bara visa några bilder från Förbjudna staden. Trots att det var isande kallt den dag vi var där, blev dagen ett minne för livet. Kallt ja... det var till och med så kallt så att vattenledningarna i vårt hotell frös sönder och därför kunde vi inte duscha på tre dagar :-).

Vilken upplevelse det var att se en del av Förbjudna staden! Trots att vi gick runt där en halv dag, hann vi kanske bara se högst en fjärdedel av allt. Bara själva entrén var mäktig och för att använda en klyscha, det var en fantastisk känsla att känna "historiens vingslag"! Ni ser "mittgången" i marmor på den översta bilden? Där fick bara kejsaren gå, inga ämbetsmän eller liknande fick ens ta ett kliv över den.



Innergård efter innergård uppenbarade sig och hela tiden kom vi till nya byggnader som t.ex. hette "Himmelska fridens tempel". Nästa byggnad hette då kanske "Bevarandet av den himmelska fridens tempel" och så vidare. Många små byggnader var uppförda endast för att kejsaren eller kejsarinnan skulle vila där en stund innan de begav sig vidare till nästa byggnad ;-).

Jag fascinerades också av all marmor som fanns överallt. Vår guide (på CD-skiva) berättade att marmorn släpats många många mil över is och snö, innan man sedan formade den till vackra staket, trappor och statyer i Förbjudna staden. Tänk alla stackars människor (och djur antar jag) som drog de stora marmorblocken i dagar och veckor, kanske månader!



Hela tiden möttes vi av nya gångar, nya öppningar, nya byggnader, nya dörrar... det var som att "staden i staden" bara fortsatte i all oändlighet! På bilden ovan är vi på väg till området där konkubinerna bodde, där fanns det enda träd man kan hitta i Förbjudna staden (förutom i Vinterträdgården). Varför det inte fick finnas några träd, var för att trädet då kunde växa sig högt och "konkurrera" med byggnaderna. Växte det sig högre än byggnaderna, skulle de inte längre se lika mäktiga ut och i och med det kunde kejsarens makt försvagas.

Varje utgång är en
ingång till något annat.
Tom Stoppard

I nästnästa inlägg ska jag visa några bilder från Vinterträdgården! I morgon är det ju Miljötorsdag, så då styr jag kosan västerut :-).

Ha en fin dag i kylan!

Många kramar
Beatrice

6 kommentarer:

Lilla Kullan sa...

Vad spännande att få gå omkring där.:-) Kram Stina

Viola sa...

Vad intressant, vilken upplevelse..ser fram emot mera inlägg om denna plats, bilnotan...den slutade på 10 000 hej och hå, kramen

Mamma C sa...

Vilken upplevelse, ser med spänning fram emot nästa (vinterträdgården)
Kram Mamma C

Helen sa...

Jag förstår att det måste kännas mäktigt!

Roligt att du delar med dig, så vi får uppleva lite av känslan.

Kram!

Synnøve. sa...

Så intressant det var att följa dig på promenad i staden.
Det där med att det inte finns träd har jag funderat på. Trodde först det var för kallt för att de skulle kunna växa där. Men nu vet jag.
Så många hus och så många portar.
Väntar med spänning på bilder och berättelse från Vinterträdgården.
Kramen.

Elsa och Helena sa...

Hej! Det är första gången jag är in på din blogg och den är verkligen jättefin!

Hörde av Viola att du ska komma till hennes bloggträff:) Jag tänker också åka!

Hittade ingen mail adress till dig men om du vill kan du maila mig på elsaohelena@gmail.com! Jag har ett litet förslag att komma med:)

Kram Helena