söndag 7 februari 2010

Att trampa upp nya stigar



Hej allihopa!

Det känns som att jag för flera dagar sedan gick in i snöyran och försvann, vilket jag också gjorde både bokstavligt och bildligt. Det här segdragna snöovädret har påverkat mig negativt, jag har känt mig så seg och allt jag har gjort har tagit extra lång tid. Därför blev det varken ett miljöinlägg i torsdags eller ett färdigställande av mina nya blogg som jag hade tänkt. Men om några dagar till borde den vara färdig!

Jag vet att jag inte är ensam om att vara dödligt less på snö och kyla och det är nog många av er andra som också längtar efter sol och klarblå himmel. Och äntligen... idag skiner solen för första gången på veckor! :-)

Jag vill tacka för alla otroligt varma och stöttande kommentarer i mitt förra inlägg om Mollie och hennes sjukdom. Vad otroligt glad jag blev när jag loggade in och läste allt fint ni har skrivit, det gör att jag tror på att hon kommer att bli frisk och sig själv en dag! Många kramar till er! :-)

För några dagar sedan började jag filosofera kring det här med att trampa upp nya stigar i livet och allt startade med att vi började gå ut med Mollie så smått. Till vår stora glädje har hon haft förvånansvärt mycket spring i benen och hon har dessutom velat vara ute längre stunder, men eftersom vi har fått såna ofantliga mängder snö de senaste veckorna gick det knappt att ta sig fram på vägarna. Vi fick gå i djupsnö och helt andra stråk än vi brukar! När vi gick där i snöyran och plumsade oss fram utan att knappt veta om vi gick på en väg, en trottoar eller i ett dike, tänkte jag att det är såhär det får bli nu. När man går i snöstorm ser man inte långt framför sig och det är därför omöjligt att veta vad som väntar längre fram, det enda man kan göra är att gå framåt och försöka trampa upp en ny väg där det inte längre finns någon. Och det är så det är med Mollie; vi vet inte om hon får rätt medicin eller hur allt kommer att bli, men det är bara att börja gå från där vi är nu. Det finns inga vägar längre, men varje dag gör vi nya tillsammans, i den takt hon orkar...

En kväll läste jag ett citat som jag tyckte var så fint och jag kopplade det till mina egna grubblerier och funderingar, både vad gäller Mollie och mig själv:

Medvandrare,
det finns ingen upptrampad stig.
Stigar skapas medan vi går.
Antonio Machado

Med de orden vill jag önska alla en fin söndag. Nu ska jag kika runt hos er! :-)

Många kramar
Beatrice

13 kommentarer:

Synnøve. sa...

Det är nog viktigt det som du säger.
Så jag blir med på din vandring.
Hoppas det är bra med Mollie.
Erri var med ut på en promenad idag.
Hon blev så glad när hon såg det rosa bandet att hon sprang två varv runt huset innan hon fick stopp på sig.
Så körde hon in skallen i halsbandet och såg på oss, "klar, nu går vi". Tror hon tycker det är skönt att slippa Mats ibland.

Vi gick där det var plogat men halt.
Så vi tog en avstickare in i skogen. Inte någon väg eller stig. Bara djup snö.
Men vad gjorde det....

Fortsätt nu gotta er i solen.
Här skiner den även idag.
Men det var 17 minus i morse.
Jag älskar vintern, det är så vackert överallt.

Kramen Synnöve.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du vet att jag håller både tummar och tår för din lilla Mollie. Låter bra att hon gillar och vara ute, trots all snö. Håller med om att denna vinter suger energi, har en väldigt stark längtan efter vår nu.
Stor kram till dig och en go puss till Mollie
AnnaMaria

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig och tack för dina hälsningar. Jag är själv så dålig på att kommenetra nuförtiden för tiden räcker inte till. har läst ikapp mig nu, och oj stackars liten. Hoppas hon mår bättre. Var precis ute med våra tre pälshögar och man håller tummarna att dem inte blir sjuka...dem betyder ju så otroligt mycket för hela familjen...


Vad kul med en butik,ser framemot den =)

Stigar ja...förstår nog vad du menar. Jag har trampat nya stigar nu på sistone men innan jag började så var det drygt. Mentalt och fysiskt. Det gick liksom bara inte....Men nu så...Vi får väl trampa på och se vart dem leder helt enkelt =)

Ha det gott. Kram Pirre

http://cias-75.blogspot.com/ sa...

Gårdagen var så solig och fin ja, men visst börjar man få lite längtan till våren....

Skatan sa...

Hej!

Allt väl?

Har du någon mejladress som jag kan nå dig på?`

Ha det bra!

Anna

Skatan sa...

Hej!

Allt väl?

Har du någon mejladress som jag kan nå dig på?`

Ha det bra!

Anna

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja usch för denna snö... men tänk vi här uppe i norr vi har den varenda vinter långt in i maj! Ja egentligen varför bor man här i obygden ? =)

Jag läste om din hund... ja usch! Våran äldsta pudel har nu också blivit sjuk! Hon har gått upp massvis i vikt och pälsen har blivit tunnare. Ett veterinärsbesök på 15 min och ett blodprov på henne kostade 1000kr! Vi fick veta att hon hade fel på bla binjurarna. Veterinären tyckte vi skulle genomgå en behandling som skulle för oss kosta 25-35 000 tusen kronor! Behandlingen av cellgifter krävdes massvis med blodprov och besök! Alltså jag tog beslutet att hon får mysa på här hemma hos oss så länge hon orkar (hon är dock 10 år gammal). Veterinären gav mig konstiga ögon och ett dåligt samvete! Men dom är så jäkla snuskigt dyra och mjölkar ut varenda litet öre dom kan. Försäkringarna gäller ju inte heller på så mycket. Men visst mår vi dåligt över beslutet... och önskar vår älskade vän det bästa.

Hoppas att din govän kryar på sig!

KRAM Anita

Jenny sa...

Å vilka underbara ord! Dem ska jag skriva upp och komma ihåg! Tack för att du delade med dig. Stor KRAM!

Viola sa...

Vad glad jag blir att det ser hoppfullt ut, det glädjer mig verkligen, hoppas dagen varit bra, kram till både vovve och matte

lovebeproud sa...

Caminante no hay camino se hace el camino al andar... :) Det vackraste han skrev!!! Och så sant! kram.

Catrin sa...

Ja inte så tokig (hmm kanske är lite partisk)

Vad spännande med en ny blogg. Jag ska hålla utkik.

Huset vid ån sa...

Åh, det var fina ord du läst! Vad glad jag blir att Mollie är på bättringsvägen! Håller tummarna på att det ska gå bra hela vägen...Många Tisdagskramar till dig från mig./ Therese

-Mia- sa...

Du skriver så mye fint og klokt! :-) Håper uken din er fin, og at Mollie er bedre..! Deilig å se sola litt!! Kram