torsdag 28 januari 2010

Miljötorsdag



Hej allihopa!

Idag är det dags igen för ett bidrag till Miljötorsdag och dagens inlägg knyter an till en dokumentär jag såg häromkvällen. Tyvärr såg jag inte första hälften av programmet, men det jag såg räckte mer än väl. Dokumentären handlade om laxodling och den enorma efterfrågan på lax som finns idag från alla delar av världen. Journalisten besökte några laxodlingar i USA och man blev mörkrädd över det som visades!

De här stora laxodlingarna innehåller hundratusentals fiskar (det stoppar inte på långa vägar) som äter enorma mängder mat som innehåller diverse tillsatser och mediciner, och maten ska ju ut sedan... den avföring laxen på en enda odling ger ifrån sig varje dag motsvarar avföring från 25 000 - 60 000 människor! Journalisten frågade lite försiktigt om det inte skadar naturen att så mycket avföring och onaturliga ämnen hamnar i vattnet och förs ut i olika vattendrag. Ägaren till odlingen menade att det inte gör något alls, för avföringen blandas ut och försvinner i havet!

Journalisten besökte sedan en före detta laxodling som inte använts på mer än tio år. Stränderna var fortfarande helt döda och när han tog på sig dykutrustning och dök i den här "insjön" var det som att dyka i en kyrkogård. Det fanns inget som helst liv under ytan!

Två andra saker jag fick lära mig om laxodlingar som jag inte visste, var att den odlade laxen smittar den vilda laxen med en hel del otäcka sjukdomar, t.ex. laxlus. Den vilda laxen har ingen som helst motståndskraft mot de här sjukdomarna utan plågas och dör så småningom, medan den odlade laxen klarar sig eftersom man tillsätter mediciner och annat i maten. Och maten... för att framställa mat till en enda odlad lax krävs 3-5 kilo VILDFÅNGAD fisk... per dag!!! Är det vettigt att fiska ur våra vatten för att mata odlad fisk?

När jag var liten var lax relativt dyr FESTMAT, medan torsk var vardagsmat. Vad hände, jo eftersom alla tyckte att torsk var bra och billig vardagsmat lyckades vi fiska ur Östersjön och i stort sett utrota torsken. Nu finns det tack och lov torsk i Östersjön igen, om än inte lika mycket som tidigare och detta tack vare ett enormt och enträget arbete för att rädda den stackars torsk som fanns kvar. Ska vi göra likadant med den vilda laxen nu??? Vi måste vara rädda om andra arter, vi kan inte fortsätta skövla jorden och haven och leka Gud för att det passar oss!

Bilden ovan får knyta ihop dagens inlägg, den är från Madeira - en blomstrande och prunkande ö mitt i Atlanten med ett fantastiskt rikt fiskliv i vattnen runt ön. Men... det har inte alltid varit så. Under sjuttio- och åttiotalet lyckades stora utländska fartyg helt fiska ur vattnen runt ön och t.ex. espadan (som är öns "nationalfisk") utrotades i princip. Efter stora satsningar och efter att man gjorde en marin nationalpark av havet i en fem mil lång radie ut från ön, samt utlyste totalt fiskeförbud där för att stoppa rovfisket, har nu espadan och andra hotade arter kommit tillbaka.

En man i dokumentären som värnade om den vilda laxen uttryckte sig så här: "Om inte alla människor på jorden får äta lax varje dag, är det bara som det ska vara!"

Kramar
Beatrice

9 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Det hade jag inte en aning om att det behövs så mycket fisk för att födda upp lax per dag och all avföring med mediciner och *skit i*.
Man blir ju mörkrädd och vettskrämd vad är det vi gör med vår jord?
Tänk om alla kunde förstå att vi bara har en jord och sluta tänka så kortsiktigt att bara jag har och kan sko mig så är allt tillåtet.

Kramar Marie:)
Här lär det ätas mindre lax.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var mycket jag inte visste här, så äckligt med det smutsiga vattnet. Och jag som tänkte ha lax på lördag, men jag får börja och läsa bättre var den kommer ifrån. Tack för bra information.
Må så gott
Kramar
AnnaMaria

Rummet för välbefinnande sa...

Oj så bra inlägg du har idag! Det var verkligen intressant och samtidigt lite skrämmande. Tänk så mycket det är som pågår som man inte har den vildaste aning om och som man faktiskt uppmuntrar på grund av sin okunskap! Tack snälla du för denna insikt. Jag älskar lax, men som sagt - det får vara till måtta tycker jag och kan gärna avstå några måltider för att värna om miljön.
Ha en fin helg nu så får vi "ladda om" för nästa torsdag *ler*
Kram Mia

TapetserarEva sa...

Bra inlägg!
Visst kan man lära sig massor av fantastiska dokumentärer, blir ofta sittande sent på kvällen då de sänder en hel del.
Om man sen som du sprider denna kunskap och diskuterar problemen är det ju precis som det ska va!

Ha det gott//Eva

Helen sa...

Tack för ditt lärorika inlägg.

Vi äter inte lax så ofta, men jag måste ju erkänna att det är väldigt gott...jag försöker i alla fall köpa den som INTE är odlad.

Hur mår Mollie?

Ha en härlig helg!

Kram!

Sjöboden sa...

HEj min vän,

Jag vet! Såg en liknande dokumetär om odlad fisk från norge och island. Det är så man mår illa! De dammsuger haven på all småfisk, som är så viktig för näringskedjan, för att kunna göda den odlade... suck det är ett helt företag att se till att man äter "etisk mat". Tittar du på Landet Brunsås på SVT häromdan? Vi stoppar i oss mycket skit.

kram C

NataljaOblonskaja sa...

Vilken tur att jag inte äter fisk över huvud taget så slipper man ha dåligt samvete över det också.
Men inte trodde man att det skulle vara en miljöfara att odla lax, där ser man.
Ha en skön helg, (utan lax förmodar jag.)
//Camilla

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men fy fasiken... ja man blir helt stum! Och vi som satt och smaska smörgåstårta med lax igår! Ja man får avsmak! Ska visa ditt inlägg till svärfar och svågern. De är riktiga fiskare och hatar odlad fisk!

Superbra inlägg!

KRAM Anita

Viola sa...

Man blir mörkrädd av dessa program och så tror man att man äter en såååååå nyttig fisk..läskigt!

Hade inte en aning om detta...ha en skön lördagskväll, kram