fredag 15 januari 2010

Miljöfredag



Bilden ovan togs i november när H och jag var i Peking. Man skulle kunna tro att det är en bild som är tagen i svart-vitt, men TYVÄRR såg himlen ut så här den vecka vi var i Kina. Det grå är varken dimma eller dåligt väder, utan SMOG!!! Det var också otäckt att man kunde titta rakt mot solen, det har jag aldrig varit med om någon annanstans i världen!

De stackars Peking-borna lever numera sina liv i gråskalor och det är inte ofta de får se en blå himmel. För två år sedan när vi var där var det bara vackert väder EN ENDA dag (ifjol ingen dag) och det var en lördag då de flesta fabriker är stängda och trafiken inte är så intensiv. Visst är det hemskt!!! En dag skulle H klia sig i ögonvrån och tog då fram en pappersnäsduk för att slippa använda fingrarna, och den blev helt GRÅ! Då undrar man hur grå man är invändigt i lungor och annat och förstår varför man ser så många Peking-bor använda munskydd...

Jag läste i en artikel för några månader sedan att Kina och Indien nu står för en sån hög procent av miljöfarliga utsläpp i världen, så även om ALLA ANDRA fabriker i världen skulle stänga, skulle det ändå inte räcka för att rädda Moder Jord! Förutom farliga fabriksutsläpp är såklart ökande bilavgaser en annan bidragande orsak till miljöförstöringen. Många kineser (och indier) har jobb idag och höjer sakta men säkert sin levnadsstandard genom att till exempel kunna köpa bil. Då det finns ca 1.3 miljarder kineser (och lika många indier?) har det förstås stor påverkan på miljön om många av dem börjar köra bil! Samtidigt kan inte vi här i väst hindra dem från att höja sin levnadsstandard, för vi gör ju det precis hela tiden! I USA är det inte ovanligt att alla i en familj har varsin bil och varför ska just amerikaner få ha det i så fall?

Något vi kan ändra på är hur mycket och ofta vi själva kör bil. Självklart behöver man bilen om man bor avsides, har långt till jobbet, ska storhandla o.s.v. Men kanske kan vi då och då gå eller ta bussen i stället, eller planera bättre så att det inte blir flera "utryckningar" med bilen per dag? I år ska jag försöka planera bättre och sträva efter att att använda bilen mindre än vad jag gjorde ifjol!

Kramar och trevlig helg! :-)
Beatrice

18 kommentarer:

TEFROSSA sa...

Nej, men vad hemskt! Stackars människor att bo där... Ja, vi bör absolut dra ner på bilåkandet. Jag försöker göra så gott jag kan, tycker jag.

Kram
Lena

Bea sa...

Hu, vad hemskt med smog! Jag tänkte på hur har barn det med astma och andra luftvägssjukdomar i ett sånt land månne?
Vem vill inte se blå himmel och färg i naturen, så trist att få det vackra enbart i svart/vitt när naturen är en del av vår plats för återhämtning och vila.

Miljöbovar finns det gott om, men tyvärr är bilen en liten del i ett stort sammanhang, men många bäckar små... sedan kommer det en del praktiska saker in i bilden som vi inte kan dess mera påverka utan det beror på industriers och politikers beslutsfattande.

Du har ngt att hämta hos mig om du vill!
Trevlig kväll! Kram /Bea

Rummet för välbefinnande sa...

Så kul att du kikade in hos mig och tack snälla för de fina orden.

Tänk, jag ryser till när jag läser ditt inlägg om miljöförstöringen i Kina. Visst är det väl ändå så att man hör och man läser och man ser - men ändå förstår man inte vidden av det på något vis. Nu när jag läser dina rader så är det som det går in på ett annat sätt och då kan jag inte annat än känna en stor tacksamhet för alla dessa som så innerligt kämpar på högre instanser för att vi ska få en bättre miljö och bättre värld att leva i.
Önskar dig en fin helg!
Kram från Mia

Viola sa...

Det stora problemet är välan ändå hur man ska få stornationerna att ta sitt ansvar samt USA..man blir så arg..och så försöker vi med våra 9 miljoner att göra så gott vi kan..ha en skön helg, kram

Tulipa sa...

Usch vad läskigt... Här sitter man i bra och "rena" Sverige och det känns avlägset men med dina ord och din bild kom det väldigt nära...
Moder Jord, hur ska man kunna ta hand om henne, mer än att göra sitt bästa själv och rannsaka sig lite oftare...

Önskar dig en fin helg och tack för alla dina fina och rara hälsningar hos mig!
Stor kram Mariette

Helen sa...

Måste börja med att beklaga att söta Mollie är sjuk. Åh, vad det är hemskt när ens djur är dåliga. De kan ju inte berätta hur och var...Jag håller tummarna att hon snart är frisk!

Och vad hemskt med all smog. Nog har man läst och hört talas om det, men att det är så illa, att himlen är alldeles grå, gör mig riktigt orolig.

Alla måste vi försöka hjälpas åt och vara rädda om moder jord.

Ha en ba helg.

Kram!

Helen sa...

En ba??helg, vad är det?

Givetvis ska det vara BRA...

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hoppas Mollie är bättre nu, det tror jag hon är. När dom börjar äta har det vänt. Det var ingen vacker himmel, tycker jag känner lukten av avgaser ända hit.. Så hemskt och bo där! Här samåker vi varje dag, det är bra.
Och ängeln är ganska stor, i något gipsmaterial, så den är inte så tung.
Ha en mysig lördag
Kramar
AnnaMaria

Ammi sa...

Jag var i Peking i december och upplevde precis samma sak. Fullständigt gräsligt, inte undra på att jorden tar skada. Vi var ute vid kinesiska muren en dag, där hade vi dock en klarblå himmel och strålande sol - vilket var väldigt skönt! Vi var också i Shanghai där smogen inte var fullt så tät. Läs mer på houseofjammi.blogg.se

Mamma C sa...

Det är inte klokt va läbbigt tänk vad mycket skit och föroreningar. Jag är en duktig miljömänniska som cyklar eller går året runt.
Ha en fin lördagskväll

Elin sa...

Åh det är så hemskt med alla frabriker som bara syr ut gifter, och gillar ditt tanke sätt med att försöka begränsa bil åkandet lite... Själv så har jag ingen bil utan tar bussen eller tåget. Men det är ju lätt när man bor i en storstad. Säkert mycket svårare när man bor på landet, då blir man ju så beroende utav bilen...

Många varma kramar
Elin

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Jag säger bara... SKRÄMMANDE!!! Själv så försöker man göra allt man kan för att värna om naturen... =(
Otroligt bra och "nyttigt" inlägg.

Kram Anita

Annika sa...

Huuu.... tur man inte bor där.... vilken otrolig nedsmutsning.... vi måste verkligen försöka påverka fast vi inte är så många i vårt land..... bilen är ju ett måste om man som jag bor på landet men att planera måste man ju.... inga extraturen helst.... blir ju så dyrt också.... har 14 km till jobbet så kanske... jag säger kanske kunde man cykla.... men man är ju lite bekväm.. det måste jag erkänna...:) hoppas du haft en härlig helg hitills.... jag njuter av semester jag..... Kram Annika

Sjabbig men chic sa...

Jag är riktigt bedrövlig när det gäller att använda bilen. Men tyvärr så bor vi så till att det blir nödvändigt. Sen får jag väl viska: jag tycker om att köra bil.
Men jag kan bidra med annat såklart;)

Kramis Lisa

-Mia- sa...

Mye fornuftig her ja! :-) Stakkars barn, som må bo i det der! Ha en fin søndag! Klem

Marianne sa...

Tack för ditt besök hos mig. Kulö att du skrev en hälsning. Bra ide med miljöbloggande så vi kan sporra varandra. detta med bilåkande är en öm punkt. Har man bil är det så lätt att bara åka när och vart man vill.
Hoppas lilla hunden är bättre nu och snart i full fart igen.
Marianne

Home No.1 sa...

hej! tack för titten hos mig det finns ett sätt, du kan plantera träd för att bli koldioxidneutral, det gör vi i vår familj! Kram Annica.

marita blücher sa...

Hej Beatrice,
Tack för din rara hälsning hos mig. Jag var i Peking för ungefär 15 år sedan och ser på dina bilder hur markant miljön har försämrats. Både Kina, Indien och Ryssland är i full gång att bygga upp ett "folkhem" och att då förneka dem den bekvämlighet vi haft under alla dessa år blir nog tyvärr omöjligt. Det är tur att det finns människor som är medvetna och gör sitt för att tänka och handla miljömedvetet !
Ha en härlig vecka.
Kram/Marita