söndag 13 december 2009

Redan lucia och tredje advent!



Ja, det är inte klokt vad tiden går. Det är redan lucia!!! Jag tycker att jag är senare ute med allt än vad jag brukar vara så här års, men konstigt nog blir det jul ändå... :-).

Igår sprang jag och H runt och försökte hitta några julklappar, men det var inte det lättaste. Dessutom var vi tvungna att TRÄNGAS med alla andra som tänkte samma sak ;-). Vi hittade alla fall en loppis där jag bland annat fyndade några gamla kakformar för endast 10 kr!

På kvällen var det dags för storbak, för yngste sonen skulle baka kakor till årets julmarknad som går av stapeln idag. Från att "VI måste baka" har det under veckan låtit mer och mer som att det är JAG som skulle baka, så för att det skulle bli några kakor snodde jag lite raskt ihop en form med julbrownies. De blev supergoda!

Då sa sonen: "Var det inte JAG som skulle baka??? Jag tänker inte sälja några brownies, jag ska baka pepparkakor!!!". Tja, inte mig emot ;-). Sagt och gjort, efter Robinson satte han igång med pepparkakorna och han kavlade och stod i och producerade den ena Musse Pigg-pepparkakan efter den andra, jag behövde bara assistera med nya plåtar emellanåt. Härligt! :-)

Idag åkte vi till marknaden för att lämna kakorna (sonen slapp sälja i år) och strosade sedan runt en stund för att insupa lite julstämning. Nu känns det som att julen är nära... :-).

Hoppas ni alla har en fin luciadag och tredje advent!

Kramisar
Beatrice

16 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Vilken händig son minsann! Hoppas att ni har en riktigt bra dag på julmarknaden idag.

Kramis Lisa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men då fick ju du behålla dom goda kakorna du gjorde, smaskens till fika idag. Det var duktigt av sonen och fixa pepparkakorna själv, kul med musseform också. Mina Lucior är inte gamla, men den sista är handmålad av Erkers Marie Persson.
Ha en mysig söndag
Lussekram
AnnaMaria

Viola sa...

Vilken son!!! Så klart du slår till och tar paret...kostar ju inte mkt med frakt för t ex en burk, ha en fin kväll, nu har mörket lagt sig och det är så fint här ute på landet jämfört med stan...tala om att man upplever lugnet, kram

Nyanser av vitt sa...

Ha ha ja så går det när man gör sig till. Vad härligt att han bakade pepparkakor själv. Min son ska ha med sig fika på fredag. Han ska göra chokladbollar säger han. Jag föreslog muffins men nja chokladbollar ska det vara och chokladbollar får det bli.
Mitt tåg är köpt för många år sedan och jag är så glad för att jag slog till
KRAM

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Önskar dig en härlig Lucia o mysig tredje advent!! Kramis till dig!!

-Mia- sa...

Ja, nå går det fort mot jul! Fint bilde du viser!! Ha en fin ny førjulsuke! Kram-Mia

LillaFlisan sa...

hahaha! Ja, dessa ungar!

Här står 4 limpor på jäsning efter att jag kommit hem från Luciakonserten i kyrkan. nästan 2000 pers var vi som var och tittade på dessa makalösa musikklasser som Lussade brallorna av oss alla!
hahaha!

Härligt!

Ha det gott!

Flisan

NataljaOblanskaja sa...

Hejsan,
hittade hit på villogägar som vanligt i denna värld. Vilken trevlig blogg du har. Såg att ni varit i Malysia nyligen, vi var också på Paulu Perhentien o Paulu Redang i mars 2008. Tänkte åka i mars igen men funderar på Bali den här gången. Vilket tyckte ni var bäst??

Mamma C sa...

Duktig han var sonen, och kul med mussepeppisar. Hoppas er dag har varit bra.
Kram mamma C

Lilla Blanka sa...

Hej goa Beatrice!

Mysigt med julmarknad! Jag sprang förbi julmarknaden i Gamla stan när jag var uppe i Stockholm för ett par veckor sedan. Brända mandlar inhadlades, det är så gott!

Gulligt med små Mussepepparkakor, och duktigt av sonen att göra dem!

Kram
Mia

Hagagården sa...

Tack för titten,ja det går fort nu,nästan för fort.
kram o ha nu en go dag.
ninni

Viveka i Bläckhornet sa...

Ojj vad roligt att sonen ville baka. Då fick du väl behålla brownisarna själv :)
Här har också bakats en del i helgen. Det var gubben som önskade och han ligger på plussidan nu efter diverse byggjobb åt mig ;)

Här fortsätter det att snöa...

Ha ne fin kväll

kram Viveka

Miss Mette sa...

Hei Beatrice
Så koselig at du ville være med på min jule giveaway :o) så dyktig sønn du har :o) kjempekjekt med litt hjelp før jul ja... Her hos meg er det min mann som hjelper meg med brød og rundstykker baking, veldig kjekt :o) Ønsker deg en fortsatt fin uke. Klem fra Mette

Lilla kullan sa...

Kan jag låna din son lite? Han kan få komma hit och baka också.;-) Kram

Julie sa...

Beatrice, even though I cannot read your blog I adore the images - beautiful my friend, beautiful....xo Julie

Synnøve. sa...

Godmorgon på dig.
Vilken vacker header du har lagt in.

Här faller snön idag.
Det är så skönt. Äntligen säger man och drar en djup suck av lättnad.
Så går det några dagar efter nyår och då låter det så här:
Tänk om snön kunde försvinna. Det blir bara sörja, det är halt. Går inte att ta sig fram osv...
Märkligt va hehe.
Ska baka nya lussekatter, för de gamla har tatt slut... Förstår inte det...

Ja du, visst är valparna söta. Skulle vilja ha allihop, men då flyttar gubben ut tror jag..

Såg ingen lucia i söndags. Det var ganska tråkigt. För det är så vackert. såg ingen på tvn heller.
Får väl gå in och lyssna på yotube eller något.

Nu ska jag däremot njuta av en morgonfika med nybkakat bröd.
Smiter in snart igen.

Njut av den här tisdagen nu.
Det närmar sig...

Kramen Synnöve.
Det närmar sig..