fredag 11 december 2009

Gamla kronor och Nobelfest



Hej allihopa!

Hoppas ni har det bra i mörkret! Jag har tänt ljus överallt och det blir åtminstone lite ljusare och mysigare :-).

Var det fler än jag som såg Nobelfesten på TV igår? Det är så roligt att höra alla intressanta tal, men också att se alla vackra klänningar, inte minst dem som drottningen och prinsessorna bär, och så få en liten årlig historielektion om "vem som en gång bar safirhalsbandet, camékronan" osv. Det är så nära sagan vi kan komma år 2009 :-).

När vi var på Bali fanns dessa "rostiga" kronor på varje tak, och H och jag blev så förtjusta i dem så vi började jaga runt efter kronor den vecka vi var där. Kronorna är tydligen ett beskydd för hemmet och för dem som bor där och det tyckte vi lät fint! När vi efter många om och men fick tag på några, var de inte av metall som vi trodde först, utan av tegelstensmaterial eller någon slags terracotta. Det gjorde egentligen ingenting, för annars hade de nog varit hiskeligt tunga. Men fina var de och jag släpade villigt med mig de ändå rätt tunga kartongerna som handbagage från land till land ;-).

Ha en fin kväll!

Kramis
Beatrice

8 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Jag såg faktiskt ingenting av nobelfesten. Det brukar jag göra men igår blev det inte så. Tungt handbagage det där. Men jag förstår att det var värt det.

Kramis Lisa

Viola sa...

En sådan skulle jag inte ha något emot och ha på taket här hemma, såg en del utav årets fest, ha en fin helg, kram

Bea sa...

Jovisst, blev det en titt på Nobelfesten och all den vackra glamouren med kronor, diadem, underbara klänningar och galamiddagen - vackert!
Hoppas du får en skön helg! Kram / Bea

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tittade inte på Nobelfesten, det skulle man kanske ha gjort. Vilken vacker krona du tagit hem, den var värd och kånka på. Och husbeskydd låter tryggt.
Ha en mysig fredag
Lussekram
AnnaMaria

Helen sa...

Så läckert med takkronorna. Har ni den på ert hustak, eller??

Några små snuttar av Nobelfesten fick jag se, men inte mer. Delade nämligen för en gångs skull tv:n med både man och dotter, och de ville INTE se på det!!

Kram!

Nyanser av vitt sa...

Hej Beatrice,
Vilka fina kronor. Förstår att du släpade hem dem med glatt humör. Har gjort samma sak men bara från Köpenhamn. En stor tung kartong, med en underbar lanterna inuti, som handbagage
Ha en fin tredje advent
Kram

Viola sa...

Hittade du burken du letade efter eller var den såld...har ju en del i lager oxå...önskar fin söndag, rkam

Marie//Tekla Maräng sa...

Oj vad du måtte ha släppat runt på kronor.
Kul att höra att dom har det som något slags beskydd på sina hem och fina är dom också.
Nä nobelfesten missade jag pga jobb i år.
Ha det gott:)