tisdag 15 december 2009

I mitt vita vinterland...



Hej allihopa!

Här har vi haft snöstorm hela natten (bilden togs för några veckor sedan), så sömnen har inte varit den bästa! Men bara det lugnar ner sig lite, kommer det att bli hur fint och juligt som helst ute. Just nu YR och RASAR snön runt i vilda infall och de stora snöflingorna blåser härs och tvärs och gör allt annat än att falla neråt. Det är en sån här dag man vill stanna inomhus... tur att det finns mat i kylen ;-).

Mamma kom hit igår kväll och hade bland annat med sig lite julskinka, mmm :-). Vi åt en tallrik risgrynsgröt och tog oss en skinkmacka var och när jag tog årets första tugga av en skiva korntunnbröd med skinka och stark senap på, kände jag hur julstämningen sakta spred sig i kroppen. Visst är det otroligt vad smakminnen kan göra? Sedan fikade vi. Vi hade ju julbrownies och saffransbullar, sonen hade gjort goda mussepepparkakor och jag hade köpt pepparkakskola... ordet PROPPMÄTT räcker inte för att beskriva hur jag kände mig sent igår kväll... :-).

Bara stormen bedarrar kommer det att vara vitt och fint till jul... om inte vädret svänger igen och allt töar bort, vill säga. Men det ska vi väl inte tro! Allt blir så mycket ljusare när det är snö på marken, så nu hoppas hoppas HOPPAS jag att vi får några minusgrader så snön får ligga kvar.

Det har kommit ca 7 centimer snö redan... och det kommer MERA... :-).

Kramar

Beatrice

20 kommentarer:

Nyanser av vitt sa...

HejBeatrice,

Välkommen in till mig. Lottar ut ett fint julsmycke.
Kram Agneta

Maria Berg sa...

Nu måste jag ner och ta lite lunch - blir så himla hungrig när jag läser och jag vill också ha en skink macka, skinkan är kokt men inte grilljerad så det får nog vänta till i kväll.

Browie kakor vilken tur att ni fick behålla den och att han själv både ville och hann baka.

Stor GOD JUL till dig i fall vi inte hinner höras för jul,

Maria Berg

Gnistrande snö sa...

Det låter mysigt med snöstorm tycker jag :-)
Ja, tänk vad både smak- och doftminnen är starka. Får julstämning av doften av hyacinter :-)

En fin decembervecka önskar jag dig!

Kram
Katarina

Hagagården sa...

Ja nu snöar det för fullt och det är lite mysigt tycker jag men vi får se upp så vi inte halkar och slår oss.
kram o ha en go dag
ninni

Viola sa...

Hejsan, även här snöar det som bar den och en dm har kommit reda, är så vackert utanför fönstren...jag njuter utav orörda landskap ..en annan är ju van vid stadens blask..även jag har min mamma här, hon hjälper mig fortfarande..kan ju inte ännu ta mig ut, ha en fin dag, KRAM

Helen sa...

Här snöar det också, men vi har klarat oss från stormvindar...

Mmm, så mycket gott ni hade käkat, blev otroligt sugen på en julskinkemacka. Ska försöka få tag på en skinka från en ekologisk bonde i år, men det är väl risk att de redan är slutsålda.

Kramar!

Nyanser av vitt sa...

Hej igen
Tack tack vad du är gullig. Vad kul att du vill vara med
Kramis

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Beatrice!
Nu var det längesen jag var här och läste... Och nu har jag läst ifatt allt sedan sist... Och jag har haft en härlig stund, som alltid här inne hos dig! Jag skrattade gott åt en del av dina sanningar, och blev lite smått orolig för lilla Mollie, men tur att hon kom till rätta.

Nu snöar det för fullt även här nere hos oss... Härligt! Hoppas att det får ligga kvar till julen, för det skulle vara så mysigt med snö på julafton.
Kram på dig!
marie

Home No.1 sa...

Hej svejs=)

Snöstorm oj, det snöar här också men det är mest flingor som dalar tack och lov!
ha det så skönt inomhus ;-))

Kram Annica.

marita blücher sa...

Hej Beatrice,
Så roligt att du hittade till mig och tusen tack för din rara kommentar. Vi har också haft vinterväder idag, men än så länge är det för milt för att snön skall lägga sig... Håller tummarna för en vit jul i år !
Ha det så gott.
Kram/Marita

Bea sa...

Mmm...vilken julkänsla som infinner sig här, snöstormen viner kring knuten och första skinkmackan avsmakas - härligt!!
Det är så roligt att "titta in" till alla vänner och känna in julstämningarna som råder.
Jag har min semestervecka nu och det är så skööönt at tinte behöva kravla sig tidigt upp på morron, få ta det i egen takt, njuta, lyssna på julsånger och baka. I morgon blir det jullimpor :)
Ha det riktigt gott!
Kram / Bea

milla-andante sa...

Mums säger jag... skinksmörgås blev jag riktigt sugen på nu... mitt i natten, hihi...

Vad härligt med Mussepepparkakor, och att han ville baka själv!

Usch vad berörd jag blev när jag läste din kommentar och blev påmind om hur många barn och ungdomar som har det tufft under julen, även bland de där det liksom inte syns utåt... Ni är viktiga ni vuxna i skolan!!
Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja nu har vi både ett vitt härligt vinterland utanför våra fönster.
Jag håller alla tummar och tår för att snön ska ligga kvar över jullovet. Hoppas att eran snöstorm har bedarat.
Igår snöade det hela dagen i vågrätta rader jodå du läste rätt snön kom på något underligt viss ner vågrätt för så blåste det här och yrde.
Ja visst är det märkligt att blommorna fortfarande blommar på balkongen. (Fast blr det längre tid utav frost så dör dom men vad gör det man får njuta så länge det går och jag gillar frost.)
Jo det är faktiskt riktigt mysigt att titta ut på balkongen när det är mörkt.
Härligt att du har din mamma på besök. Och jo ja vad man har smak och luktminnen av julen.
Kramar Marie:)

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej hopp..ja här är det fullt med snö med!!!
mysigt sååå!!
tack för hälsningen!!!
har hittat lösning....komer nog ner ikväll!!
KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det ska bli kallt till helgen, så vi får nog en vit jul trots allt. Det kunde man inte tro för några dagar sen. Åt årets första julbord igår, tror aldrig man är så proppmätt som före och till jul.
Ha det gott
Julkram
AnnaMaria

Atelje Annorlunda sa...

Hej och tack för titten hos mej!

Ni gjorde det bra om ni kånkade fram kaminen till varje jul. Den är ju supertung.

Så mysigt och gott ni verkar ha haft det, låter så gott med skinkmacka.

Kram Åsa

Julie sa...

The photograph in this is so beautiful with the purple/blue clouds that look like they are filled with snow. Thank you for sharing. Happy Holidays!

-Mia- sa...

God søndag! Klem

lugnet sa...

Ja här vräker snön ner just nu!! Fast det är härligt med en vit jul! Det är man inte bortskämda här på Ingarö direkt!! Fast vi åker till Jämtland i början av veckan till min bror och hans familj och mina föräldrar. Tittar in till dig för att Önska en Riktigt God Jul!!!
Ta hand om dig och dina Kära!!
Stor Kram//Ulrica

Lallis - liv och leverne sa...

Ett riktigt Gott Nytt ÅR, önskar jag dig vännen.
Kram Lallis