torsdag 31 december 2009

Gott slut och Gott nytt år!



Så var det årets sista dag... det är helt otroligt hur fort ett går kan gå och hur mycket som händer under ett enda år! Jag har sett att flera bloggerskor har gjort "årskrönikor" med text och bild för varje månad under året och det var riktigt rolig läsning! Jag blev först lite inspirerad att göra något liknande, men då jag tycker att mitt år innehåller flera långa "luckor", bestämde jag mig för att i stället göra en slags summering.

Det här året har varit ett av det tyngsta åren i mitt liv, även fast jag inte berättat så mycket här på bloggen om allt det jobbiga som varit. Det började redan i januari... jag föll ihop på morgonen samma dag som jag skulle börja mitt nya jobb, men dumt nog tog jag mig ändå dit, tjurig som man är. Men när jag kom dit kunde jag inte gå, utan hade kraftig "slagsida" och sedan hände samma sak igen! Jag hamnade på IVA där jag fick stanna i flera dagar. Först trodde man att det var en hjärnblödning eller något med hjärtat, men det visade sig att det "bara" var en allvarlig närings- och järnbrist som orsakade kollapsen. Men det tog verkligen sin tid att komma tillbaka, det var först i slutet av april som jag kände att jag hade någorlunda koll på tillvaron.

Som om inte megatröttheten räckte till så blev jag dessutom trakasserad under hela terminen av en man som ville bli min elev och som antagligen var förtjust i mig eller nåt. Han var obehaglig på många sätt och flera kvinnliga kollegor var lika rädd för honom som jag var, men trots det bestämde min chef att han skulle börja i en av mina grupper, precis som mannen ville! Det här gjorde att den sista energin försvann och jag ledde till att jag gjorde en lååång bloggpaus. Men, vilket fantastiskt stöd jag fick av er bloggvänner i våras när jag berättade om det här! Tack så otroligt mycket för alla fina och peppande kommentarer ni gav mig då, de betydde jättemycket för mig!

I slutet av maj hämtade vi vår lilla efterlängtade Mollie och plötsligt kändes det verkligen som att vi gick mot ljusare tider :-). Tur att man har sommarlov, för jag hann inte så mycket mer än att ta hand om Mollie och att hjälpa H under i stort sett hela sommaren (H har sin högsäsong då och behövde HJÄLP för att hinna med sig). I augusti tog vi i alla fall semester en vecka och åkte upp till Lappland där det blev paddling, tältning och vildmarksliv, och det var fantastiskt avkopplande!

Hösten var riktigt tung av olika anledningar, men så i oktober åkte jag och H till Asien! Meningen var att jag skulle få följa med honom i jobbet, men vi åkte lite tidigare så vi också hann med att åka runt lite. Det blev besök i Malaysia, Borneo, Bali och Langkawi innan vi åkte tillbaka till Kina! Vi hade härliga veckor och jag tankade sol och energi så mycket jag bara orkade :-).

Minns ni att jag nämnde tidigare att jag hade något på gång som hade med mitt Kinabesök att göra? Jag köpte en del saker i Kina och på Bali som jag kommer att lägga ut till försäljning efter nyår.... sedan vi kom hem har jag pysslat lite med att göra en ny blogg och att ta bilder, men under hela november var det inte så jättelätt i och med att det var så mörkt hela tiden. Nåja, nu börjar jag bli färdig och jag säger till när allt är klart :-).

Sedan vi kom hem från resan fortsatte det att strula på flera plan, men strax före jul löste sig allt som genom ett trollslag! Man brukar ju säga att allt ordnar sig till sist, och det stämmer verkligen :-). Bilden ovan är från Langkawi från en av våra strandpromenader. Den här dagen fick jag en nästan meditativ stund vid havet och tänkte på livet och allt som var och har varit. Det var så vackert så det nästan gjorde ont och jag slogs av livets skönhet. Trots att mörka moln kan förmörka ens sinne och trots att de regntunga dagarna aldrig vill ta slut, är livet ändå så ofattbart vackert i all sin grymhet och oförutsägbarhet. När regnet rasar mot marken, skiner solen någon annanstans i världen och varje morgon går den upp för att välkomna en ny dag. Livet fortsätter, även de gånger vi känner att det är slut, och det är ett av livets många mysterier...

Något som jag många gånger under året känt mig otroligt tacksam för, är för alla fina människor jag mött här i bloggvärlden. Många av er har funnits med sedan jag började blogga för ett år sedan och hela tiden lär man känna nya underbara människor! Från hela mitt hjärta vill jag tacka er alla som hälsar på här hos mig och alltid lämnar så fina kommentarer. Ni betyder otroligt mycket för mig och jag är så glad att ni finns! :-)

Nu ska det bli skönt att göra avslut och i stället blicka framåt. Glöm inte att nu stundar ett nytt spännande år, som kommer att innehålla nya möten och möjligheter! Jag önskar er alla ett Gott slut på det här året och ett fantastiskt Gott nytt år som väntar bara några timmar bort. Jag önskar er också hälsa och harmoni och många fina stunder under det kommande året!

Varma nyårskramar
Beatrice

14 kommentarer:

NataljaOblanskaja sa...

oj, det har visst varit både upp och ner för dig, hoppas nästa år blir mest upp.
Jo du svarade på min undran om Bali vs. Malaysia och ni föredrog Bali. Men det blir nog varken eller för oss, det lutar åt Borneå i Mars.
Ha nu ett rigtigt Gott Nytt År.
Camilla

Viola sa...

Önskar innerligt att 2010 blir ett ljusare år för dig..har varit likadant för mig när det gäller 2009, burit med sig både sorg och glädjeämnen..men det är väl livets gång men man måste nog lära sig att lyssna på signalerna..Ett fint avslut önskar jag dig och de dina, här blir en lugn skön kväll, precis som jag vill avsluta året, stor nyårskram och tack för ett så trevligt bloggår, ser fram emot nästa,,din bloggvän VIOLA

Mamma C sa...

Önskar dig ett riktig bra och ljusare år 2010.
Gott Nytt År
Kramis mamma C

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har haft ett tufft år, 2010 kommer att bli ett toppenår, det tummar vi på! Det ska bli så spännande och se vad du kommer och sälja, kan knappt vänta...
Önskar dig ett gott fortsatt 2010
Nyårskram
AnnaMaria

-Mia- sa...

Så fint du skriver! Ønsker deg virkelig alt godt for det nye året, håper det blir mange oppturer for deg! Vil si tusen takk for alle koselige kommentarer du har lagt igjen hos meg, de er alltid så gode, og jeg setter stor pris på dem! Og takk for all god Asia-lesning, jeg har mange ganger ønsket meg til Syden her inne hos deg! Blir spennende å se hva du legger ut for salg fra reisen din! Godt nytt år til deg! Klem

LillaFlisan sa...

Ja livet består av ömsom vin ömsom vatten. Men trakasserier ska INTE behöva ingå inte heller chefer som borde veta bättre!

Låter så spännande med ny blogg!

Kram och god fortsättning!

Flisan

Miss Mette sa...

Føler med deg ♥ har hatt et tøft 2009 jeg også, men håper det blir litt bedre fremover. Ønsker deg virkelig alt godt for det nye året som kommer, mange klemmer sender jeg deg. ♥ ♥ ♥ Mette

Nyanser av vitt sa...

Hej Bitte
Jag blev beklämd när jag läste ditt inlägg. Du har varit med om mycket 2009 men har rest dig och står stark - det ska du vara stolt över.
Jag önskar dig ett bättre 2010.
Spännande med din stundande försäljningsblogg.
Sköt om dig!
Kram Agneta

sinnlighet sa...

Hej Beatrice,

Läste Ditt inlägg och blev väldigt tagen. Det fanns en del att lära av det som Du förmedlade!

By the way, jag skulle göra i ordning Din lilla Indien-gåva/paket idag, för att skicka den i morgon.

Men Din adress..... antingen har jag slarvat bort den, eller så har jag inte fått den. Skickar Du den till mig?

Lots of love

Agneta

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej du fina...

Vi har också haft ett fruktansvärt jobbigt år med en partner till ett av våra barn. Hon visade sig vara psykopat och har gjort fruktansvärda saker. Som tur var har vår son kommit ifrån henne även om det blev kostsamt både själsligt, fysiskt och ekonomiskt. Men nu vill vi se framåt och jag känner att detta kommer att bli ett fantastiskt år.

Önskar dig detsamma min vän

Kram Viveka

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Beatrice!
God fortsättning!
Ja, det är ju inte alltid det är guld och gröna skogar när det kommer till livets verklighet... Men tur ändå att man kan lägga saker bakom sig och till viss del glömma bort otrevligheter. Nu ska vi hoppas att det blir ett härligt år, och att vi hittar nya krafter så vi kan uträtta "stordåd" ;)
Kram på dig!
Marie

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Ser att snön och kylan har tagit sig tillrätta hos er med.
Här visar gradestocken på 25 minus just nu, brr....

Önskar dig och familjen ett riktigt gott 2010.

Har du fått mail?
Kramen Synnöve.

lugnet sa...

Såå kloka ord!! Visst går det upp och ner i livet..verkligen, hoppas iallafall att 2010 blir ett toppenår för dig!! Mitt år har också minst sagt varit tubulent, så jag hoppas att allt blir mer i balans i år!!!
Hoppas du hade en mysig jul och nytt år!! Här är kallt idag, 16grader..brr, så vi eldar i öppenspisen och myser istället!!
Kramar//Ulrica

Synnøve. sa...

Provar igen. Har lite problem hos dig hihi....
Bilden i headern är tagen i november 2007. Tog tre bilder som bilder en panoramabild över Nuguren.
Det är den första av dom.

Här är det kallt igen nu. Hoppas maken får start på bilen sen när han ska iväg till jobbet.

Kramen igen.
Synnöve.