måndag 16 november 2009

Quiltar och Shaker-paletten



Hejsan i grårusket!

När vi var i Peking föll jag handlöst för några mysiga quiltar som fick följa med hem, det ena gick i rosa och beige och det andra i grönt och beige. Det blev lite trångt i resväskan, men det är smällar man får ta. I ärlighetens namn fick jag lov att köpa en resväska till för att få hem dem ;-). Jag tycker så mycket om milda, dimmiga färger... det passar så bra till vitt utan att för den skull "ta över", så när jag såg quiltarna fanns det ingen tvekan!

För några dagar sedan läste jag en artikel om Shaker-rörelsen och deras uppfinningar, samt deras inflytande på dagens heminredning. När jag tänker på Shakerstil, tänker jag på strama enkla möbler i bok och björk, men enligt den här artikeln är även den stil som kallas amerikansk country direkt sprungen ur Shaker-rörelsen.

Kvinnorna i Shaker-rörelsen handarbetade vid varje ledig stund (liksom kvinnor i många andra kulturer såklart) och man broderade på dukar och sängkläder, gärna med korsstygn. Hjärtmönster var det allra populäraste och återkom även i andra delar av inredningen. Knoppbrädor fanns överallt i hemmen och man sydde rejäla lapptäcken av tyger i bomull och lin. De traditionella färgerna hade en mjuk och suddig underton, då färgerna gjordes av pigment från lera och plantor som blandades med mjölk eller kasein. Shaker-paletten var helt och fullt inspirerad av naturen och bestod först och främst av gräddnyanser och färger som kärnmjölk, svamp, mossa, lavar, salvia, blommor och bär. Visst låter det lite hemtrevligt? :-)

Och visst känner vi i Sverige igen det där med hjärtmönster, korsstygn, knoppbrädor och lapptäcken? Efter att jag läst artikeln tänker jag att mina nya quiltar från Peking kanske ser ut som de gamla Shaker-täckena gjorde, i alla fall färgmässigt... världen är liten ibland ;-).

Kramar
Beatrice

14 kommentarer:

Susannie sa...

Intressant, googlade och läste Shakerstil eller shakermöbler är en amerikansk möbel- och inredningsstil sprungen från Shakers, en religiös asketisk frikyrkorörelse eller sekt med rötter i England.

Vero sa...

En promenad lockar inte här i Östhammar inte. Men jag var tvungen för att komma till butiken. Paraply och hade nog behövt gummistövlar också...

Ha en fin dag, trots trist väder.

Hea sa...

Ooo så fina filtar, jag skulle kastat kläderna för att få med dem hem! Du har rätt om Shakerstilen den påminner om mångas av våra bloggar...

Viveka i Bläckhornet sa...

Åhhh vilka härliga qviltar du kom över. Alldeles underbara! Klart man bär en extra väska för dem :)

Angående mandelmassan...jag förstår dig ;)

Kram Viveka

Lilla kullan sa...

Härlig läsning. Låter fint när man hör hur de gör. Den ser väldigt fin ut den där pläden. Kram Stina

Galleri Hönshuset sa...

Hej

Underbar! Måste vara svårt att inte ta med sig grejer från sina resor. Vi har tre småttingars bagage och släpa på också, så inga stora ting kan följa med mig hem från resor, tyvärr =)

Ha dte gott. Kram Pirre

Sjabbig men chic sa...

Tack, för lektionen. Jag älskar shakerínspirerad inredning och kan titta på såna bilder i evighet.;) Jättefin quilt.

Ha det fint!
Lisa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken ljuvlig quilt, den var värd och kånka på. Jättehärliga färger, och extra kul att den är köpt i Peking.
Goa kramen
AnnaMaria

Lilla huset på prärien sa...

Vilket underbart täcke du har där! Det finns så mycket vackert. Är lite avis att du varit i Peking, dit skulle jag gärna vilja åka!!

J

Marie//Tekla Maräng sa...

Intressant läsning om Shakerstilen som jag helt har missat.
Jag hade absolut också köpt med mig detta vackra täcke du visar.
så härliga färger...
Kramar:)

EVA AGNES sa...

Hej beatrice!
Otroligt vacker quilt du köpt i Peking. Jag hade absolut tagit med den hem också.
Älskar, som du milda färger till vitt.
Absolut vill jag se hur din mamma såg ut som ung. Maila mig ett fot är du jättebussig.
Kramar Eva Agnes
evaagnes@live.se

Viola sa...

Underbara quiltar...och här har jag lärt mig en ny inredningsstil idag, hoppas veckan startar bra, kram

Jenny sa...

Dina täcken är jättefina! Kul att göra så fina fynd som dessutom är ett resefynd, fyllt med minnen :) KRAM!

lugnet sa...

Vilka underbara plädar!! Intressant det du skriver om Shakerstilen!!
Hoppas du får en fortsatt härlig vecka i höstrusket!!
Kram//Ulrica