onsdag 18 november 2009

Money makes the world go round



Min morbror L berättade häromdan att man numera kallar USA och Kina för "de siamesiska tvillingarna". Det beror tydligen på att USA lånat så mycket pengar av Kina under de senaste åren så de är totalt beroende av dem och får vackert stå där med mössan i hand. Kina styr hela världsekonomin nu... visst är det upp-och nervända världen? :-) För tjugo år sen hade man skrattat om någon sagt att det skulle bli en sån utveckling!

Trots detta så berättade många i Peking om att de haft ett tufft år. De har verkligen känt av lågkonjunkturen! Tjejerna på marknaderna berättade att det varit färre turister under året som gått och att de turisterna inte alls handlat så mycket som de vanligtvis brukar göra. På många marknader var kineserna desperata, de slet och drog i oss och sänkte priserna hur mycket som helst bara för att få in några futtiga kronor.

Jag gillar inte att pruta och har inte hjärta att ge några skambud, men H ger sitt maxpris och står sedan fast vid det oavsett hur mycket folk skriker och slår på honom (som de gör i Kina). Jag förstår mig egentligen inte alls på det där, de här "skådespelen" man måste gå igenom hela tiden tar bara onödig tid och energi :-). I år var det i alla fall ingen som tyckte att jag borde skilja mig från H, bara en äldre kvinna som sa att jag var "very nice" och H "very tough" :-). Ifjol däremot lyckades H fullkomligen reta gallfeber på flera personer för att han stod fast vid ett pris och inte gav 30 olika slutbud eller gick med på deras pris, med följd att de tyckte att han var HEMSK och att jag som var så snäll var värd någon bättre och borde skilja mig från honom på studs! En ung tjej nämnde för mig (efter att hon blivit rosenrasande på H) att hon hade en äldre bror (på ca 25 år) som var VÄLDIGT SNÄLL och som kunde passa mig... ;-).

Nåja, H må vara envis men jag tror att jag behåller honom ett tag till, trots det fina erbjudandet... ;-).

Hoppas ni får en fin dag!

Kramar
Beatrice

7 kommentarer:

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Nu var det några dagar sen jag var här och läste, och det är alltid intressant läsning här! Alltid något nytt man får lära sig :)
Och jag kan också tycka det är jobbigt med allt detta prutande... Härligt att kunna vara så principfast iaf som din H. Bestämd och inga krusiduller!
kram
Marie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var ett bra erbjudande, undrar vad hon hade sagt om du sagt ja..hihi. Håll du fast vid maken det låter tryggt. Ibland prutar jag om det är läge och dyrt. Kan ju vara svårt och trassla sig ur om man vill ha varan och dom säger nej! Mycket intressant läsning hos dig som vanligt.
Kram kram
AnnaMaria

Lilla kullan sa...

Haha...Ja, jag säger då det. Behåll H du.*fniss*
Kram Stina

synne sa...

Hej vännen.
Läste ditt inlägg och log för mig själv. Byt inte ut H du...
Man vet vad man har, men inte vad man får hihi.
Så det är så man gör i Kina. Man slår sina kunder alltså....

Ville egentligen bara in och säga hej.
Har legat lite lågt med bloggen sista tiden. Har nästan tappat blogglusten...
Men jag kommer igen.
Sköt om dig nu.
Kram Synne.

Bea sa...

Ja, där ser man hur lite man känner till andra kulturer, seder och vanor.
Men, trist med påfluget beteende.
Kul läsning trots allt ;)
Kram / Bea

lugnet sa...

Vill titta in och önska dig en toppenhelg!!
Är sååå sugen att åka till Kina och framförallt Peking att börja med!! Mina föräldrar var dit förra året och dom skrattade gott åt min fars längd, närmare 2m!!
Må så gott, Kram Ulrica

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Ja det kunde man inte tro...att Kina skulle stå för värlsekonmin;) Även i filmem 2012(vet ej om du sett den än) så var Kina väldigt framstående!!!
O det sägs ju att man sk asatsa på att lära sig Kinesiska,,för det kommer att finns jbb föe en i framtiden om man kan det språket!! Så man kanske skulle ta en kurs;))

Kramis go helg ♥