torsdag 26 november 2009

Fler bilder från resan!



Hej alla! Nu när det är så regnigt och trist tänkte jag dela med mig av lite sol från resan :-).

En annan ö vi åkte ut till när vi var i Malaysia heter Coral Island och är en söt liten paradisö. Första gången vi åkte dit var för att vi skulle dyka (vi åkte dit en annan dag också, men då bara för att sola). Båtfärden var inte den roligaste jag har varit med om, för sjön gick hög och båten SLOG I varje våg. H och två amerikaner skulle göra det första dyket på ett ställe som heter Shark´s Reef. Det lät ju betryggande... hmm... :-).

Jag och mannen som körde båten väntade kvar på däck och jag måste säga att jag var riktigt illamående. Jag brukar aldrig bli sjösjuk, men att sitta stilla så där i en båt som ligger förtöjd i kraftig sjö var ingen angenäm upplevelse. Efter tag höll jag på att kräkas och det såg nog mannen som sa:
- You can throw up in the water...
- OK, sa jag medan jag bet ihop och lyckades undvika att kräkas.



Efter ca 45 minuter kom H upp till ytan. Jag måste säga att jag var glad att se honom, det känns inte så jätteroligt att ens älskling simmar runt något som heter Shark's Reef medan man själv sitter tryggt och säkert i en båt och inte kan påverka något som händer därnere i djupet.

Jag frågade om han sett någon haj och då svarade han "ja" så glatt och berättade att det var en haj som hade cirklat runt honom på ungefär tio meters avstånd. Va! Jag frågade om den var stor och då svarade han "nej, bara tre meter ungefär". Va! Det tyckte inte jag lät särskilt betryggande, men H var väldigt nöjd med dyket :-).

Efter det var det dags för lunch på den underbara ön och alla fick vada in till stranden med matlådor som innehöll nasi goreng, alla utom JAG! Jag skulle dyka efter lunchen med de andra, men då dykinstruktören Jay (som jag kallade för Nazi-Jay när han inte hörde ;-) fick veta att jag inte dykt på ett år, bestämde han att jag skulle göra "skills" i havet med honom innan jag fick äta lunch och sedan dyka. Det var det här jag hade gruvat mig för, jag hade inte den minsta lust att ta av mig cyklopet under vattnet, eller byta munstycke eller stänga av syret... bläääää! H försökte vädja för min skull, men ack nej, Nazi-Jay kommenderade ut mig i vattnet. No mercy...



Det gick inte så värst bra med övningarna till en början, för jag fick kallsup efter kallsup och att ta av mig cyklopet och tömma det på vatten var som den värsta mardröm för mig som alltid varit så rädd för vatten. Nazi-Jay gav mig ingen pardon. När jag simmade upp till ytan och spottade och fräste och kippade efter andan, kom han upp efter mig och frågade surt och spydigt:
- What´s the problem now?

Det här hände ett antal gånger, och med Nazi-Jays spydiga kommentarer och med H och två amerikaner (som bor på Cayman Island och dyker typ varje vecka) som följde mina förehavanden från stranden med stort intresse, kände jag att jag bara MÅSTE klara övningarna! Det var inte lätt och Nazi-Jay tvingade kvar mig i vattnet i en evighet kändes det som, men till sist tecknade han att han var nöjd och även jag fick äta lite ris... :-).

När det var dags att dyka var jag riktigt trött, och när Nazi-Jay sa att jag skulle hoppa i vattnet från båten stod plötsligt mardröm nummer två framför mig. Att hoppa i från båten var något som jag också hade gruvat mig för, men med Nazi-Jay var det "No mercy" från början till slut så det var bara att hoppa i och se glad ut :-). Hursomhelst, det blev ett riktigt bra och avkopplande dyk till slut, förutom från början när jag inte lyckades hålla mig neutral i vattnet utan flöt upp till ytan som en kork eller sjönk till botten som en sten. Innan Nazi-Jay fick tag på mig hade jag landat rakt på några spretiga koraller och gud vad ONT det gjorde på knäna! Aaaaaj! Ändå tänkte jag mest på korallerna och hoppades att jag inte hade skadat dem... jag hoppades också att jag inte blödde så mycket, för det fanns ju haj i närheten... hmmm...

Förutom den lilla incidenten blev det som sagt ett riktigt trevligt dyk. Det fanns inte så vackra koraller och fiskar som på Bali förra året, men jag såg en havssköldpadda! :-). Och fler dyk skulle det bli, men det berättar jag om en annan dag :-).

Många soliga kramar
Beatrice

20 kommentarer:

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Beatrice!
Först måste jag börja med att tacka så jättemycket för den absolut underbara vinsten jag fick av dig! Jag är såå lycklig för den!
Det var ett helt underbart paket, och jag ville nästan inte öppna det, för det var så fint... fast det ville jag ju också :)! Och så kul med en bit av en tidning från Kina, ja du kan inte ana hur glad jag är över den här fina vinsten...
Tidningssidan har jag också sparat, inte för jag begriper något, men den var ju så vacker att se på, med alla dessa fina kinesiska tecken... Wow!
Den ska jag hitta någon bra plats åt också...
När jag öppnade paketet, så hade jag maken hängandes över axeln... han var minst lika nyfiken som jag, och han tyckte också att det var jättefint!
Jag snusade på den fina lilla dörren, för att riktigt känna in Kina i hela mitt väsen, och jag tror mina ögon blev lite sneda just då...:)
Sen tillbringade jag en stund med att hitta den rätta platsen för den. Och det gjorde jag, och det blev såå fint, den är helt underbar! Fattar inte att du ville släppa den ifrån dig... men jag är självklart jätteglad för det!
Tack än en gång för den underbara vinsten!

Sen läste jag om dina dykningar nu, och uj vad du är modig! Jag skulle aldrig vågat göra det... Och din make och 3m-hajen... ja jag förstår att du var orolig...usch, men säkert fascinerande också, att vara så nära...
Ja det är roligt att läsa om dina resor, och du skriver så otroligt bra!
Kramar i massor från en överlycklig
Marie

sinnlighet sa...

Trillade in på Din blogg när jag surfade runt i okänt vatten.

Gillade genast Ditt sköna, sinnliga & härliga sätt att återge Din känsla för vacker inredning genom Dina finfina bilder.

Jag skall verkligen be att få återkomma!

Agneta från Österlen

Nyanser av vitt sa...

Hej Bitte
Vilka fantastiska bilder. Helt otroligt vackert.
Usch dyka är inte min grej. Tycker att det är svårt. Har provat tuber en gång men det gav ej mersmak.
Du är modig du tycker jag. Jag blir, liksom du, väldigt sjösjuk.
KRAM

Karin / Livsluft sa...

Tack snälla du för din söta kommentar! Va jag blev glad för den.:-) Ja, visst är det något speciellt med havet.Kanske är också för att det är något vi inte kan lägga vantarna på och styra och ställa med.Det finns bara och lever sitt eget liv med sina olika skiftningar och uttryck.Sitter och kikar på dina bilder här.Sträderna och vattnet du visar är ju helt sagolika. Det där turkosa vattnet är så speciellt.
Men vilket äventyr du va med om då och otrevlig dykinstruktör.Lät jobbigt.Jag hade aldrig vågat mig ner i hajvatten och hade nog fått panik om jag ristat upp knäet. Tur att det hela gick bra till slut och att du fick ut något av det också.Minns en båtutflykt jag var på i Grekland där det också stormade så man blev såå illa mående. Fy bubblan. Inte kul. Desto skönare sen när båten körde in i en lugn havsvik där det fanns varma vattenkällor. Då gick det att njuta.:-)
Jättekul att ta del av dina reseskildringar, och så skriver du så bra och roligt.
Ha en skön kväll.Jag återkommer fler gånger och kikar mer./Kram Karin

Snövita drömmar sa...

Ok, här ramlar jag in på din sida och vad möter min blick om inte söderhavsdrömmar...Åhhhh vad jag nu längtar efter sol!
Såg underbart ut!

Karin / Livsluft sa...

Hej Beatrice!
Du har något att hämta inne på min blogg./Kram Karin

Viola sa...

Helt underbart att sitta här och drömma sig bort..njuter utav den här följetongen som jag följt...) ville titta in och önska en skön adventshelg med de dina, kram VIOLA

Julie sa...

We travel to Nassau in the Bahamas on Sunday and your photos have filled me with excitement for our upcoming holiday.

Mollie is adoreable, thank you for sharing her with us. I can't imagine life without my dogs - Molly & Angus, both terriers.

Would you consider adding a translator widget to your blog so that I can read your blog as well? Until then I will continue to enjoy your great photography... xo Julie

A home far away sa...

Wow så fina foton...längtar nästan tillbaks till Singapore o värmen nu, hihi, men bara nästan.

Kram Gunilla från Singapore

lugnet sa...

Blir sååå sugen att resa när jag läser och tittar på dina vackra bilder. Skulle verkligen lite sol på näsan och bara vara..!!
Hoppas du haft en härlig vecka och att du får en mysig advent!!
Kramar//Ulrica

-Mia- sa...

Fantastiske bilder du viser! Får så lyst til å ut å reise...! Håper du får en flott helg! Klem-Mia

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Hihi vilket härligt men farligt inlägg!

Sen så måste jag bara få tacka dig Beatrice... ja idag fick jag ju min vinst! Det var så vackert inslaget i det fina kinapappret och svarta bandet! Vinsten var helt bedårande! Hoppas verkligen att det kinesiska tecken på den fina asken kommer att stämma in =)
Ska försöka hitta ett fint ställe i hemmet för den.

Och till sist... Tack vännen för att du röstade på mig!

Ha en helt ljuvlig 1:a advent!

KRAM Anita

synne sa...

Hej vännen.
Ilar tillbaka och önskar dig detsamma.
Har läst din berättelse om dyket och jag känner med dig. Men det blev ju bra till slut så det var ju bara bra.
Lite träning är viktigt vet du. Dyka är inte en barnlek. Maken är fridykarinstruktör, så jag vet. Har varit med i Västerås sportdykarklubb i några år.
Så jag tycker han sär jay eller vad han hette gjorde rätt. Ingen sympati här inte hihi....

Nu ska jag ha lite te. Så får vi hoppa i säng sen.
Sköt om dig min vän.
Kram Synne.

Marie//Tekla Maräng sa...

Hej!
Nej mailet har aldrig kommit fram till mig men pröva med denna adress. marie_trnis@yahoo.se så kanske det går bättre har också problem med datan fast det ju var meningen att det skulle bli bättre nu när dom trog in ny kabel i vart enda rum.
Tack snälla det har känds skönt att någon har tyckt lite synd om mig. Fick hjälp med att flytta undan det mesta men att ställa tillbaka allt har jag fått göra själv och som sagt ett rum är kvar att göra med det får ta den tid det tar.
Vilka underbara bilder du har visat.
Kramar i massor och ha en skön 1:A
advents helg.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Wow, du är modig som dyker där det finns hajar. Det är så roligt och läsa dina reseberättelser. Du skriver så man ser det framför sig.
Ha nu en härlig adventshelg
Goa kramen
AnnaMaria

Viveka i Bläckhornet sa...

Ujj vilka bravader du utsätter dig för.
Dykning är något jag inte skulle klara av. Får panik om det kommer vatten i näsan. Båtresor är inte heller min favorit. blir sjösjuk för ingenting.

Önskar dig en toppen fin helg

Kram Viveka

Skatan sa...

Hej!

Kul att du lämnade ett spår efter dig så att jag fann vägen hit till dig :)

Vilken resa ni verkar ha varit på! Själv dyker jag inte men det står på önskelistan över sådant jag vill lära mig innan löständerna åker in.

Trevlig helg och på återseende!

Anna

LillaFlisan sa...

Åh, så härliga bilder du jämt bjuder på.

Precis vad man behöver just nu!

Här ösregnar det nämligen just nu!

Inget vidare adventsväder med andra ord.

Hoppas att du får en fin första advent!

Kram

Flisan

Sjabbig men chic sa...

Men kära värld! jag kommer aldrig, aldrig, aldrig dyka i några exotiska vatten efter den här berättelsen.
Men däremot så skulle jag absolut kunna ligga på den där stranden med en paraplydring och glada tillrop.;)

Kram Lisa

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hallojs!!
Ja det behövs verkligen lite solsken i detta trista vädret!!
Härliga bilder du bjussar på
PARADISET JU!!!!
ÅÅ såå skönt det ser ut..men hajen hade jag ng helst velat slippa;))
Ha en fin advent!
Kram Millan ♥