lördag 3 oktober 2009

Peking



Flygresan mellan Kuala Lumpur och Hangzhou tog ca fem timmar och vi landade sent på kvällen. Vi hade bestämt oss för att bo på samma hotell som sist i Hangzhou, trots att de serverade grodor där ;-). För att göra en mycket invecklad och lång historia kort kan jag säga så här: Det är mycket svårt att prata med människor som inte förstår vad man säger, som inte förstår att man inte förstår vad de säger och som inte vill förstå någonting överhuvudtaget. Då vi inte ville betala 100 yuan till en kille som utgav sig för att vara chaufför på vårt hotell, och bad att få återkomma om eventuell körning eftersom vi fick syn på ett McDonalds som höll på att stänga, var vi plötsligt bojkottade av ALLA "chaufförer" som hängde på flygplatsen. Men vi kom till hotellet :-). Där pratade de inte heller engelska och ville ha 200 yuan i disposition. Vi hade inga yuan då inga växlingskontor var öppna, och frågade om det inte gick bra med en 100-dollarssedel i stället. Den är liksom värd mycket mycket mer! Men nej, det gick absolut inte! I Kina måste allt vara enligt regelverket. Herregud... men vi fick stanna över natten :-).

Vi landade i Peking tidigt nästa morgon och jag måste säga att den nya flygplatsen i Peking är otroligt ren och fräsch, men den byggdes förvisso bara häromåret inför OS. När vi åkte taxi in till centrum märktes det också hur man försökt snygga upp fasaderna på de hus som ligger nära vägen, men på baksidan och på bakgårdarna såg det hur ratigt ut som helst. Under hela taxiresan slogs jag av att inget såg ut som jag hade förväntat mig. Vart var det här Kina jag fantiserat om? Överallt fanns det bara skyskrapor och moderna byggnader, man skulle ha kunnat vara någon helt annanstans i världen om det inte varit för smogen...

... ni tror mig säkert inte, men himlen var så grå och tjock av smog så man inte ens såg solen. Tänk att leva i ett evigt mörker! Överallt i Peking såg vi människor som använde munskydd och jag förstår dem, för det dröjde inte många timmar förrän vi hostade och harklade oss hela tiden. Jag kan inte rekommendera någon med svår astma att resa till Peking! På kvällarna när jag hade tvättat bort sminket och drog en tuss med ansiktsvatten över ansiktet, blev den mörkgrå!!! För att inte tala om hur det var att stoppa in en tops i örat... den blev också grå... bläääääää!!!

Vi hittade i alla fall ett hotell som visade sig ligga i en lite äldre del av Peking, på promenadavstånd från Förbjudna staden. Hotellet i sig var i modernaste laget, att kliva in i receptionen var som att kliva in i ett Star Trek-avsnitt och rummet var som ett sjuttiotaligt Studio 54. Man fick till och med köpa inredningen om man ville ;-). H och jag skämtade om att vi kanske borde köpa den enorma discokulan som hängde i taket och ha den över köksbordet därhemma :-).

Det som var härligt med det område vi bodde i var just att man kunde se röda lyktor, vackra fasader och hantverk överallt, ja, som jag tänker mig Kina :-). Det fanns mysiga små kvarterskrogar och gamla tehus, varvat med mystiska butiker där de sålde allt från vackra guldskimrande tapetvåder till porslin och keramik. Det kändes som att Medical China inte kunde vara långt borta... ;-).



I stort sett alla bilder vi har från Peking är tagna en lördag och den enda dag under vår veckolånga vistelse man kunde se solen och den blå himlen! H som har rest till Kina i ett tiotal år, berättade att det beror på att de stänger ganska många fabriker under helgerna och det är dessutom inte lika mycket trafik då. Visst är det hemskt! Men tur för oss, för vi hade en härlig dag, även fast det var så kallt så vi nästan förfrös händer och fötter. Alla vattenledningar i och utanför vårt hotell frös sönder så vi hade sedan inget varmvatten de följande tre dagarna!

I närheten av vårt hotell fanns en liten tebutik och där jobbade en ung man som var klädd i en vacker guldskimrande brokadrock. Han stod ofta ute på trappan (i kylan!) och bjöd förbipasserande att stiga in och provsmaka olika sorters te. Av någon anledning hade vi alltid bråttom när vi passerade, men varje gång frågade han med ett leende:
- Lemembel me?
Jag sa till H att vi bara var tvungna att ta oss tid att hälsa på i tebutiken någon dag, eftersom den unge mannen var så gullig och trevlig :-).

Vi åt på flera olika slags restauranger under veckan och som svensk blir man chockad över vad som serveras, i alla fall om man inte är beredd på det. Vad sägs om helstekt sköldpadda (med skalet kvar), hundgryta med rotsaker, groda på risbädd, ja, jag har förträngt det mesta av det om jag ska vara ärlig. Det blev bara grönsaker, fisk och kyckling under veckan kan jag säga! Peking är den enda stad i världen jag har besökt där jag inte har sett en endaste gatuhund... och det är kanske inte så konstigt eftersom de blir uppätna!!!

Så var det dags att besöka alla marknader... det skulle visa sig bli en upplevelse utöver det vanliga... :-).

To be continued...

Många kramar
Beatrice

6 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej. Nu hade jag halkat efter, men läste 2 inlägg idag. Detta tänker jag inte missa! Att komma till fel flyplats måste ha varit nervöst och smogen låter inget vidare. Annars verkar det bra, ja förutom en del mat då. ser fram emot nästa..
Ha en mysig lördag
Kramar
AnnaMaria

Marie//Tekla Maräng sa...

oj jag får komma tillbaka och läsa mer nog lite senare.
Kram!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

wooow vilken resa ni vart på!!
Måste va ett mine för livet!

kram ♥

Jema Rose sa...

Vilket äventyr ni varit på!

Verkligen synd att Peking inte såg ut som Kina, sorgligt rent utav...

Fattar inte att de äter hund och en massa annat märkligt, det är så hemskt..!

Angående min nacke, jag tror just att mitt sittande vid datorn är den största orsaken till mina besvär...Idag har jag köpt Voltaren-tabletter + fått Ormsalva av mamma, så nu hoppas jag att det lindras lite...

KRAM, Jenny

<3

synne sa...

Hej igen.
Glömde ju att säga att jag länkat.

En liten undran..
När man kommenterat hos dig och vill gå dit igen för att se eller kommentera igen.På samma inlägg alltså.
Så kommer man inte dit. Du får gå till inlägget under. Som nu.
När jag sänt den här kommentaren så kommer jag inte in på den här kommentarsidan igen.

Hoppas du förstod något av det där svamlet...
Kramen Synne.

Living next to me sa...

hei
JEg kommer akuratt fra Beijing som vi kaller byen, og jeg er nesten ikke sikker på om vi har vært på samme sted, Byen er jo ren mot resten av Kina , og vist er den moderne men det er mye sjarm igjen om en titter. OG mye god mat , selv om jeg fikk både esel og og grisetryne . MEN møkkete i ansiktet ble en i nord Kina hvor sola aldri kom helt igjenom smogen og ordet klimakrise fikk mening.
Og etter 2 opphold i Kina håper jeg det blir flere .
HA en god helg og god retur om du kommer tilbake noengang
Klem fra Norge . .