måndag 28 september 2009

Reseberättelsen fortsätter...



Jag vill börja med att tacka för alla fina grattishälsningar! :-) Hoppas att ni alla haft en bra helg! Själv har jag blivit firad i flera dagar och det är inte slut än, i morgon kommer ett gäng från mitt förra jobb och grattar i efterskott. Det är fantastiskt egentligen, man fyller år och får fina presenter och vackra blommor fast man egentligen inte gjort någonting.... men härligt är det! :-)

Här fortsätter reseberättelsen:

Vi hade tagit med oss några broschyrer från turistinformationen och i en av dem läste vi om ett stort nyöppnat akvarium som tydligen skulle vara väl värt ett besök (enligt broschyren är det till och med världens största med sina 60.000 kvadratmeter). Sagt och gjort, nästa förmiddag promenerade vi till KL Convention Centre där akvariet "Aquaria" är beläget. Vi fick köa länge för att komma in och hela dagen fick vi trängas bland turister och skolklasser (önskar att jag hade gått i skola i KL ;-), men det var värt det!

När vi till sist löst biljetter bar det av "neråt" och snart befann vi oss i en makalöst underbar undervattensvärld. Akvariet består av 19 stora tankar, utöver alla mindre akvarier, och i dem finns ca 5000 arter, allt från vithajar och stingrockor till den stora arapaiman som är den största sötvattensfisken i världen. Den var ENORMT STOR! Det fanns också otroligt söta små clownfiskar och egentligen varenda liten fisk man kan hitta i en djuraffär. Både H och jag hade akvarium som unga så rätt var det var ropade vi till varandra: En sån där har jag haft!!! :-) Man lärde sig också en hel del olika arter då det fanns så mycket information överallt, såväl interaktiv som information på tavlor och liknande.



Det klart häftigaste med Aquaria var undervattenstunneln där man sakta åkte fram på ett 90 meter långt rullband. Plötsligt kunde en vithaj glida förbi eller en gigantisk jättesköldpadda. Allt som skilde oss åt var ett tunt plexiglas... det var en häftig känsla!!! Det var som det ultimata dyket, bara det att vi inte var i vattnet då ;-).

När vi hade åkt genom tunneln och strosat runt lite sa jag till H att jag ville åka en gång till. Vi började skratta, för jag lät nog som ett barn: "Jag vill åka en GÅNG TIIILLLL!" :-) Fast H ville också se allt igen, så det blev ännu en "åktur" på det magiska rullbandet. Det kändes som att jag helt enkelt inte kunde få nog av den här fantastiska världen man har skapat, så jag föreslog att vi kunde gå runt och titta på allt igen och sedan kanske åka genom tunneln en sista gång innan vi gick hem. Då tittade H lite konstigt på mig och sa att jag gärna fick göra det, men för hans egen del så var han nöjd.... hmm ;-).

Allt roligt har ett slut och till sist var även jag tvungen att slita mig från havets hemligheter. I broschyren hade vi också läst om ett gammalt tullhus som nu inhyste allsköns butiker och marknader och vi styrde kosan ditåt. Inte visste vi att vi innan dagens slut skulle vara på jakt efter någon som kallades "Medical China"...

To be continued...

Kramar

Beatrice

6 kommentarer:

Viola sa...

Vilka underbara bilder...härligt att du blivit rejält firad...) ha en bra dag, kram

Bea sa...

Vilken berättare du är, beskriver upplevelserna så medryckande och inlevelsefullt!
Härligt blåa undervattensbilder.
Kram /Bea

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

STORT GRATTIS I EFTERSKOTT!!!!
Bra att du blivit ordentligt firad!!

Tack goa rara Bea för den värmande ord...skönt att veta man har bloggisar som bryr sig!!!
Bloggisar som DU!!!!
STOR KRAM TILL DIG!!

Ha det nu gott...underbara bilder!!!!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Kan förstå att du ville åka flera ggr, och gå runt där måste vara jättehäftigt. Så nära..bra foton också. Härligt att du hade en bra födelsedag/dagar.
Ha nu en fin höstdag
Kramar
AnnaMaria

Viveka i Bläckhornet sa...

Ojj vilka upplevelser du varit med om. Så häftigt att befinna sig där mitt i men ändå "inte".

Kram Viveka

Pixi sa...

Ohh älskar dina bildetr !!Så vackert!=)