onsdag 16 september 2009

Koh Poda



Nästa morgon sken solen utan att tveka och efter frukost fick vi återigen skjuts ner till stan. Väl nere på stranden trängdes vi med de andra svenskarna för att köpa biljett ut till någon av öarna och det gällde att vara på hugget. Det kändes lite konstigt måste jag säga, på Bali var allting så lugnt och harmoniskt och vi mötte inga svenskar alls, men här trängdes vi bland tusentals svenskar och varenda försäljare kunde tala.... svenska.... hmmm....

Valet föll på Koh Poda och vi delade båt med tre unga svenska par. När vi kom fram till ön bestämde vi med dem på ett ungefär när vi skulle åka tillbaka och att vi skulle höras under dagen. H och jag gick SÅ LÅNGT BORT vi kunde från alla turister och för ett litet tag var vi relativt ensamma. Men... snart kom det fler båtar och fler turister som slog sig ner nära och jättenära oss. Suck!

Vi bestämde oss för att gå en liten promenad och vi valde då att gå längs den strandremsa som var mest svårframkomlig. Vi hade tur, för de andra som provade att ta sig fram där vände ganska snabbt då man var tvungen att klättra över stora rötter och gå i vattnet. Hihi... det innebar att vi kunde strosa längs den vackra stranden alldeles ensamma! Nu undrar ni säkert om vi inte alls tycker om andra människor, men så är det inte ;-). Jag tycker bara inte om att trängas med totala främlingar när jag ligger och solar.



Vi hade riktigt tur med vädret den här dagen och det var varmt och skönt. Jag blev lite hungrig (eller verkligen JÄTTEHUNGRIG) efter en hel dag med bara vatten så med stor tveksamhet köpte jag en banan. Jag vågade nästan inte äta den, men det gick faktiskt bra. Inte ett endaste litet bubbel hördes från magen!

Framåt eftermiddagen kändes det som att vi fått tillräckligt med sol och vi letade upp de andra, vilket inte var helt lätt! De hade nog gärna stannat längre, men jag tyckte att de borde åka tillbaka, jag (det sa jag inte till dem) för några av dem hade börjat bränna sig rejält och man ska ju vara försiktig i solen... ;-).

Senare på kvällen efter ännu en underbar middag (som märkligt nog inte kom ut igen lika snabbt) fick vi för oss att kolla mailen. Innan vi ens hann så långs sms:ade min lillebror och frågade vart i Thailand vi var. Han skrev att det var strejk på flygplatsen i Bangkok och att turister suttit där i flera dagar utan att kunna lämna landet. Ojdå... vi som levt som i Edens lustgård i några dagar hade totalt missat det! Visst hade vi sett på nyheterna att det var oroligheter i Bangkok men uppfattade inte att läget var så allvarligt, utan tänkte att vi skulle flyga från Krabi och att det inte gällde oss. Vi skyndade oss att klicka oss in på AirAsias hemsida för att att köpa flygbiljetter från Krabi till Kuala Lumpur... "slutsålt", "slutsålt", "slutsålt"... det fanns inte en biljett att uppbringa! Vi provade då att hitta en biljett från Phuket i stället, men det var samma där. Det vände sig lite i magen, men av oro den här gången.

Hur skulle vi ta oss från Thailand...?

To be continued...

Kramar
Beatrice

17 kommentarer:

Nyanser av vitt sa...

Tack. Javisst är de söta.
Oj nu måste jag ju verkligen komma in till dig och läsa den spännande fortsättningen. Kul upplägg du gör .
Sköt om dig.
Kramis

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj! Det här är ju som de värsta thriller! Kul att läsa om e r resa i Thailand!
Kram
Marie

Viola sa...

Vad spännande...härlig reseskildring och bilderna så vackra..den översta med de turkosa färgerna mot det grå...så vacker, ha en fin dag i det fina vädret , kramen

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag håller med Marie, det här var spännande. Jag läser och njuter av fina bilder.
Kramis
AnnaMaria

Lilla huset på prärien sa...

Gud så härligt det ser ut! Helt fantastiskt :) Hoppas att jag får möjlighet att åka dit någon gång. Ja hela Thailand lockar faktiskt...

Kram Jenny

idémakeriet sa...

Tack för din gulliga kommentar.
Ja visst är det underbart att få barn. Längtar så mycket, nu börjar jag räknar i dagar i stället av veckor.
Vad härligt det ser ut där på ön, ni måste haft det fantastiskt där, så fina foto från er resan du visar.
Sköt om dig.
Kram Gerda

EN INREDOHOLIC sa...

Jag väntar på fortsättningen :))

Underbara bilder.
KRAM
Jannice

Anna sa...

Heeeej Bea!

Åh jag kommer ihåg dig med din fina utlandsberättelser! Tack så mkt för påhälsningen! Vad roligt...ditt inlägg handlar ju precis om de öar jag besökte för lite ett år sedan i Thailand!! Åh vår favoritö var poda och där träffa vi även Nemo o hans lilla familj när vi snorkla!! Hong island var oxå vackert men lite läskigt med det som lämnats kvar av tsunamin dock vackert på sitt sätt och viktigt att bevara. Nja jo jag har nog slutat blogga...jag gjorde det som mest när jag var arbetslös förstår du o nu har jag jobb sedan länge och väntar högre ansvar mot hösten....men jag vill ju blogga. Fast jag vet inte vad jag ska visa elr skriva om längre :/ Hemskt va? Men ibland så dyker ngt säkert upp så vi får hoppas du inte missar det då ;)

Tusen kramar Anna

Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jema Rose sa...

Vilka fantastiskt vackra bilder..!

: )

KRAM, Jenny

<3

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Oj jag läser med uppspärrade ögon! Ska bli spännande att följa fortsättningen!

Kram Anita

Bea sa...

Viken fin reseskildring och underhållande läsning!
Härligt att få miljö-ombyte, nu när hösten knackar på här uppe i vår kalla nord.
Ljuvliga havsbilder!
Hoppas du har en angenäm fortsättning på semestern!/ Bea

Anneli sa...

Oj det här inlägget hade jag missat att läsa...
härligt.
Tack Beatrice det känns som att du tänker på mig och jag tror nästan att du var med mig till Zetas igår.
Det kändes som att jag hade några få goa vänner med mig hela dagen igår, fast jag var helt ensam.
En härlig känsla.
Jo det är bättre nu men långt ifrån bra, gråter som en ja jag vet inte vad med jämna mellanrum.
Det är ju så mycket som påminner om henne så ibland gråter jag för att det är ett så fint minne som poppar upp i skallen.
Det var så skönt igår att göra något riktigt kul som skingrade tankarna ett bra tag.
Ha en skön helg Marie:)

Och jo jag ler faktiskt ibland som tex just nu.

Marie//Tekla Maräng sa...

Hej Beatrice!
Min dotter var tycligen inloggad på goggle som anneli men det var jag som skrev.
Kramar :)

Nordingården sa...

Å vilka underbara bilder!!! Man börjar onekligen att längta efter bad , sol och värme....

Jag var i Härnösand häromveckan och fotade lite, kanske kommer på bloggen framöver: )

Mari

Hemma på Landet sa...

Härligt säger jag bara.:-)Kramis

Nostalgi sa...

Jättefina bilder från Thailand du visar, vilket paradis!
Ha en fin dag!