söndag 13 september 2009

Hong Island



Den tredje dagen i Thailand bestämde vi oss för att åka ut till en ny ö och valet föll på Hong Island. För bara ca tio år sedan var ön i stort sett orörd och man kunde tillbringa en dag där nästan helt ensam, men vi gjorde oss inga större förhoppningar om att det skulle vara så nu. Men hoppas kan man allid! Vi åkte helt ensamma (otroligt, men härligt!) i en longtail-båt rakt ut på havet. Ön ligger ca 45 minuter bort från Krabi och det var underbart att vara ute på öppet hav, känna havsvindarna i håret och stänk från vattnet på armarna. Solen kikade fram igen och jag NJÖT verkligen av livet.

Efter bara ca en kvart till havs lade båtmotorn av och vi guppade på vågorna utan att ta oss åt något väderstreck. Killen som körde båten kunde ingen engelska, så vi fick inte klart för oss vad som var problemet, bara att han behövde något slags verktyg som han inte hade. Som tur var behövde vi inte vänta särskilt länge förrän en annan båt dök upp och de lånade glatt ut det verktyg vi behövde för att få igång motorn igen.

Strax före ön, svängde vi av och åkte in i en slags lagun. Vi flöt sakta fram på det grönfärgade vattnet och jag fick nästan lust att stanna där för det var såå vackert :-). Vi tog flera kort men inget av dem blev speciellt bra... tyvärr!

När vi skymtade Hong Island såg vi en ofattbart vit strand, en natur som tagen ur en film och.... mängder av turister!!! Blää... :-). Vi lyckade i alla fall hitta en liten strandplätt där vi kunde ligga något sånär i fred. Jag tog fram boken och fortsatte att läsa, medan H dök i vattnet. Det är mycket långgrunt kring Hong Island så många barn plaskade och simmade runt och det var även några par som snorklade.


Då kom regnet... det började med ett lätt duggregn, men jag var ändå tvungen att lägga undan boken så den inte blev förstörd. Efter bara en liten stund kom SKYFALLET. Det var som att himlen öppnade sig och grät över alla turister som kommit och skräpat ner och förstört den vackra naturen. Alla slet ihop sina saker och sprang till det hus som inhyste toaletterna för att söka skydd. Där stod vi länge, länge och trängdes med varandra...
... när det lugnat sig lite bestämde vi (och de flesta andra) oss för att åka tillbaka. Sanden var genomvåt, handdukarna gick att vrida ur och det kändes liksom inte lika mysigt att sitta på dem längre. Vi hade tur, det regnade ingenting på tillbakavägen och trots att det var lite mulet kunde jag njuta lika mycket av den båtfärden.
På kvällen fick vi skjuts ner till "stan" (det ingick gratis skjuts till stan från resortet) och hittade en mysig restaurang där vi slog oss ner. Jag fullkomligen älskar thai-mat och trots att magsjukan vi fick på Bali inte hade gått över, hade jag bestämt mig för att ändå äta god thai-mat VARJE DAG och verkligen NJUTA av den. Sedan fick det gå som det ville, vilket det också gjorde ;-).
Jag beställde in en härlig röd curry med kyckling och njöööt av varje tugga, men vi hade väl knappt hunnit betala förrän jag fick lämna allt och springa till toaletten!!! Hmm... men efter några Imodium kändes det lite bättre ;-). Magen höll sig i schack så länge jag inte åt något, därför hade jag bara med mig vatten ut på öarna, men när det blev kväll var jag av förståeliga skäl verkligen jättehungrig och sedan var allt i full gång igen.
Vi bestämde oss för att göra ett nytt försök att hitta en något så när orörd ö dagen efter och hoppades också på bättre väder....
To be continued...
Ha en fortsatt fin söndag! :-)
Kramar
Beatrice

7 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Det är så mysigt att läsa det du beskriver.
Tack snälla för värmande hälsningar hos mig jag har verkligen behövt dom.
Kramar Marie:)

Viola sa...

Vilken underbar resa nu jag fick tack vare dig, underbara bilder och en härlig text...) hoppas helgen varit bra, kram

-Mia- sa...

Ååå, så nydelige bilder! Man kan virkelig drømme seg bort her.. :-) Ha en fin søndag fortsatt! :-) Klem-Mia

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Härligt att läsa om din Thailands resa! älskar Thailand!! var där -03 hoppas vi kan åka tillbaks nån gång..barnen stormtrivdes, såå mycket härliga upplevelser!

~~KRAM ♥ MILLAN~~
ha en ny fin vecka!!

Viveka i Bläckhornet sa...

Har aldrig varit i thailand någongång men vill gärna...
Dottern har varit där med sin pojkväns familj och tyckte det var paradiset.

Angående slagbordet så vet jag att han kommer att tycka det blir bra. Men tyvärr tycker han också att det är för dyrt:( men än har jag inte gett upp.

Kram Viveka

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vad bra du skriver, det känns som man är med dig där på havet och stranden. Och dina foton gör att man börjar längta dit. Nu är jag väldans flygrädd så det blir nog bara en dröm. Men jag tänker inte missa fortsättningen..
Ha det gott
Goa kramen
AnnaMaria

Nyanser av vitt sa...

Hejsan,
Kul att du vill vara med i min utlottning.
Vilka vackra bilder. Spännande att få följa med på fortsättningen...
Kramis