måndag 24 augusti 2009

Semester vid Stora Sjöfallet

Förrförra veckan bar det av norrut igen (för vilken gång i ordningen den här sommaren vet jag inte riktigt). Vi hade bestämt oss för att tillbringa en vecka med paddling, fiske och vandring kring Sorkojaure, då H hade fått ett hett fisketips, eller närmare bestämt, ett attans glödhett tips om var man kunde få riktigt stor röding ;-).

Vi körde först i ungefär tio timmar tills vi kom till Ritsem vid Suorvamagasinet - en stor konstgjord sjö som egentligen är ett jättemagasin som kom till under vattenkraftsepoken. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta, det är rent ut sagt en gigantisk vattenfylld grusgrop mitt i vår vackra fjällvärld! Hmm. Nåväl, efter att ha kommit fram till Ritsem, packade vi kanoten proppfull och paddlade sedan ut i natten.

Efter ca två timmars paddling till ljudet av Mollies snarkningar i den annars tysta augustinatten, slog vi läger och sov några timmar innan vi fortsatte nästa morgon. Solen sken och det var underbart väder för att paddla, men, otränad som man är så började det värka rejält i min vänstra arm efter ytterligare några timmars paddling. Jag frågade H hur långt vi egentligen skulle paddla och han sa då att första etappen BARA var 1,2 mil. Det visade sig senare att det nästan var 2 mil, men han ville väl inte skrämma upp mig alltför mycket... ;-).

De sista kilometrarna hade jag sån fruktansvärd värk i armen och även i händerna, så stackars H fick paddla den sista biten själv. När vi efter en del om och men kom längst upp i magasinet stapplade vi ur kanoten, lite lagom stela efter en lång dag i en hård kanot. Jag orkade inte ens bära min ryggsäck uppför slänten, utan H fick bära upp allt till den plats där vi bestämt oss för att slå läger. Det var skönt att få packa upp, äta en bit mat och lägga omkull sig en stund.

På kvällen tog vi en liten promenad upp längs "ån" där vi skulle fortsätta nästa dag för att komma upp till Sorkojaure. Det visade sig att ån började med ett stort vattenfall och vi gick i skogen längs det och undrade hur i herrans namn vi skulle ta oss förbi det. Eftersom det är stora klippblock överallt fanns det inte ens något bra ställe där vi kunde dra upp kanoten! H var fast besluten att i alla fall försöka, men senare på kvällen mötte vi en man från Luleå som berättade att det skulle bli totalt omöjligt att ta oss upp med en kanot. Efter vattenfallet var det tydligen bara fler vattenfall och forsar och i stort sett inga paddlingsbara sträckor alls.

H fick till sist ge upp drömmen om stor-rödingen (för den här gången i alla fall :-) och vi bestämde oss för att ändå stanna kvar där vi var och göra små dagsutflykter istället. Ur avkopplingssynpunkt var det hur mysigt som helst att somna och vakna till dånet av vattenfallet. För Mollie var det den ultimata semesterplatsen, för hon hade både egen strand och en jättestort område att springa helt fritt på och jaga strandpipare :-). Hon var så glad och nöjd hela veckan och älskade verkligen att sova i tält (och i H:s sovsäck :-).

En av dagarna vandrade vi en bra bit in i skogen för att ta oss till en sjö för att förhoppningsvis få några matfiskar. Det verkade inte finnas en enda liten sketen fisk i det sterila magasinet så vi var tvungna att försöka hitta fisk i någon sjö eller å istället.

Vi hade inte gått alltför långt förrän Mollie började skälla som besatt på något. Där, mitt i den djupaste skogen, satt en söt liten utterunge och tittade bekymrat på oss. Det var så konstigt att den fanns så långt från vatten! En stund senare skrämde Mollie upp en ripa och vips så hade hon en ripunge i munnen också. Hon såg så väldigt nöjd och belåten ut, men H läxade upp henne rejält. Bara för att man är jakthund kan man ju inte jaga varenda djur man ser... :-).

Efter många timmars vandring kom vi fram till sjön, men samtidigt som vi kom fram, kom regnet. Men... den mörka lilla sjön visade sig innehålla precis hur många små mörka öringar som helst. Jag skojar inte, men H fick hugg på i stort sett varenda kast! Det har jag aldrig varit med om i hela mitt liv, och knappt han heller. Det gjorde det hela rätt roligt och vi fick oss alltså några matfiskar.

Till middag blev det sashimi på öring (H hade packat med både Kikkoman-soja och wasabi) och på resten av fisken gjorde vi gryta av grädde, viltfond, kryddor och rårörda lingon och så kokt potatis till. Mmmmmm! :-)

Fler bilder kommer i nästa inlägg! :-)