fredag 20 mars 2009

Phra Nang och award



Båten gjorde en stor lov, bort från ön med den vackra stranden! "Där spelade man in The Beach", sa någon längre bak i båten. Just därför ville jag ju så gärna åka dit! Nåja, jag tänkte som så att vi alltid kunde åka dit någon annan dag i stället. Nu verkade båten ha ställt in kursen och vi skymtade ännu en ö med lång vacker strand. När vi närmade oss stranden insåg jag till fullo att det var MÅÅÅNGA fler än vi som hade rest till Thailand... :-).

Ett tiotal longtail-båtar guppade i strandbrynet och stranden var full av människor som solade eller bara njöt av livet. Hmm. Jag som i min enfald trott att vi kanske skulle få några kvadratmeter för oss själva! Vi slog oss ner, bredde ut våra badlakan och tog fram de böcker vi hade med oss för dagen. Jag hade med mig en hel del litteratur på resan, men just den här dagen hade jag börjat på en roman jag fick av yngste sonen på min födelsedag. Egentligen är det inte riktigt min typ av bok (Deception Point av Dan Brown), men eftersom jag fått den av honom ville jag såklart läsa den. Dessutom visste jag att han senare skulle förhöra mig noggrant om handling och karaktärer för att kontrollera att jag verkligen läst den ;-). Trots stekande sol och len sand, förflyttades jag snart i tanken till Norra Ishavet, bland utomjordiska fossilfynd i isen och livsfarliga glaciärer där det utspelades en kamp på liv och död...

... jag var helt och totalt försjunken i denna "pojkboksaction", när någon plötsligt knackade mig på axeln. "Massage?" frågade en ung kvinna. "Nej, tack", svarade jag och trodde att det hela var överstökat. Åter var jag vid Norra Ishavet där Delta 1 och Delta 2 jagade fram över isen, när samma kvinna knackade mig på axeln igen: "Massage?" Men... jag hade ju redan sagt nej! Jag svarade återigen "nej, tack", men hon bara fortsatte. Ungefär var femte minut kom hon och knackade på mig och till sist fick jag nog. Jag frågade henne hur många gånger jag egentligen skulle behöva säga NEJ? Jag ville INTE ha massage...

... när sedan stranden blev invaderad av ytterligare flera båtlaster människor, började det kännas lite jobbigt. Hela tiden kom det nya båtar och vi var snart totalt omringade av andra svenskar. Till vänster om mig slog sig en familj ner, som bestod av en mormor, morfar, mamma, pappa, samt barn och barnbarn i alla åldrar. De lade sig så tätt intill oss så deras handdukar nästan överlappade våra... då bestämde H och jag oss för att ta en promenad...

Vi följde stranden som fortsatte runt en krök, och vad skådade vi där! Ännu fler människor, hur nu det kunde vara möjligt. Vi fortsatte i alla fall att gå och det kändes underbart att gå barfota i strandbrynet. Om man blundade och höll för öronen kunde man låtsas att man var ensam på en paradisö ;-). Jag kom på en helknasig idé att jag skulle fota H:s fotspår i sanden, men det fungerade inte så värstans bra :-). Tanken var god, men resultatet sämre (ni kan se mitt försök i högerspalten). Vi kom till sist fram till en grotta där man hade offrat för en önskan om större fruktsamhet, och där fanns hundratals fallos-symboler i alla storlekar, samt orkidéer och resterna av stearinljus. Lite märkligt var det allt ;-).

Det fanns en liten restaurang vid stranden och vi slog oss ner på verandan och fikade lite. Hur man kan bli kaffesugen i trettio graders värme övergår mitt förstånd, man det blir jag alltid :-). Nu var den stora frågan... hur skulle vi finna en ö där vi inte behövde trängas bland tusen andra människor...?

To be continued...



Det här söta priset fick jag häromdagen av Katinka med bloggen Presentabel och den gjorde mig jätteglad! Det var en sån där dag när man kommer hem från jobbet och undrar varför man jobbar när ändå ingenting känns roligt med jobbet, varför solen aldrig tittar fram o.s.v. Priset fick mig att komma på andra tankar :-). Den här gången skickar jag priset vidare till

Lallis, Marie, Jenny, Stina och Jenny.

I nästa inlägg fortsätter prisutdelningen, Oscars-galan kommer att blekna vid jämförelse... :-).

Många kramar
Beatrice

26 kommentarer:

Jenny sa...

Nämen!!! SÖTA!! :) TACK snälla, vad glad jag blir!! :) Ha en riktigt härlig helg! Stor KRAM till dig!

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Hemma på Landet sa...

Nämen Tack goaste och sötaste!

Du skriver så mysigt du. Mycket folk är jobbigt, tycker jag. Nog vill man väl ha LITE plats på stranden i alla fall.:-) Kram

synne sa...

Åh så härligt.
Nu har jag varit på en varm och skön solsemester. Det var precis det jag behövde.
Sliter med ond nacke och värme ska vara bra säger dom.
Du berättar så man känner faktiskt sanden mellan tårna. Hör sorlet av alla människor och kan känna doften av det blåa klara vattnet....
Jag väntar nu med spänning på fortsättningen....

Njut av fredagen nu.
Kram synne.

Mamma C sa...

Trist när man ska behöva trängas med en massa andra människor. Men ändå så låter det så himla skönt med värme och sol.
Ha en bra helg
Kram Mamma C

Gårdsromantik sa...

Hej Beatrice!

Så härligt med dina bilder - jag riktigt känner solvärmen!

Åh vad jag vill utomlands och vandra längs havet.

Vilken otur med vovven - hoppas det löser sig ändå.

Nuhar jag öppnat en riktig webbutik

www.gardsromantik.se

Kika gärna in och säg vad du tycker!

Kram Maud

Elin sa...

Åh vad härligt det låter...
Fask kanske inte så kul med att trängas tillsammans med andra...

Spännande läsning och väntar på en lika spännande fortsättning...

Många kramar
Elin

-Mia- sa...

Nydelige bilder igjen! Får så lyst til å reise på tur!! Ha en fin lørdag! Klem-Mia

Katinka sa...

Visst kan det vara en besvikelse när man så mycket längtar efter just den där öde platsen och man stöter på så mycket folk där. Känner igen det. När jag var i Indien letade jag också efter öde stränder och i Goa och Kerala är det svårt att finna nuförtiden. På östkusten, i Orissa, däremot fann jag milslånga sandstränder och glittrande ljummet hav som var helt folktomt. Underbart var det!

Och priset förtjänade du verkligen!

Marie//Tekla Maräng sa...

Måste börja med att vilken snyggt banner du har.
Tack snälla, har inte riktigt orden men jag blir varm och glad.
Trevlig helg
Kram Marie:)

LillaFlisan sa...

Vilken resa ni var på!!

En riktigt livsresa!!

Härliga bilder och grattis till award!

Kram

flisan

Jema Rose sa...

TACK snälla du, jag tar tacksamt emot den och känner mig hedrad, men visar dock inte längre awarder på bloggen...

Fortsatt trevlig helg!

KRAM, Jenny

<3

Hemma på Landet sa...

Jaa...man skulle vara i ett varmt land under hela vinterhalvåret.:-) Kramis

Katinka sa...

Ja, men visst är det skönt att inte bli nådd ibland. Jag "glömmer" ofta min telefon hemma av just den anledning. Så jobbigt att konstant vara tillgänglig tycker jag också! Ha en bra måndag nu. Hur går det förresten på ditt jobb med den där eleven du berättade om?

synne sa...

Hej på er.
Så kul att sonen fick nytta av mitt inlägg. Ska försöka göra flera historieinlägg så småningom.
Ha det så gott i vårsolen.
Kram Synne.

Viveka i Bläckhornet sa...

Vilken härlig berättelse du bjuder på. Skulle GÄRNA vilja komma dit nån gång.
Tack snälla för omtanken inne hos mig. Är nyss hemkommen med en nyopererad fot. Skadan är allvarligare än de först trodde. Foten är av på tre ställen.Dessutom hade jag oturen att dra på mig en förkylning med feber kvällen innan jag åkte hem.Så jag mår väl inte bäst just nu...

Önskar dig en fin dag

Viveka

Katinka sa...

Det låter verkligen inte bra Beatrice! Får du fortfarande ingen hjälp med honom heller? Han verkar läskig ju...

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Man tycker ju att stranden borde räcka till alla, utan att man ska behöva ligga på varandra...
Härligt att läsa om ditt äventyr!
Kram
Marie

Katinka sa...

Ditt kvällsfika låter också underbart och jag mår fortfarande bra konstigt nog trots räkutsvävningarna igår. Hoppas allt är bra med dig vännen!

Elin sa...

Önskar dig en underbar helg...

Många varma kramar
Elin

Lallis - liv och leverne sa...

Du är ju helt underbart go, vännen!
Tack!!
Stor kram från mig till dig.

Katinka sa...

Hej vännen, vart har du tagit vägen?
Glad Påsk på dig dessutom!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

En Glad Påsk önskar jag dig!
Kram
Marie

Lallis - liv och leverne sa...

En riktigt fin Påsk önskar jag dig.
Kram Lallis

Marie//Tekla Maräng sa...

Tittar in för att önska dig en riktigt GLAD PÅSK:O)

synne sa...

Hej igen.
Länge sen nu.
Hoppas du haft en bra och skön påsk.
Kram Synne.

Lallis - liv och leverne sa...

Hoppas att allt är bra med dig, gumman.
Kram Lallis