söndag 8 mars 2009

Kuta Beach och Bali Belly...



Dagen efter utflykten till Ubud bytte vi hotell igen. Ni undrar nog om vi var riktigt kloka, men varför vi bytte hotell hela tiden berodde på att vi inte bokat innan vi åkte, därför var det riktigt svårt att få tag på bra boende till bra pris. Men hotellen låg alldeles bredvid varandra så det var inte speciellt jobbigt att gå mellan dem.

Hotellet vi bytte till hette Kinds Villa Bintang och såg väldigt fint ut från utsidan, på insidan var det däremot inte riktigt lika fint, men helt OK. Frukostbordet var fattigt värre, men det värsta var att efter bara några timmar efter frukosten började det kurra oroväckande i våra magar. Plötsligt fick H rusa till toaletten och inte bara en gång, utan två, tre, fyra, fem...

Vi pratade lite med en av servitörerna och det kom då fram att på det här hotellet använde de KRANVATTEN till t.ex. is, juice, te och även i maten. Vi blev chockade när vi fick veta det, för på de andra hotellen använde de vatten på flaska till liknande saker och vi var hela tiden JÄTTEFÖRSIKTIGA för att slippa råka ut för den ökända sjukan "Bali Belly"...

Vi blev lite sura (i alla fall inombords) och efter att ha avlöst varandra på toaletten under ett antal timmar, föreslog H att vi skulle packa ihop och flytta till Kuta Beach istället. Sagt och gjort, när kvällen kom packade vi ihop våra pinaler och hoppade sedan in i en taxi.

Kuta Beach är den ort på Bali dit många yngre back-packers och surfare söker sig. Det innebär också att det är mycket mer hålligång där än på andra turistorter och hålligånget var anledningen till att vi till en början valde bort Kuta Beach. Nu tänkte vi som så att det kunde ju vara roligt med lite puls också, dessutom kunde det vara roligt att se alla surfare in action!



När taxin stannade utanför hotellet kändes det som att jag ville kräkas igen. Inte för att jag var magsjuk, utan för att hotellet såg så sunkigt ut! Sunkigheten var inte mindre inne på rummet, utan snarare värre. Bläää... vi försökte trösta varandra med att vi ändå inte skulle vara på rummet så mycket. Hmm... det var bara det att förutom att det var smutsigt och trasigt överallt, var det dessutom stora hål runt fönstren och dörrarna där diverse spindlar och myggor tog sig in utan problem. Blää igen...

Nåja, vi strosade ner till stranden och satte oss ner för att titta på surfarna. Konstigt nog lyste både de och solen med sin frånvaro (se bilden överst). Där satt vi i sanden och undrade vart de tagit vägen... var inte det här ett surfparadis? :-) Det fanns i alla fall en hel del butiker och stora köpcenter att titta i, många hade någonting med surfing att göra och alla stora surfmärken fanns representerade, de flesta med egna Bali-kollektioner. Yngste sonen skulle ha dreglat tills han blev uttorkad om han hade varit med oss... ;-).

Längs strandpromenaden satt varje kväll tre tiggare, det var två mycket gamla damer och en man i femtioårsåldern. H kan inte gå förbi en tiggare utan att börja leta mynt i fickorna och även på Bali skramlade han ihop några kronor som han gav damerna, dock inte mannen. Eftersom vi vid ett flertal tillfällen såg att mannen tog en "tiggeripaus" och gick bakom knuten för att röka, tyckte speciellt H att han inte verkade behöva några allmosor. Så varje gång vi passerade dem, gick H förbi mannen men stannade och gav kvinnorna några kronor var. När det här hade hänt ett flertal gånger, började de gamla damerna att skratta så fort de fick syn på oss (för de visste att de skulle få pengar men inte mannen) och det gjorde att vi också började tokskratta! Egentligen var det en helsjuk situation - två människor som behöver tigga för att överleva möter två människor från väst som har rest på semester till andra sidan jordklotet och alla fyra har roligt tillsammans på en smutsig strandpromenad. Det var verkligen härligt att skratta tillsammans med två främlingar, trots att det egentligen var en sorglig situation! :-)

Trots våra bubbliga magar, hade vi det ändå rätt (mycket) bra. Efter att ha besökt stranden, tog vi en kaffe på Starbucks på dagarna och åt middag på Hard Rock Café på kvällarna. Inte så balinesiskt, men ändå :-). Det blev en del shopping och så hittade vi världens mysigaste spa!!! Dit gick vi två kvällar på raken och fick vår sedvanliga fotmassage :-). Jag unnade mig en pedikyr också och hade sedan världens finaste ljusrosa tånaglar som höll sig rosa resten av semestern!

Då kom skyfallet... regnperioden hade anlänt och det gick nästan inte att vara utomhus. H tittade på mig och sa: "Du... vi drar till Thailand istället!" :-) Och sagt och gjort, med väldig hast bokade vi biljetter på nätet och begav oss till flygplatsen...

To be continued...

Många kramar
Beatrice

18 kommentarer:

Mamma C sa...

Inte det roligaste att bli magsjuk på semestern. Ska bli spännande att höra om Thailand.
Kram Mamma C

Jema Rose sa...

Tack snälla du för din kommentar!

: )

Jag brukar hitta de bästa inspirations-bilderna av ren slump faktiskt, när jag letar bilder på Google...

KRAM, Jenny

<3

Lallis - liv och leverne sa...

Det här älskar jag!
Åh så kul att läsa:)
Inte att ni blev magsjuka såklart.
Men upplevelsen.
kram Lallis

Katinka sa...

Åhh, vad kul att läsa din härliga reseberättelse!
Jag och Sambo råkade också ut för Dehli belly i Indien båda gångerna vi var där. Första året klarade jag mig dock undan nästan utan några magkänningar, medan Sambo blev riktigt matförgiftad 3-4 ggr med feber och allt.
Efter det var jag lite stursk andra omgången av Indien och sa att jag nog inte påverkas av bakterierna där. Sambo klarade sig då relativt bra och jag kom hem med amöba.
Sånt är livet!

Lilla Blanka sa...

Hej!

1 m höga snödrivor...? Oj det har vi nog aldrig haft..(nja, om man inte skrapat ihop all snö på tomten och lagt i en hög då förstås..hihi)

Nä nu är gräset grönt, kvistarna har fått blad, vårblommor blommar och det känns som vår.

Kul och spännande med reseberättelsen!

Kram
Mia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Du skriver så bra! Det känns nästan som jag varit där...
Kul med tiggardamerna...
Kram
Marie

LillaFlisan sa...

Stackare, magsjuka är hemskt att få hemma i sitt eget hem än värre på ett hotellrum på andra sidan jorden....

Men ni han ändå uppleva så mycket härligt!

Kram


Flisan

P.s. Yngste sonen skulle ha dreglat tills han blev uttorkad om han hade varit med oss... ;-).

hahahaha!!

Jonas sa...

HEJ!
Ska läsa igenom din blogg mer noga lite senare, men jag måste erkänna att jag blir sugen att ta med familjen på en lång semetsr utomlands.
Jag vill tacka dig för ditt inlägg, TACK!!! Tack för att du tog dig tid att skriva dina synpundkter, och TACK för de gav liksom verktyg, ord på problematiken. Saker som man liksom på något sätt kände innan.
Jag har skrivit en liten fortsättning.
Jag önskar dig och din familj en bra dag.

-Mia- sa...

Spennende å følge med reisebrevene dine! Ha en fin kveld! Klem-Mia

Katinka sa...

Jodå, är allt aningens trött just nu och på väg i säng. Jag får väl dementera dementin då....
Kram på dig!

milly Garden sa...

Aj då! ingen höjdare att bli magsjuk på semstern. Men så härliga bilder och underbara platser du besökt!!! Åh va sugen jag blir på en solsemester!


Kram Marina

Viola sa...

Dålig mage på semestern är ju ingen höjdare, en gån blev mannen inlagd på sjukhus i Spanien så blev ofrivilligt kvar en vecka, åkt på en svår matförgiftning utav skaldjur...så kan dåt gå och din härliga reseberättelse forstätter väl får jag hoppas, det är ett riktigt äventyr att läsa...hur går det på jobbet????Ha en bra dag, kram VIOLAN

Jenny sa...

Det är så härligt att få titta på dina resebilder! Det behövs verkligen nu i vinterrusket :) KRAM!!

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Hemma på Landet sa...

Magsjuka-blää. Men det ser mysigt ut.:-) Kramis

LillaFlisan sa...

Jag uttrycker mig verkligen som en kratta!!

Jag bara citerade din helt underbara mening! Den fick mig att fnissa rejält!!!

Så bra!!


Sorry, för att jag är så rörig!!


stor kram

Flisan

Jonas sa...

Hejsan IGEN!!
Jag vill åter tacka för inlägg.
Jag såg din kommentar i senaste inlägget, men du har inget att ursäkta för, tvärtom jag blir bara glad av de råd och tankar jag får och att du tar dig den tiden och energin att skriva för min skull, at hjälpa en okänd människa är beundransvärt och värt en stjärna helt klart.
Du gjorde helt rätt och alla tankar kring ämnet mottages tacksamt. Skriv på bara, jag läser med stor intresse och det du skriver är helt rätt, det är råd och tankar som jagvmkommer bäöra med mig. Att det blir mycket gör inget, tvärtom det är bara bra...
Du är mer än välkommen att kommenetra alltid.

Gårdsromantik sa...

Men vilken härligt planös tillvaro - ja kranvattnet hade jag gärna stått över.

Kram Maud

synne sa...

Nått skumt försigår här...
Kan inte kommentera längre på de tre sista inläggen. Kommentarfältet bara blev borta!
Spökar det här eller.....

Så sonen tror att Molly har rabies ja....
Hon är bara ivrig på att upptäcka världen ju...
Fint namn på en liten hundtjej föresten.
Men visst är de väl bedårande...
En kort stund eller så, innan de har rivit ut nästa blomkruka ute. Eller drar iväg men en stolsdyna. Eller rivern ner kläder från torkställningen...
Klems igen.
Synne.