onsdag 11 mars 2009

The Beach


Tidigt på morgonen lämnade vi Bali och jag hann slänga ett sista (längtande) öga på alla underbara stenstatyer som fanns på flygplatsen. Flygresan till Kuala Lumpur tog bara ca två timmar och vi behövde inte vänta länge där förrän Air Asia tog oss vidare till Krabi i Thailand. Jag tyckte att vi knappt hann lyfta förrän vi landade igen :-).
Det var med stor spänning och lite pirr i magen som jag klev in på flygplatsen i Krabi. Jag känner många som är vana Thailands-resenärer, men för mig var det första gången i det här välbesökta landet. Vi fick ansöka om visum direkt vid ankomsten och mannen i passkontrollen tittade strängt på mig ungefär som att jag var en alldeles särskilt syndig människa. Jag fick tydligen representera hela den svenska synden. Men både jag och H släpptes in till slut och om det var bra eller dåligt kan jag inte riktigt svara på ;-). Vi hade preliminärbokat en bungalow på Sunda resort en bit utanför centrum och vår vana trogen började vi ändå först att titta runt på lite andra alternativ, men insåg rätt snart att vi började bli trötta på att flytta hit och dit. Därför lät vi en buss köra oss till och sedan släppa av oss vid resortet.

Bungalowen var riktigt fin och jag tyckte om den från första stund. Den var alldeles nybyggd och där var otroligt rent och fräscht (speciellt i jämförelse med hotellen på Bali där man kunde hitta lite damm i hörnen ;-). Bungalowen hade också en stor täckt altan, vilket var tur, för vädret var inte riktigt med oss utan det spöregnade hela den första dagen. Trots skyfallet kunde vi ändå sitta på altanen och fika, småprata och titta på omgivningarna. Resortet var inte riktigt färdigbyggt, det spikades och målades där från morgon till kväll, men när det är klart tror jag att det kommer att bli hur mysigt som helst! Det jag tyckte allra bäst om med bungalowen var faktiskt badrummet. Hälften av taket i badrummet "saknades" och när man satt på toa var det under bar himmel! Det fanns inget tak över duschen heller så om det regnade, kunde man stå där och duscha i regnet likaväl som att sätta på kranen. Att det kunde komma in otrevliga djur slog mig som tur var aldrig och efter några dagar var jag inte ens rädd för de små ödlor som kilade efter badrumsväggarna.

Vi bestämde oss för att titta på TV en stund medan vi väntade ut regnet, men när vi låg där så somnade vi. Det var kanske inte så konstigt med tanke på att vi hade varit uppe tidigt och dessutom hunnit befinna oss i TRE länder på en dag (!). H den stackaren, vaknade sent på kvällen och kände sig hungrig, men jag min sömntuta vaknade inte alls trots att H hade försökt väcka mig tre gånger. Efter tredje försöket gav han upp!
Nästa morgon, efter att ha sovit i ca 15 timmar och sedan försiktigt petat i mig lite ris och druckit en kopp te var det dags... vi skulle ta en longtail-båt ut till någon av de vackra öarna. Nere i hamnen kryllade det av människor, framför allt av turister som trängdes för att haffa en båt. De flesta var svenskar och bara efter någon minut var det någon som uppmärksammade att vi också pratade svenska. Det kändes lite konstigt faktiskt... på Bali mötte vi inga svenskar :-). Vi bestämde oss för att åka till Phra Nang och ganska snart var det vår tur att vada ut i det akvamarinfärgade vattnet och kravla upp i båten. Vi lämnade stranden och kom ut på havet och när båten fick fart och de ljumma vindarna dansade runt mitt ansikte, kändes det som att vara på väg till paradiset :-). Vi passerade kända Railey Beach och efter inte alltför lång stund siktade vi ön... mitt i det underbart blågröna vattnet låg en sagoö med vit sand som mötte havet... strändernas strand - "The Beach"...
To be continued...
Kramis
Beatrice

20 kommentarer:

Katinka sa...

Oj, vad spännande! Väntar som alltid på fortsättningen! Har faktiskt aldrig varit i Thailand heller och borde kanske åka dit.

-Mia- sa...

Nydelig bilde! Kan drømme meg bort her.. Ha en fin kveld! Klem-Mia

Maria renoverar 1920-talshus sa...

Hej!
Men oj vilken spännande blogg. OCH vilken spännande resa!! Jag vill veta mer...så jag återkommer.
kram MARIA

Sjöboden sa...

JA The Beach är fint! Men så himla långrunt :)

Gillar bilden högst upp i din högermarginal. jag har hoppat från klipputsprånget man ser i bakgrunden!

Kram C

Gnistrande snö sa...

Åh vilke härlig bild!
När jag var förädlraledig med vårt första barn så passade vi på att stanna i Thailand flera månader, det var helt underbart. Längtar tillbaka när jag ser dina härliga bilder.

Tack för din gulliga kommentar inne hos mig!

Ha en fin fortsättning på veckan!

Kram
Katarina

Mamma C sa...

Jag har inte varit i Thailand. Men vi ska dit någon gång. Kanske när jag fyller 50. Härliga bilder.
Kram Mamma C

Jema Rose sa...

Vilken vacker plats..!

: )

TACK snälla du för din kommentar, blev så glad för den...

De där grannarna lät ju verkligen inte heller riktigt kloka som du hade..!

Många kramar från Jenny

<3

Elin sa...

Åh vilken spännande läsning... Väntar verkligen på fortsättningen... Så vackert som det verkar...

Önskar en trevlig fortsatt resa
Många kramar
Elin

Lallis - liv och leverne sa...

Mmmm..tack för deta goa goa du:)
Väntar på fortsättning. Ingen press alls där va;)
Stor kram

Katinka sa...

Tack Beatrice! Det värmer!

Jo, magsjukan går i min bekantskapskrets just nu verkar det som och man kan uppenbarligen få den flera ggr. Inte så illa med feber nu, men ut på min födelsedag kom jag inte. Hemskt ju!

Gårdsromantik sa...

Vilka fantastiska äventyr ni ger er ut på!

Jag tror jag har sett de filmen- spännande att höra om det var sådär övervackert där.
Kram Maud

Jema Rose sa...

TACK för din kommentar..!

: )

Jag har nyss mailat både min granne & fastighetsägaren,det ska bli intressant och se vad jag får för svar denna gången...

Om inte min grannar skärper till sig så kommer Hyresgästföreningen att kontakta fastighetsägaren, annars är det återigen Polisen som gäller...jobbigt är det..!

STOR kram från Jenny

<3

Tulipa sa...

Vilken drömresa ni varit iväg på...

och så "the beach" *ler* vem vill inte få vara där en gång i livet!!

Kram!

Katinka sa...

Tack för att du är så snäll Beatrice! Jag är hopplöst notoriskt jobbig när det gäller litteratur tycker alla i min bekantskapskrets, gammal litteraturvetarskada nämligen, och ibland så letar jag länge efter något nytt bra.
Men du är så snäll! Trots min magsjuka och allt...

Maria renoverar 1920-talshus sa...

Hej!
Var bara nyfiken på fortsättningen av din resa
;-)
Kram MARIA

Lallis - liv och leverne sa...

Kände bara att jag ville in och ge dig en tisdagskram:)
/Lallis

Katinka sa...

Åhh, jag vet inte om alla njöt så värst jag... Haha... Lite väl ohämmat, men som vanligt när jag har bråttom glömmer jag de "Små" detaljerna.

Katinka sa...

Och kram på dig förresten!

Katinka sa...

Har ett litet pris till dig vännen!

Katinka sa...

Tack som alltid för dina fina ord Beatrice. Du ska veta hur de värmer! Väntar med spänning på din reseberättelse i fortsättningen...