måndag 9 februari 2009

Temple of Vishnu och medeltida stenkyrkor



Nästa stopp på vägen till Ubud var vid det stora tempel som är tillägnat guden Vishnu. Det byggdes någon gång under 1100-talet och bilden ovan är av själva "huvudtemplet", som endast Vishnu fick beträda. Det vaktades av fasansfulla monster i syfte att skrämma bort onda andar, men även människor. Jag kunde inte låta bli att tänka på Dante och strofen "I som här inträder, låten hoppet fara..." :-). När jag gick där bland de uråldriga tempelbyggnaderna kunde jag inte heller låta bli att göra jämförelser med byggnader här hemma från den tiden.

Jag bor i Ångermanland (med rötter i Ådalen) och längs den brusande Ångermanälven ligger flera medeltida stenkyrkor med bara några kilometers mellanrum. En av de allra äldsta är Boteå kyrka som liksom Temple of Vishnu byggdes under 1100-talet. På mycket gamla kartor finns faktiskt Boteå markerat som in Botia (ordet "bot" är ett gammalt ord för vik). Sånga kyrka (inte alls långt därifrån) är från sekelskiftet 1200 och andra kyrkor som byggdes under 1100-och 1200-talet är bland annat Torsåkers kyrka och Ytterlännäs gamla kyrka. De är alla värda ett besök om ni skulle ha vägarna förbi någon gång :-). Man kan tydligt se (speciellt i Ytterlännäs) att Sverige var katolskt på den tiden och det tänker man inte alltid på. Men något som skiljer de kyrkorna från templet på Bali är framförallt alla sagolika dekorationer och utsirningar. Kanske tänkte de katolska prästerna som gett sig den på att kristna norrlänningarna att "less is more"? :-)

För att hastigt förflytta oss till Bali igen så var det härligt att strosa runt bland tempelbyggnaderna i solskenet. Våra guider var med hela tiden och speciellt den äldre brodern var otroligt kunnig och förklarade vad varenda liten byggnad var till för. Eftersom jag är rätt frågvis så passade ju det bra :-).



Byggnader och statyer i grå sten är något jag verkligen förknippar med Bali. De finns överallt! I varenda gathörn och inklämt mellan moderna hotellkomplex finns resterna av ett mycket äldre samhälle. Men balineserna verkar kunna kombinera de två världarna - på morgonen tänder man rökelse och ger blommor som offergåvor i templen, sedan beger man sig till jobbet (som ofta har med försäljning eller turism att göra) och när man jobbat färdigt tar man en tur till templet igen innan det är dags att åka hem. Många av de balineser vi pratade med gick till templet för att be och offra till och med tre gånger om dagen!

Något jag fascinerades av var alla blommor som var inkarvade i sten och förstås alla otäcka varelser som vaktade tempel och annat. Jag tror ni börjar förstå det efter de bilder jag visar... ;-). Som jag skrev i ett tidigare inlägg vet jag inte om de egentligen passar här hemma bland änglar och madonnor, men egentligen... varför inte? Änglar och demoner... en urgammal kombination ;-).



För att summera besöket var det ett mycket intressant stopp och det skulle inte alls ha blivit lika bra om vi inte haft "Made-brorsorna" med oss :-). Den äldre av dem berättade och berättade och stannade tålmodigt när jag ville ta foton var och varannan sekund. Ibland såg han lite fundersam ut, till exempel när jag ställde fler och fler frågor om Vishnu och de andra gudarna, men speciellt när jag tog närbilder. Ungefär som att han tänkte "vad gör hon nu?" :-)



Det var dags att hasta vidare, för som sagt, vi ville ju ha nååågra timmar i Ubud också... :-).

To be continued...

Kramar
Beatrice

27 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Det är så himla härligt att läsa om er resa:)
Kram Lallis

Katinka sa...

Åhh, vad vackert! Jag har kuskat Indien runt i 6 månader och älskar den där arkitekturen. Många tempel liknar de du visar bilder på. Bali låter också helt fantastiskt ju!

Hemma på Landet sa...

Tänk alltså...vilken tid det måste ha tagit att göra de där sakerna.:-)
kram

milly Garden sa...

Åh så härligt med värme och massor av sevärdheter! Otroligt att du kunnat bygga sånn konstverk!


Ha en bra dag!
Kram Marina

Lilla Blanka sa...

Hej!

WOW vilken resa..!
Underbara bilder och jättespännande läsning!

Kram
Mia

synne sa...

Så intressant. Man ska nog kanske höra med de som bor där när man åker dit om en guidad tur.
De visar saker på ett helt annat vis än guider från resebolagen.
Fina och spännande bilder.
Då väntar jag på forstättningen.
Kram Synne.

LillaFlisan sa...

Såna vackra bilder du tagit!!! Alla är så fina och du skriver så väl och levande!!!

Stor kram

Flisan

Gårdsromantik sa...

Så vackra detaljer du fotat. Dit skule man vilja fara någon gång.

Kram Maud

Katinka sa...

Jag stannade kvar i Grekland efter en semester. Vägrade helt enkelt att komma hem igen. Såsmåningom träffade jag en kärlek också och det höll mig kvar ett bra tag.

Indien är fantastiskt. Norra Indien är mycket fattigt, men intressant. Södra Indien är lite rikare och mer exotiskt till naturen. Älskar Bombay, Calcutta, Orissa... och en massa fler platser!

Tulipa sa...

Tänk om en sån staty stått på ett torg här hemma!
Väldigt främmande tanke...

Kram mariette

Sjöboden sa...

Tack snälla för din gulliga kommentar! Vad mycket ni har sett och upplevt :-)

Kram C

-Mia- sa...

Åh, så gøy å se bilder fra tur!! Mye fint du viser!! Ha en fin dag! Klem-Mia :-)

Lilla huset på prärien sa...

Så underbara bilder du visar och jag njuter så när jag läser på vilka äventyr ni har begett er :)

Spännande med historia!

/ Jenny

Marie//Tekla Maräng sa...

Så fina bilder och vilka underverk dom byggde.
Man tror inte att vi bor i samma land, du med massor av snö och vi just nu faktiskt med några få minus grader och is. Annars har det mest varit skitigt och dimmigt här nere.
Kram:)

Katinka sa...

Gud vad snäll du är Beatrice! Jag blir riktigt rörd i min feberfrossa av att läsa din kommentar. Det värmer, det ska du verkligen veta!

Elin sa...

Åhhh vad spännande...
att få läsa om er resa...
ser fram emot fortsättningen...

Många härliga hälsningar
Elin

LillaFlisan sa...

Kram!


Flisan

Anna sa...

Halloj halloj!

nu e jag runt här i bloggvärlden o kikar på allas nya inlägg =)

Jag är så glad att jag hittat till din blogg för den är olika alla de andra :) Så vackra bilder som vanligt, statyetterna osv på bilder ser ut som om det var i en äventyrsfilm :)

Fantastiskt!!!

Ha det så bra kram kram Anna panna på Fåfängans hem

Marie//Tekla Maräng sa...

Hejhop!
Du har en utmaning hos mig.
Kram Marie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka härliga bilder! Det är fantastiskt att läsa om er resa...
Kram
Marie

Marie//Tekla Maräng sa...

tittar in för att önska dig en mysig Alla hjärtans dag. Kram Marie

Lallis - liv och leverne sa...

Ha en fin alla hjärtans dag idag, vännen.
Kram Lallis

VITT, ZINK OCH SILVER sa...

Så otroligt vackert!
Ha en bra dag!

Kram Therese

Viola sa...

VIll sända en solig hälsning, har det så gott i min ensamhet, inga måsten, tar dagen som den kommer och bara tar det lugnt i solen med en god bok, ska jag tillbaka till vardagen i mogron kväll, nja....det vet i ....ha det gott, kram

Katinka sa...

Åhh, låter som om du och jag känner ungefär lika angående vårt arbete! Jag vill också sluta. Vill ut och resa och ta var dag som den kommer. Egentligen är jag alldeles för bohemisk för ett fast jobb och just nu längtar jag bara bort. Ha det så bra!

VITT, ZINK OCH SILVER sa...

Tittar bara in för att önska en trevlig helg :)

Kram Therese

LillaFlisan sa...

Tusen tack för go hälsning!!

Hoppas att allt är bara med dig!!!


Stor kram

Flisan