söndag 4 januari 2009

Sussilull och sussilo...


Jag hittade ovanstående otroligt vackra gavlar/ramar/krönlister (vad heter det?) när jag surfade runt idag. Kan de ha suttit på en säng eller en soffa? Jag har alltid varit otroligt förtjust i detaljer, gärna på snidat trä eller på krusidulliga spegelramar.
Jag önskar bara att de satt på vår säng. Det känns som att jag skulle sova riktigt gott då :-). Nu är det inget större fel på den säng vi har, men så här i efterhand kan jag ångra lite att vi inte köpte en gavel som var ÄNNU mer utsirad än vår, när vi nu ändå skulle köpa en.
Att köpa en gustaviansk modell var inte så svårt att komma fram till, eftersom jag (mest jag ;-) ÄLSKAR gustavianska möbler, men vi tyckte vid köptillfället att "lagom är bäst". Inga snidade rosetter alltså... men nu VILL jag ha en rosett på gaveln! :-)
Det finns i alla fall några små roliga detaljer på sängen:


Nu är det snart sussilull och sussilo för mig tror jag. Idag när jag tittade runt på alla fina bloggar fick jag uppfattningen att många håller på att städa bort julen nu. Jag fick massor av städinspiration och tänkte som så att eftersom jag ändå inte har något vettigt för mig, förutom att gruva mig för att börja jobba på onsdag, kan jag lika gärna börja städa lite jag med.
Jag började med vardagsrummet. Alla julsaker åkte in i skåpen igen, förutom granen då. Det är märkligt, man blir om inte glad, så i alla fall mycket gladare än man redan är, av att städa. Därför funderar jag på att STÄDA för brinnande livet i morgon och på tisdag så jag känner mig riktigt glad och positiv på onsdag... ;-).
Senare under kvällen fortsatte jag vardagsrumsstädningen med att damma och sortera i bokhyllan ett antal timmar och dammsög MÅÅÅNGA böcker. Nu när julen och dammet försvunnit, känner jag mig härligt trött och kommer med all sannolikhet att sussa sött... :-).
Godnattkramar
Beatrice

7 kommentarer:

Viola sa...

Visst är det ljuvligt vackert med sådana detaljer, vacker säng du har, önskar dig en skön trettonhelg i det vackra vädret, kram VIOLAN

Lilla Blanka sa...

Hej Beatrice!

Ja det är verkligen vackert med sånna där lister och krön. Jag skulle vilja ha stuckatur i tak och kring dörröppningar, det är så fint.

Kram
Mia

Lallis - liv och leverne sa...

Jaa, så vackert det är med sådana detaljer!:)
Kram Lallis

johanna sa...

Å det är såå fint med vackra detaljer...lycka till med städningen=)
Kraam

Marie//Tekla Maräng sa...

Tänk om du kunde skvätta över lite städ energi till mig.
Så snygga sänggavlar. tycker också om sådana där krusiduller eller snickarglädje. Tror nog man sover bättre med en sådan gavel.
Kram marie

Tulipa sa...

Hej!
Jag bläddrade lite här...jättefin stjärna i vitt, tror den hängde i köket, kakorna såg så förföriskt goda ut och så det snidade du hittat på nätet...vackert!
"Kottarna" - ändknopparna...de var väl från er säng? Liknar samma som på vår, men jag har en rosett i trä upptill på mitten. Köpte sängen för 11 år sedan och jag älskar den fortfarande, så ibland lönar det sig att köpa dyrt!
Jag hade precis startat eget då och behövde väl inte köpa så dyr säng, men det fanns bara den och det har jag inte ångrat!
kram Tulipa

Piffa & Puffa sa...

Det är första gången jag besöker din blogg. Den verkar inspirerande. Nu måste jag kika vidare i den. Kommer tilbaka.
Kram Anette