söndag 25 januari 2009

Spaiga dagar och ny award!



Usch och fy vilken hemsk vecka det har varit! Eller hemsk och hemsk, jag har varit så otroligt trött och det är knappt att jag har orkat köra hem från jobbet på kvällarna. När jag har kommit hem, har det varit sängläge direkt... därför har jag inte orkat kika in till er som vanligt, men ibland har jag gjort några tappra försök! :-)

För att återgå till reseberättelsen, tänkte jag fortsätta att berätta om våra underbara spaiga dagar på Bali. Vi upptäckte redan första kvällen att behandlingar på spa och salong är ofantligt mycket billigare än hemma. Efter vår allra första middag på Bali, tog vi en liten promenad för att se vad som fanns runt hotellhörnen. När vi hade passerat några små butiker, uppenbarade sig plötsligt en mörk gränd och ut därifrån kom en ung balinesisk flicka som frågade oss om vi ville ha massage. Hmm... fröken Misstänksam som jag är, svarade jag "nej tack" direkt. "Massage" i en mörk gränd? Klart att de försöker lura in dumma turister där...

H tyckte däremot att vi borde se efter vad de hade att erbjuda. Va??? Det var med tunga steg jag följde efter H och flickan in i gränden...

... men, bara ett tjugotal meter in uppenbarade sig en upplyst liten trädgård och framför den en portal i marmor. Vi fick gå igenom den och vidare på en smal stenbelagd trädgårdsgång. Överallt på gräset låg det frangipaniblommor som ramlat ner från träden och doften var nästan berusande söt.



I slutet av gången låg ett litet vitt hus med stora jalusi-fönsterluckor av mörkt trä. Och därinne... wow, det var nog det mysigaste spa jag någonsin satt min fot på! Vi fick sätta oss i varsin härlig rottingfåtölj och smutta på blomsterdoftande te medan vi väntade på vår tur. På bordet bredvid oss stod en gigantisk vattenfylld stenurna och i vattnet flöt så klart frangipaniblommor... åh, jag fullkomligt ÄLSKAR den doften :-).

Vi bestämde oss för varsin fotmassage och därför fick vi sitta kvar i de underbart sköna fåtöljerna (som påminde väldigt mycket om de rottingfåtöljer som Artwood har i sitt sortiment) medan våra fötter blev masserade, lena och väldoftande. 40 minuters fotmassage kostade bara 40.000 indonesiska rupiyah, vilket motsvarar ungefär 30 svenska kronor! Vi somnade nästan där i varsin fåtölj och jag hade gärna sovit där hela natten :-).

Vi gick tillbaka dit varje kväll, förutom en av kvällarna H var som sjukast. Oftast blev det fotmassage, men också rygg- och nackmassage och liknande. Något jag ångrar så här efteråt, är att vi inte unnade oss ÄNNU FLER behandlingar. Men, vi skulle ju resa runt i Asien i ytterligare tre veckor, och höll därför kanske lite för hårt i pengarna ibland. När vi sedan lämnade Bali, hade jag minst 250.000 rupiyah som det visade sig inte gick att växla in någonstans, och de hade räckt till MÅNGA spabesök... :-).

Jag köpte mig i alla fall ett antal handgjorda balinesiska tvålar (två av dem på den översta bilden) och även härliga skrubbkrämer (på den andra bilden) och några andra ljuvliga krämer. Något som jag förtvivlat försökte få tag på var de underbara oljorna de använde på det spa vi besökte varje kväll, men jag lyckades inte. Jag ville bevara den underbara doften för alltid!

Men nu var det utflyktsdags!!!

To be continued...


Jag har fått en till award! :-) Den här gången är det från Katinka som har den härliga bloggen Presentabel. Den gjorde mig jätteglad, och fick mig att ta mig ur "vintersömnen" litegrann. Tack, snälla Katinka! :-)



Den här awarden ska skickas vidare, som brukligt är, och jag har ju fått en award sedan tidigare som jag inte skickat vidare än! Det beror helt enkelt på att det är så otroligt svårt att välja ut vilka jag ska ge den till. Orättvist blir det allt, i skolan skulle jag aldrig klara av att ge en utmärkelse till endast åtta elever... men, nu har jag ju sammanlagt SEXTON bloggerskor att "utmärka", så jag gör det i nästa inlägg :-).

Många kramar
Beatrice

11 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Ja, en del veckor..*kramar om*

Härligt att få läsa din reseberättelse:) Och grattis till ditt fina award!
ha n u en fin söndag.
KRam Lallis

Katinka sa...

Vad gullig du är! Du förtjänar verkligen den här awarden. Jag älskar att läsda din reseberättelse och se duina vackra dykbilder!

Massage så bliigt låter ju härligt. Jag skulle verkligen vilja åka till Bali jag med!

Katinka sa...

Shit, en massa stavfel blev det också! Så är det tyvärr när man inte kollar igenom vad man skrivit innan publicering! Ha det underbart!

Hemma på Landet sa...

Härlig läsning! Jag vill också uppleva spa.:-) Kram

Gårdsromantik sa...

Så underbart det lät!

Dit borde maken och jag åka...att det skall vara så lång flygresa bara.

Grattis tii awarden - är så kul att få vara medpå din resa...nu kanske jag vågar följa med i en gränd....nja

Kram Maud

LillaFlisan sa...

Men sååååå underbart det låter.....Som paradiset....


Tar med mig lite av den känslan du förmedlade :-) det kan behövas för här utanför mitt fönster är det bara mörkt och slaskigt... BlÄ!!

Stor kram

Flisan

Mia sa...

Det låter som ni har haft det hur bra som helst. Som gammal dykinstruktör så är man lite "störd", så fort man ser ordet dyk/dykning så fastnar jag en stund extra. Visst är det en fantastisk värld... men man dyker ju inte med syrgas, utan helt vanlig komprimerad luft fniss.. ;)

Ha en riktigt skön vecka!
Kram Mia

Tulipa sa...

Vad ljuvligt...och så blommorna du beskriver...jag vill också åka dit!

Grattis!!!!

Kram Mariette

Jenny sa...

Vad underbart att få njuta av din reseberättelse. Stort GRATTIS till awarden också! KRAM

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Sjöboden sa...

Oj vad härligt det låter med fotmassage varje kväll!!!

Kram C

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

SÅ härligt!
Det är ju underbart med massage i vilken form som helst... man bara njuter!
Fotmassage har jag nog inte provat någon gång, men det låter jättehärligt..
Kul att läs om din resa!
Kram
Marie