lördag 10 januari 2009

Lazy days och influensa...



Den här fantastiskt vackra bilden får visa det jag och H gjorde de första dagarna på Bali... INGENTING! Förutom att lata oss i varsin solstol, då :-). H tog sig också ett och annat dopp i den underbara poolen, men eftersom jag hade badförbud i några dagar (p.g.a. operationen), låg jag mest och läste. Minns ni att jag i ett tidigare inlägg skrev att jag ville läsa En geishas memoarer? Jag köpte den boken på Arlanda och det var just den jag läste där i solstolen.

När H och jag gick igenom de foton vi tagit på resan, märkte vi till vår besvikelse att vi nästan inte tagit några foton från det här hotellet vi bodde på :-(. Det är därför som jag har lånat bilder från nätet för att ni ska kunna se hur det såg ut. Mycket tråkigt... för så här i efterhand kan vi konstatera att det var det finaste och mysigaste hotell vi bodde på under resan! De enda bilder vi har från hotellet är ett på vattenfallet jag berättade om, plus ett foto på H när han ligger i solstolen och läser. Han ville helst inte att jag skulle lägga ut det här... ;-).

Den första kvällen hittade vi en mysig restaurang och beställde in grillade räkor och stekt ris. "Nationalrätten" på Bali är just stekt ris i olika varianter med mycket grönsaker och skaldjur. Det var så gott och fräscht och vi tyckte det var riktigt billigt, ungefär 79.000 indonesiska rupiyah (som motsvarar ungefär 60-70 svenska kronor). Visst var det billigt, men då maten nästan inte kostar någonting på Bali, hittade vi MYCKET billigare (och till och med ännu godare) middagsmat de resterande dagarna.

Det fanns många små butiker i närheten av hotellområdet och något jag fastnade för var alla balinesiska "avgudabilder" som såldes. De var både otäcka och konstiga på ett sätt och passar egentligen inte så bra här hemma bland änglar och gustavianska möbler, men träsniderierna var så underbara!!! Så... en kväll slog jag till och köpte mig monstret på bilden nedan. Lägg märke till frangipaniblommorna bakom öronen :-).



Jag kände mig bara piggare och piggare allt eftersom dagarna gick, förmodligen på grund av solen och värmen och den goda och lätta maten. Hotellet hade en IMPONERANDE frukostmeny som bestod av ca 20 meter mat i alla dess former. Det jag åt varje morgon var olika sorters färsk frukt, flera sorters färskpressade juicer, stekt ris med grönsaker och skaldjur och ibland omelett som tillagades medan man väntade. Man fick själv välja vad som skulle vara i den. Efter bara några få dagar började jag gå ner i vikt! Annars brukar man ju oftast GÅ UPP i vikt när man reser bort... :-).



H däremot blev bara tröttare och tröttare och plötsligt en kväll insjuknade han riktigt snabbt i influensa! Jag vet inte om det var den hostande damen som smittade honom, men jag har aldrig någonsin sett honom så sjuk. Jag var riktigt orolig för honom!!! Han fick snabbt hög feber och frossbrytningar och hostade så jag trodde att något i hans lungor skulle gå sönder! Trots det försökte han tappert vara som vanligt. På dagarna solade han och badade i poolen (med JÄTTEHÖG feber, suck), men på eftermiddagarna slocknade han och sedan var det nästan omöjligt att få liv i honom igen. Hostade gjorde han även i sömnen men så blev det plötsligt tyst från honom. Trots att han var sååå varm och sängkläderna på hans sida var genomblöta av svett, låg jag nära honom hela nätterna för att höra att han verkligen andades...
Hur skulle det nu bli med vår resa...?
To be continued...
Kramar
Beatrice

10 kommentarer:

Titti underkalas-eken sa...

Vilken fin blogg du har! Grattis till Awarden, den har du väl förtjänat! Väldigt vackra bilder du visar och vad härligt ni verkar ha haft det på er resa! Skulle vara underbart att få resa bort till lite sol nu, nu när det fortfarande dröjer innan våren kommer! HA en fin dag! Kram Titti

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilket vackert hotell med jätte fin miljö runt om.
Tack snälla du för att man får följa med på er resa, det är så roligt att läsa, känns lite som jag satt på sin ena axel och var med...
Kramar Marie

Katinka sa...

Tråkigt med sjukdom, men vilken underbar resa det låter som om ni gjort. Är själv så ressugen att jag smäller av!

Tulipa sa...

Vad bra du skriver!
Härlig läsning (även om det just nu är sjukdom).
Den första bilden...det måste vara paradiset!!!
Kram

Viola sa...

Vilken resa, nu har jag läst ifatt, ser fram emot mera...ha en bra vecka, kram

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ojoj... som värsta spännande novellen =) Så bra du skriver... Så härlig resan låter, men så hemskt med sjukdom!

Kram Anita

Lilla Blanka sa...

Hej Beatrice!

Åh jag blir alldeles lyrosk och får värsta rese-suget när jag läser om er resa till Bali!

Kram
Mia

Lilla Blanka sa...

*lyrisk

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken härlig blogg! och vilken härlig resa! Bali är väl ett drömställe man pratat om men inte kommit dit....ännu.
Kram
Marie

Sjöboden sa...

Åhhh vilken bild...ser så skönt ut, särskilt så här i januari-kalla Sverige.

Kram C