torsdag 8 januari 2009

Bali och min första award!


Foto: http://www.agoda.com/

På morgonen den 16 november steg vi ombord på planet som skulle ta oss från Kuala Lumpur till Bali. Det pirrade i magen av spänning, för jag har drömt om att åka dit i över tjugo år! Det här planet var lite mindre och mer slitet än det plan som vi åkte med TILL Kuala Lumpur, och H muttrade lite när han såg de små sätena. Planet var långt ifrån fullsatt, men det visade sig att alla passagerare ändå blivit hoptryckta på några få rader. H sa att han absolut ville sitta innerst, så jag hamnade därför bredvid en kvinna som hade en FRUKTANSVÄRD hosta. Det var ungefär som kikhosta, tuberkulos och lunginflammation på en och samma gång!

När vi satt där och väntade på att lyfta gjorde jag något som jag brukar försöka undvika: att vara oförskämd. Jag sa helt resolut till H att jag vägrade sitta bredvid den hostande kvinnan i tre timmar och ta risken att bli smittad i början av vår långa resa, och att jag därför tänkte flytta fram i planet. H var inte sen att följa med, men stewarden protesterade till en början och flera av de andra passagerarna tittade surt och konstigt på oss. Men... NO influensa för mig, tack!

Vi satte oss längst fram i planet och det dröjde inte länge förrän jag somnade... :-). Jag vaknade bara en kort stund innan vi landade i Denpasar på Bali. När vi klev in på flygplatsen bara gapade jag. Allt var så otroligt exotiskt och annorlunda! Musiken som kom någonstans ifrån var av ett slag som jag aldrig förut hört och överallt på de stenklädda väggarna hängde avgudabilder med utstående ögon och uträckta tungor. Monsterlika varelser var inkarvade i stenarna och det var som om deras blickar följde oss...

Efter att ha fått visumansökan beviljad och våra väskor i handen letade vi upp en taxi. Vi hade egentligen ingenstans att ta vägen, för jag blev ju inlagd på sjukhus dagen innan jag åkte och hade därför inte bokat hotell som jag hade lovat. Jag hade i all hemlighet tänkt överraska H med att boka rum på hotellet på bilden ovan (som ligger i ett område som heter Tanjung Benoa), så jag föreslog därför att vi skulle åka dit för att höra efter om det fortfarande fanns lediga rum.

När vi sa till taxichauffören var vi skulle, skakade han på huvudet och sa: "VERY expensive!". Han föreslog i stället ett annat hotell som vi tyckte var värt att undersöka, men när vi kom fram visade det sig att de bara hade ett enda rum ledigt. För att kunna titta på rummet fick vi först kämpa oss uppför en skranglig spiraltrappa av murket teakfärgat trä som KNAKADE när man gick i den, sedan möttes vi av ett litet och smutsigt rum... där myggorna dansade i taket och bara VÄNTADE på att vi skulle flytta in...

... så det blev nej, tack!. Vi åkte till mitt "överraskningshotell" och befann oss plötsligt i denna pampiga foajé:


Foto: http://www.agoda.com/

Där var makalöst vackert och HÖGT i tak, man fick nästan känslan av att vara i en katedral. Som tur var hade de lediga rum, MEN... de kostade 150 dollar natten! Jag förstod ingenting, för när jag hade tittat hemma på nätet så kostade ett rum bara drygt 50 dollar. När jag stod där och fortfarande inte förstod någonting och antagligen såg totalt förvirrad ut, böjde sig portieren fram och viskade att det var mycket billigare att boka på nätet. Sedan tillade han: "Så ni kan ju låna en dator i vårt business centre på nedervåningen"... det var snällt av honom :-).

Vi gick genom de vackraste marmorkorridorer man kan tänka sig och mitt i hotellet fanns ett stort vattenfall som vi var tvungna att stanna till vid en stund. Men sedan skyndade vi oss att boka rummet! Det visade sig att priserna gått upp en aning och att det nu kostade närmare 70 dollar natten, men det var ändå mindre än hälften av det pris de begärde i receptionen! 70 dollar var mer än vi hade tänkt, men i det läget var ingen av oss sugna på att börja åka runt och leta efter andra, billigare hotell. Så vi checkade in! :-)

Så här såg vårt rum ut, fast spegelvänt:


Foto: http://www.agoda.com/

Rummet var inte riktigt så rent och fräscht som på bilden, men helt OK. Det allra första vi gjorde var att sätta oss på balkongen och pusta ut med varsin drink i handen... :-). Det kändes underbart att äntligen vara framme och det var med spänd förväntan som vi inväntade kvällen och letandet efter en mysig balinesisk restaurang... :-).

To be continued...

Igår när jag kom hem och hade haft en mycket tråkig första-dag-på-jobbet så väntade något på mig... en award från Marie på bloggen Tekla Maräng - en livsnjutarblogg. Åh, så glad jag blev! :-) Hela den tråkiga dagen kändes med ens mycket roligare och jobbet är nog inte så dumt ändå ;-). Dessutom var det den första award jag någonsin fått.... så tack snälla, söta Marie för den!!!




Kramar
Beatrice

8 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så härligtmed Bali - det vore en drömresa för maken och mig!

Vad strongt av dig att byta plats!

Nu bokar jag alltid hotell via internet - minst halva priset mot ordinarie.

Kram Maud

Lilla Blanka sa...

Åh vad mysigt att kunna göra en sån drömresa! Bali verkar ju vara ett riktigt paradis!

Kram
Mia

Vitt och blandat sa...

Åååååå - vad underbart så roligt att få resa och uppleva sina drömmars mål =)

Tack för att du oxå bryr dig om djuren och vill hjälpa till

Ha det nu så bamseunderbart, varmaste kramen/Anneli

LillaFlisan sa...

Åh, tänk att jag fick åka till bali en liten stund så här på lördagseftermiddagen!! Du gjorde helt rätt som flyttade dig från Hostande tanten!!! Skulle jag också gjort. När man investerar i sitt livs resa så vill man ju inte bli sängliggandes!!

Tack goaste du för din kommentar!!

Den värmer sååå gott!!

stor kram

Flisan

Lallis - liv och leverne sa...

Åh vad kul att läsa om er resa. Bali..underbart:)
Och du; grattis till utmärkelsen, vännen! Den är du då verkligen värd.
Kram Lallis

synne sa...

Hej på dig.
Tack för den härliga kommentaren hos mig. Det är så kul när man ser ett nytt namn på kommentarsidan.
Har suttit och läst din blogg nu.
Du har rest massor ju.....
Bali..
En dröm.
Vi planerar en semesterresa nu. Tänkte åka till hösten.

Du de där sinclairkakorna, har du ett recept så tar jag det gärna hehe...
Nu ska jag snart lägga mig. Influensan är här på besök tror jag.
Huvudvärk, illamående og frossa....
Kikar in igen. Tänkte länka dig om det är ok?
Ha nu en fin helg.
Klems Synne.

Jessica sa...

Hej,
vad rolig att ha hittat till dig! Känns som en riktig "må-bra blogg". Vilka fina bilder ifrån Bali! Jag kommer tillbaka och läser fortsättningen!

Lycka till i tävlingen!
Kram
Jessica

Piffa & Puffa sa...

Hej!
Tack så otroligt mycket för din fina kommentar på min blogg. Det värmde jättemycket och mina tärar kom så klart. Vet inte hur intresserad du är men min son dog av leukemi. Eller, egentligen inte. Han fick först behandling i två år, blev frisk och fick återfall. Fick behandling igen och blev frisk men fick en lunginflammation som hans kropp inte orkade med. Tack än en gång för de fina orden.
Varma kramar Anette