tisdag 23 december 2008

God Jul - ett julkort från mig!



Hoppas att ni är färdiga med allt stök inför jul och bara har tagit det lugnt och njutit av kvällen. Själv har jag som vanligt bakat och fejat in i det sista. Hur lyckas jag med det varje år? :)

Granen är i alla fall klädd. Jag ville först ha en helvit gran och tog fram allt vitt granpynt jag har. Men när såg jag allt GAMMALT pynt ångrade jag mig... :-). Det blev därför en slags vintage-gran utan glitter i år. När jag nöjd och belåten sa till yngste sonen att den här granen minsann blev riktigt fin, svarade han: "Ja, men tänk vad fin den hade varit om den hade fått stå kvar i skogen! Inser du att du DÖDAT en gran? Det är nästan som att döda ett BARN, det". Hmm, vad svarar man på det? Dåligt samvete fick jag i alla fall :-).

Det hänger stjärnor i alla fönster, den här stjärnan hänger i köket...



... och där har jag en adventsljusstake till. Den är min absoluta favorit, jag fyndade den i Sundsvall ifjol, och tur var väl det, för affären finns tyvärr inte längre.



Jag har gjort lite julgodis, knäcken jag nämnde häromdagen blev rätt bra ändå. Jag surade först en stund för jag tyckte att den blev misslyckad, men H blev så förtjust i den så jag har fått gömma den för att det ska finnas kvar något tills i morgon! :-)

Jag har också gjort marsipangodis...



... och bakat saffrans- och apelsinkaka, julkakor från New England och så Sinclair Lewis julkakor (på bilden nedan). Sinclair Lewis vann nobelpriset i litteratur 1930, men jag tror att han är mer känd för sina julkakor än för sina romaner... ;-).



Det jag har kvar nu är paketinslagningen. Jag skulle helst vilja slå in paketen i gamla notpapper, men då jag är pianist skulle det skära för mycket i hjärtat :-). Men... jag fick en snilleblixt under dagen. Som lärare badar man ju i papper och jag drog mig till minnes en lektion under fjolåret när vi skulle gå igenom hur svenska språket förändrades under 1300- och 1400-talet. Av någon konstig anledning dök inte så många elever upp till den lektionen (vad kooonstigt... ;-), så det blev en del kopior över... jag grävde lite bland alla papper, och TADA!

Därför ska jag i år slå in paketen i ett utdrag ur heliga Birgittas uppenbarelser som heter 'Sjudande ölbrygd och uppbrusande människor' :-). Yngste sonen såg mycket fundersam ut när han såg papperskopiorna och när jag sedan började elda lite under dem för att de ska se gamla ut, såg han ut som att han funderade på om jag möjligen drabbats av någon slags galenskap så här lagom till jul... :-).



Ja, för att sammanfatta det här virriga inlägget... jag tror tamejtusan att det blir jul även här! :-)

Jag önskar er alla en lugn och härlig jul, själv ska jag bara ta det lugnt. Men sedan återkommer jag med bilderna från resan! Skulle mot förmodan inte tomten titta förbi er i morgon, är jag säker på att i alla fall en ängel går förbi ert hus...

Julkramar från
Beatrice

2 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

En riktigt fin fortsättning på julen önskar jag dig, vännen.
kram Lallis

LillaFlisan sa...

Vilken underbar kommentar han fällde sonen din!!!

Du har dödat en GRAN!!! fniss!

Om du kunde se mig nu så skulle du se nån som är duktigt grön i ansiktet ochdet beror inte av för mycket julgodis utan att jag fick syn på din fina adventsljusstake!!!!!

Herregud så fin!!!!

Största Kramen!!

Flisan