måndag 10 november 2008

Smaka på en lyckokaka!


Foto: http://whatscookingamerica.net/

Visst är det märkligt att ju äldre man blir, desto mer tänker man på mat när man ska resa någonstans. När jag var yngre var det upplevelserna jag först och främst var ute efter (det är det i och för sig fortfarande), men då tänkte jag ALDRIG på hur maten på resmålet skulle smaka.

Jag och H pratade lite kort och då kom vi av någon anledning in på maten i Kina. Jag sa att jag LÄNGTADE efter alla goda kinesiska grytor med ris till. Då sa han: Vet du, man äter inte ris till maten i Kina. Det beställer man in EFTER maten om man inte blivit mätt. Men det är ingen risk.

Hmm... innebär det alltså att jag tror på ännu en myt? (Först var det geishor, nu är det mat ;-) Jag har alltid tänkt att varför de flesta människor i Asien är så smala, beror säkerligen på att deras kost till stor del består av ris. Men... det är alltså det den inte gör. Och det är därför de är så smala. Vi här i väst kallar det för GI-metoden... :-)...

... det är märkligt att man i Kina besitter sådan visdom, där har de minsann Feng-shuiat och GI-at i flera tusen år, långt innan Jesus föddes och vi här i norden levde som grottmänniskor ;-). Jag ser riktigt fram emot min Kinaresa, den lär vända upp och ner på halva min värld och jag ska verkligen passa på att insupa all visdom som verkar finnas där :-).

Förutom mat, är det något som jag absolut tänker köpa i Kina: lyckokakor. Jag tycker att det är en sån härlig idé, man köper en kaka och får en lyckönskning på köpet :-). Det måste vara något som kan få en att dra på smilbanden hela dagen.

Här är en lyckokaka till er som läser mina inlägg. Låt den väl smaka! :-)


Foto: http://www.zimbio.com

Många kramar
Beatrice

2 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Hej vilken fin blogg du har, hit kommer jag gärna igen. Tack för din kommentar inne hos mig, så att jag hittade hit och du är så välkommen tillbaka.
Nu ska jag läsa mer av vad du skrivit om din spännande Asien resa.
Jag tog en lyckokaka med mig,tack.

Tulipa sa...

Hej!
Jag har aldrig smakat en lyckokaka!
Mest har man ju hört talas om dessa i amerikanska filmer. Visst är det kul med budskapet de har!
Älskar dikten du har här i sidan!
Underbar!
Kram Tulipa