måndag 10 november 2008

Ett fjärran Shangri-La


Foto: http://www.chinatravel.net/

Shangri-La har alltid varit en mytisk plats, en stad från sagans värld, men sedan några år tillbaka finns den tydligen på riktigt! Av en ren händelse halkade jag över informationen då jag sökte något annat som har med min Kinaresa att göra. Staden finns i det kinesiska området Yunnan (tror att det gränsar mot Tibet) och fick namnet Shangri-La så sent som 2001. Kommunen hade tydligen tävlat med ett flertal andra kommuner om rätten att få använda namnet.

Staden verkar vara otroligt vacker och strida turistströmmar har sökt sig dit redan långt innan staden fick sitt nya namn. Nu lär ännu fler turister åka dit, för vem vill väl inte åka till Shangri-La? :-)

Om jag inte minns fel från sagan så åldrades inte människorna i Shangri-La. Ibland längtar jag efter en sådan plats - en sagovärld där tiden har stannat, där himlen alltid är blå, där vinden alltid är ljum och luften fylld av dofter från tusentals vackra blommor. Jag önskar att jag kunde skapa en sådan plats inne i mitt huvud, men det är så ofta saker som skymmer sikten. Jag antar att det är JAG som LÅTER sakerna skymma sikten...

Idag känner jag mig av någon anledning väldigt stressad över allt som ska göras och hinnas med innan fredag, trots att jag är hemma hela dagen och egentligen inte alls behöver jäkta på något sätt. När stressen tar över, det är då man i tanken borde förflytta sig till sitt eget Shangri-La... en dag ska jag lyckas ta mig dit... :-).

Kram

Beatrice

2 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Vilken HÄRLIGT inlägg, gumman!
Tack:)
Kram Lallis

LillaFlisan sa...

Vackert skrivet!
Kram


Flisan