söndag 12 oktober 2008

Tankar enligt zen



Något av det svåraste jag vet är att samla tankarna och fokusera på det jag för stunden håller på med. Mina tankar fladdrar lätt runt som höstlöven gör utanför mitt köksfönster. Det är med all säkerhet en bidragande orsak till att jag lätt känner mig stressad och inte får så mycket gjort som jag har tänkt eftersom det är svårt att fokusera på det jag gör, vilket leder till att jag blir mer stressad för att jag inte hinner med o.s.v. Sedan är snurren igång!

Zenbuddhisterna menar att man måste lära sig att bemästra tanken för att kunna fokusera. Det är också bra om man försöker att inte lägga värderingar i saker som man ändå inte kan förändra, som att deppa för att det regnar (och sitta handlingsförlamad i soffan halva dagen som jag gjorde igår :-). I stället kan man bara notera att det regnar, likväl som man noterar att det är soligt, men utan att värdera det som bra eller dåligt. När man diskar, så diskar man, utan att tänka på om det är tråkigt eller jobbigt eller inte. Man koncentrerar sig helt enkelt på disken och gläder sig över de föremål man har och över att det blir fint.

En av de saker jag ska göra idag är att damma pianot och jag ska försöka att FOKUSERA när jag gör det :-). Sedan kanske jag spelar en trudelutt också!

Hälsningar
Beatrice

Inga kommentarer: