måndag 27 oktober 2008

Skrynkliga sängkläder...



Man brukar säga att röran på ens skrivbord är en spegling av röran i ens huvud. Ibland undrar jag vad skrynkliga sängkläder och en bäddad säng som ändå alltid ser obäddad ut speglar? :-) När jag kikar runt i bloggvärlden och ser allas vackra sovrum med manglade sänkläder och överkast utan det minsta veck på, undrar jag varför jag aldrig får till min säng på det sättet... hur gör man? :-)


Om sängkläderna speglar ens inre, skulle det med andra ord betyda att mitt inre är "skrynkligt" :-). Jag kanske skulle känna mig mer "stärkt" till sinnes av att ha släta och manglade sängkläder? Det kan vara värt att prova :-).

Jag trivs jättebra i mitt sovrum, men har ändå aldrig sovit speciellt bra där. Jag har provat att möblera om och ta ner tavlor som kanske har alltför "röriga" motiv. Det är nog viktigare än man tror vad man har på väggarna i sovrummet, det är ju det sista man ser på kvällen och det första man ser på morgonen.



I Feng Shui menar man att sovrummet är det allra viktigaste rummet - ett rum som ska vara en ombonad tillflykt efter en lång dag, ett rum där man kan samla kraft inför morgondagen. Sover man dåligt kan det vara på sin plats att undersöka om det finns något i sovrummet som stör nattsömnen. Det första man bör göra är att städa upp (om man har det rörigt). Det bör helst inte finnas några speglar, elektriska apparater, distraherande tavlor eller starka och energigivande färger i sovrummet. Man kan också tänka på att inte hänga av sig kläderna man haft under dagen i sovrummet, utan hellre hänga dem någon annanstans.

Sängen bör stå i kraftposition - på en plats i rummet där man har uppsikt över dörren (men helst inte mitt emot dörren). Man bör också undvika att ställa sängen mellan ett fönster och dörren, för där strömmar energin som mest i rummet. Sängar med metallram kan i värsta fall förstärka den elektromagnetiska strålning som finns i huset och göra att man sover sämre. Att sova under en takbjälke kan också ha en skadlig inverkan på sömnen.

Kalla färger bör undvikas, men är man stressad kan yinfärger som t.ex. rosa, ljusblått och lila lugna sinnet (men i milda nyanser). Helst ska sängkläderna vara släta och manglade... så var vi där igen... skrynkliga sängkläder... :-).

Kram
Beatrice

2 kommentarer:

Ingela la la sa...

Ha ha, det där stämde precis. Skrynkliga sängkläder och inte minst så sover jag mellan fönster och dörr.. Undrar hur det här ska gå?
Första gången jag kikar in, roligt.

Luna Ek sa...

Speglar mitt emot sängen är inte att föredra. För många år sedan satte jag in skjutbara garderobsdörrar längs väggen mitt emot sängen. Jag blev frustrerad av det, så jag hängde upp draperier som jag nu drar för på natten och sover mycket bättre. Sovrummet är det viktigaste rummet att ses över i Feng Shui. Själv jobbar med Feng Shui gardening.