onsdag 15 oktober 2008

Älgjakt (!!!!)



Tro det eller ej, men igår var jag på älgjakt!!! Min andra hälft H frågade mig häromdagen om jag ville följa med och självklart sa jag ja!

Jag ställde väckaren på halv sju (efter att ha förhandlat lite, då det första förslaget var att vi skulle kliva upp klockan fyra.... ) och kände mig hur trött som helst när jag vaknade. Jag försökte tänka på alla modiga män och kvinnor som stiger upp långt tidigare än så när de ska ut och jaga. Iförd lånade Ranger-kängor och ett par jaktbyxor som var flera nummer för stora (tur att det finns något som heter skärp, bälte, livrem etc) plus min härliga ylletröja, var vi klara för avfärd. Ryggsäcken och hundarna gick fort att packa in i bilen.
Solen strålade på himlen och det var alldeles vindstilla. Jag tyckte att det var perfekt väder att vara ute i, men H förklarade för mig att det ultimata är att det blåser åt något håll så att hundarna lättare får upp vittring. Man lär sig minsann något nytt varenda dag :-).
Först tog vi oss över en å (när blir en bäck en å?), sedan började vi vandra uppför i kuperad terräng, därefter vandrade vi nerför i ännu mer kuperad terräng, för att sedan gå uppför, nerför, genom täta snår, uppför igen och så vidare. I ärlighetens namn fick min H vänta in mig hur många gånger som helst när jag behövde ta några djupa andetag, knyta om skosnörena, ta av mig den alltför varma ylletröjan....

Det förvånade mig mycket att det var så vitt i skogen. Man tänker sig ju skogen som GRÖN, men så fort vi kom upp en bit, var marken täckt av vitmossa överallt. Märkligt!

Efter ca 1 1/2 timmes vandring blev det ett efterlängtat kaffestopp (i alla fall av mig ;-). Vi satte oss på en berghälla som var täckt av vit, tjock mossa och framför oss låg de djupa skogarna och långt bort i fjärran de blånande bergen. Att få sitta med sin älskling framför den utsikten, kan man vara närmare himmelen än så?
En av hundarna såg alldeles fundersam ut när vi stannade, satte oss ner och började packa upp kaffetermosen. Han var på väg bort på en ny "sökrond", men stannade nu till och tittade konstigt på oss. Sedan vände han tillbaka och började intressera sig för vad det fanns för ätbart i ryggsäcken i stället :-). H förklarade att i vanliga fall blir det aldrig några stopp, utan de går och går hela dagen. Nu blev det ju både kaffe och kakor och hunden blev självklart förtjust men undrade nog hur det var fatt då vi måste äta och vila mitt under "arbetet" :-).
Någon älg blev det inte, om det nu berodde på avsaknaden av vind, min kameras högljudda klickande eller bara att älgarna börjar "ta slut".... men helt klart blev det en underbar höstdag i skogen med ett lika underbart sällskap. Tack älskling för att jag fick följa med! :-)
Hälsningar
Beatrice

1 kommentar:

Clarice sa...

Oj, det låter jobbigt. Ja promenad i skogen är ju trevligt i sig, men älgjakt är väl inget jag längtar efter. Fast nu blev de ju ingen älg för er. Vilken tur att du fick uppstigningstiden förskjuten till halv sju från kl 4 :) Ni hade säkert en mysig dag tillsammans i den tysta och lugna naturen.

Jag har även sett filmer där Clarice finns.
1. Piff och Puffs flickvän
2. En åsna
3. Även andra som jag nu inte kommer på vilka.

Kramis,