tisdag 14 oktober 2008

Från zink till zen



När hösten kom kändes det plötsligt som att jag hade alldeles för många saker av metall omkring mig. Det låter kanske konstigt, för det är ju det jag verkligen tycker om: vitt med detaljer i zink. I köket blev det alldeles för mycket av det goda, där hade jag både krukor och fat gjorda av zink, plus en hel del andra saker som t.ex. en servetthållare, en krona, ljuslyktor, en stor kanna o.s.v. Jag hade också både stora och små brickor av silver framme. På köksbordet stod ljusstakar av silver, brödrosten är i femtiotalsmodell, rund och söt och knubbig... och av rostfritt stål... Ramarna på tavlorna i köket är silverfärgade. Diskbänken är av rostfritt stål, på den finns mina vita keramikbyttor med alla bestick... som ju också är av rostfritt. Kökshandtagen är silverfärgade, en fin ljusstake på väggen är av tenn. Burkarna på köksbänken har lock av metall o.s.v.

Därför plockade jag undan de flesta föremål av metall och det kändes riktigt bra ett tag. Men... det är märkligt, nu börjar jag redan längta efter jul igen så jag kan plocka fram metallsakerna och ännu mer vitt! :-)

Zenbuddhisterna förespråkar en ljus (gärna vit) inredning för att stilla sinnet. Man menar också att man i högre grad bör omge sig med naturmaterial, i textilier t.ex. linne, bomull, jute (vilket de flesta som tycker om lantlig stil gör), plocka in saker från naturen såsom grenar, mossa, kottar, snäckor o.s.v.
En tanke i zen är att med en ljus bakgrund i hemmet framhävs människorna som lever där mycket bättre. En röd blomma lyser klarare mot en vit bakgrund än mot en färgstark inredning, den behöver då inte "konkurrera" med andra färger.
Min hibiskus, eller "kinesisk ros" på franska, började blomma tidigt i morse. Den kommer nog att slå ut helt under dagen!

Hälsningar
Beatrice

1 kommentar:

Clarice sa...

Hej!

Det här var kul. Nu undrar du förstås VAD!

Jo jag såg att Beatrice hade deltagit i tävlingen om JUL bokstäverna. Jag tog för givet att det var min syster (Beatrice), men hon ville inte känna igen sig. Hon hade tänkt delta men hade inte haft tid för det. Vi diskuterade fram och tillbaka (för jag VISSTE ju att hon hade deltagit...) Nu när jag kollade in på Beatrice profil (din) så fick jag ge mig, det var inte min syster. Men hör och häpnad även hon är 39 år, även hon gillar vitt i sin inredning... Kul va! Kolla in på hennes blog (även gärna på min : ) www.mostersinredning.blogspot.com (Vi driver en inredningsaffär tillsammans så våra "mosters" bloggar är därför rätt så lika).

Kramis,